kritika objavljena na XXZ
2019.
režija:
Alice Winocour
scenario:
Alice Winocour, Jean-Stéphane Bron
uloge:
Eva Green, Zélie Boulant, Matt Dillon, Aleksej Fatejev, Lars
Eidinger, Sandra Hüller
Kada
je osnovna tema filma toliko puta viđena, kao što je to slučaj sa
ženom koja upada u procep između karijere i roditeljstva, kao i
između društveno uslovljenih projekcija obe funkcije, čini se da
je jedini pristup koji će osigurati svežinu u obradi teme povećanje
uloga na astronomski nivo. Ovo poslednje treba shvatiti doslovno:
Proxima, novi film izuzetno uzbudljive francuske autorice
Alice Winocour, vrti se oko "space tech" inžernjke i
razvedene majke kćerkice osnovnoškolskog uzrasta koja se sprema za
svoju prvu misiju na svemirskoj stanici MIR.
Njeno
ime je Sarah (igra je Eva Green u verovatno najboljoj ulozi karijere)
i njoj se ostvario životni san da bude izabrana za jednogodišnju
misiju i da poleti u svemir. Od početka je jasno da su astronauti
uglavnom klub muškaraca i da na žensko prisustvo gledaju sa
podozrenjem, predosećajući nevolju. Ako gledamo čisto fizički
plan, možda su i u pravu, uzimajući u obzir biološke razlike, obim
i težinu zadataka koje mogu obaviti muškarci ili žene, ali to uvek
dolazi u kompletu sa predrasudama na nivou psihologije po kojima su
žene, naročito ako imaju porodicu, uvek rastresene na minimalno dve
strane i zbog toga nestabilne. Uostalom, vođa misije, američki
astronaut Michael (Dillon), takođe oženjen čovek, te predrasude i
ne krije, dok ruski kolega Anton (Fatejev) bolje zna da pruži
podršku. Njihove različite reakcije plod su različitih kultura u
okviru astronautske zajednice, gde je ruska, kao naslednica
sovjetske, manje militirazovana i manje mačistička.
To,
naravno, ne znači da je Sarah sama po sebi spremna na misiju, bilo u
fizičkom, bilo u psihološkom smislu, što će sama na sebi osetiti
tek kada se iz Francuske preseli u Rusiju, u čuveni Zvezdani Grad
gde se kosmonauti pripremaju za misije. Fizička komponenta
podrazumeva mesec dana intenzivnog treninga, a psihološka potpunu
promenu dosadašnjeg načina života. Sa jedne strane, tu su strah od
pogibije i strah od neuspeha još i pre samog lansiranja. Sa druge,
potpuna promena dinamike u porodičnim odnosima, gde se ne snalaze ni
Sarah, ni njena kći Stella (Zélie Boulant je možda izabrana zbog
fizičke sličnosti sa Evom Green, ali njena dečija gluma je
perfektna), kao ni bivši muž Thomas (Eidinger) kome je dodeljena
uloga samohranog roditelja na koju možda nije ni pristao. Od
svemirske agencije angažovana osoba za psihološku pomoć, Wendy
(Hüller), koja balansira između bivših supružnika, njihove kćeri
i same agencije, tu može učiniti samo onoliko koliko može, a to
nije puno. Situacija nije "normalna", pa za nju ne postoji
protokol.
Proxima
(naslov je preuzet od imena svemirske misije) nije film radnje,
koliko je film stanja, mentalne slike, rutine fizičkog i
emocionalnog iscrpljivanja, ličnih, poslovnih i društvenih
očekivanja koja se prelamaju preko leđa jedne osobe. Eva Green, za
uloge najčešće birana zbog svog zanosnog izgleda i
multilingvalnosti, ovde konačno ima priliku da odigra sasvim životnu
ulogu, što čini sa izuzetnom sigurnošću i preciznim vođenjem
rediteljke koja ima potpuno jasnu viziju. Ostatak likova takođe
deluje prirodno uklopljeno oko nje, pa Proxima, čije su
izuzetno detaljne akcione scene treninga i priprema upotrebljene za
amplifikaciju emocija, ostaje pre svega karakterna studija.
Detaljnost scenarija, proceduralna, lingvistička i lokacijska, koji
autorica potpisuje u saradnji sa Jean-Stéphanom Bronom, svakako
pomaže osećaju autentičnosti, kao i muzika Ryuichija Sakamota,
neponovljiva mešavina elektronike i neo-klasike, koja se savršeno
uklapa u ambijent i na diskretan način usmerava emocije.
Zaista,
čini se da se Alice Winocour, nakon ne baš impresivnog debija u
formatu dugometražnog filma, ispraksovala i fokusirala na ljude pod
pritiskom, ljude "na ivici nervnog sloma", ljude koji
očajnički traže normalnost ili pokušavaju da je kreiraju. Njen
prethodni film Disorder, žanrovski kodiran kao triler i
centriran na bivšeg vojnika sa PTSP-om koji je primoran da radi kao
telohranitelj dok mu se psiha raspada, redak je primer empatičnog
ženskog pogleda i muške zanatske efikasnosti koju je pre nje
demonstrirala Kathryn Bigelow u ranijoj fazi karijere. U tom smislu,
Proxima je više "ženski" film, bez nasilja kao
takvog, ali svejedno nabijen emocijom i snažan. Alice Winocour,
dakle, ima svoj jedinstveni autorski glas, ali i sposobnost da ga
jednako impresivno koristi u različitim registrima.
No comments:
Post a Comment