kritika objavljena na XXZ
2019.
režija:
Mati Diop
scenario:
Mati Diop, Olivier Demangel
uloge:
Mama Sane, Ibrahima Traoré, Babakar Sylla, Diankou Sembene, Amadou
Mbow, Nicole Sougou
Realno
gledano, ovu festivalsku sezonu verovatno možemo i da zaboravimo jer
se neke od mera za sprečavanje širenja epidemije, poput većih
okupljanja kao što su to filmski festivali, neće ukinuti do kraja
leta, a pitanje je koliko će iskustvo karantina dugoročnu uticati i
na putne navike ljudi u svim poljima filmske industrije, od glumaca i
reditelja, preko filmskih ekipa (snimanja su trenutno zaustavljena)
do novinara koji sve to treba da pokriju. Poslednji hladan tuš
dolazi iz Francuske: ovogodišnjeg Cannesa verovatno neće biti jer
festival ne može biti održan ni u junu. Pominje se fuzija sa
Venecijom i Torontom, ali i to je na dugačkom štapu, posebno kad se
u obzir uzmu različita stajališta ovih festivala prema "streaming"
platformama kojima se Cannes zagriženo suprotstavlja. Neke korekcije
stavova su nužne, ali je pitanje jesu li posle toliko vremena
moguće...
Insistiranje
Cannesa na obavezi bioskopske distribucije (u Francuskoj) filmova
koji se nađu na njegovom programu je možda za neke od posmatrača i
perifernih učesnika bila dirljiva, ali čini se da sada više nema
smisla, ma koliko bioskopsko iskustvo bilo jedinstveno i
neprocenjivo. Filmovi, oni koji su već kompletirani (snimanja su
trenutno zaustavljena) će naći svoj put iz limba, makar zaobilazno,
jer ga uvek nađu. Primer za to je i prošlogodišnji dobitnik Velike
nagrade žirija, Atlantics, senegalski film
francusko-senegalske glumice Mati Diop, koji je posle festivala imao
distribuciju u francuskim bioskopima i u konačnici završio na
Netflixu.
Sam
film je razvijen iz autorkinog kratkometražnog dokumentarnog prvenca
istog naslova koji se bavio fenomenom rizika koji preduzimaju
očajnici (uglavnom mlađi i uglavnom muškarci) trpajući se u
velikim brojevima na male, neretko krajnje improvizirane plovne
objekte i upućujući se u nepoznato ne bi li se domogli boljeg
života. Igrani film počinje sa sugestijom da se radi upravo o tome:
investitor N'Diaye (Sembene) ima problema sa dotokom novca za svoj
građevinski projekat (za potrebe filma je dodat jedan moderni
neboder u gradski pejzaž Dakara, a gradilište se nalazi u njegovoj
senci), a cenu će platiti radnici, među kojima i mladi Souleiman
(Traoré). On će morati da bira hoće li ostati u siromaštvu sa
izabranicom svog srca, Adom (debitantkinja Mama Sane), ili će
rizikovati sadašnji život za mogućnost nekog boljeg. Otići će
gotovo bez pozdrava i na tom putu nastradati na moru.
U
međuvremenu, dok Ada nema pojma (kao uostalom i gledaoci) šta se sa
njenim dragim dogodilo, pred njom će se pojaviti dilema: čekati
siromašnog momka kojeg voli ili stupiti u ugovoreni brak sa bogatim,
ali uglavnom nezainteresovanim i odsutnim Omarom (Sylla). Odluka pod
pritiskom familije pada na venčanje (ceremonija zauzima centralno
mesto u filmu, a treba napomenuti da je kultura predominantno
muslimanska, sa sve različitm standardima ponašanja za supružnike,
kultom nevinosti i sličnim zavrzlamama), a čak i njene moderne,
ne-religiozne prijateljice joj zavide na (materijalnom) uspehu.
Stvari
skreću u čudnom pravcu tokom venčanja kada izbije požar za koji
je prvoptuženi Souleiman koji je navodno viđen kako se mota u
blizini. On takođe navodno pokušava da je kontaktira preko mobilnog
telefona. Njene prijateljice, religiozne ili sekularne, jedna za
drugom poboljevaju, a Ada upada u probleme sa policijom i sa mužem.
U konačnici, slepi duhovi žena, Adinih prijateljica, počinju da
proganjaju N'Diayea kao nepokretnog pokretača katastrofe.
Atlantics
se može razložiti na tri osnovne komponentne, od kojih su dve
standardne i manje-više svima poznate, socijalna i ljubavna priča,
dok je treća izlet u magijski realizam koji se kreće po nekim
svojim pravilima presudno vezanim za sredinu, lokalni folklor (možda
tu bolje paše izraz mitologija), ali koji je takođe i stvar
unikatne umetničke vizije Mati Diop. Ona, pak, tim elementima
pristupa autorski studiozno, tako da prva polovina filma, naročito
snimljena ručnom kamerom Claire Mathon deluje naturalistički i
gotovo dokumentarno, gde se u svakom kadru mogu prepoznati siromaštvo
i krpljenje kraja s krajem, dodatno pocrtano prirodnim, nefiltriranim
bojama i aurom peščane prašine (inače lokalni fenomen jer se
Dakar nalazi na poluostrvu, a neki delovi grada su čak poluostrvo na
poluostrvu, pa vetar duva iz svih pravaca i podiže pesak sa plaža),
i upadljivim dizajnom zvuka.
Poenta
je jasna: opcije su skučene i za muškarce ako nisu rođeni bogati i
svode se uglavnom na emigraciju ili siromaštvo, a za žene su gotovo
nepostojeće, jedini smisao života je udaja, iz interesa i sa
blagoslovom familije. Ima neke neobične sete u kadrovima iz bara u
koji dolaze devojke kako bi lovile svoje buduće muževe, mornare ili
migrante. Sa druge strane, sav luksuz, od onog novog tornja do
Omarovog penthaus stana, bolno odskače. U takvom okruženju su
glumci, bilo da je reč o naturščicima ili profesionalcima, deo
pejzaža barem jednako koliko i nosioci uloga i Mati Diop ih sjajno
vodi i uklapa u svoju viziju.
Ono
što je sa filmom posebno zanimljivo i što ga izdiže iznad proste
kategorizacije prvo socijalne, onda romantične drame, a na kraju
žanrovskog filma iz registra laganog horora sa folklornim
elementima, je njegov ritam, za koji treba posebno istaći zasluge
montažerke Aël Dellier Vege, ali i muziku Fatime Al Qadiri, u
osnovi elektronsku, ali sa neo-klasičnom monumentalnošću i sa
dodacima žičanih instrumenata i čak električne gitare koja
diktira ne samo stanje napetosti, nego i emociju filma. Ponešto
usporeni tempo standard je za "egzotične", naročito
festivalske filmove, ali ovde, pored meditativnog kvaliteta, ima i
smisla, naročito kada se neočekivano, a sasvim izgrađeno i sa
razlogom ubrza, pa se dinamika podigne, tako da Atlantics
najviše podseća na nekakav etno-džez komad koji grabi i hipnotiše
čak i na malom kompjuterskom ekranu. Zamislite ga tek na platnu!
No comments:
Post a Comment