kritika objavljena na XXZ
2020.
scenario
i režija: Leigh Whannell
uloge:
Elisabeth Moss, Oliver Jackson-Cohen, Harriet Dyer, Aldis Hodge,
Storm Reid, Michael Dorman
Poslednji
put za koji pamtim da je upotrebljena retorika o nevidljivom
neprijatelju zgodio se baš u ovo neko doba pre 21 godinu. Nevidljivi
neprijatelj je tada leteo po nebu, ispaljivao rakete i bacao bombe, a
državno rukovodstvo je pozivalo na slogu, sabornost, prevladavanje
razlika i zbijanje pod jedan barjak, naravno nacionalni. Usput je
nalazilo prigodne neprijatelje, petokolonaše koji su ostavljali one
mitske lokatore i druge izdajnike na pozicajama visokim i niskim.
Ista ekipa je komotno proglasila poraz za pobedu i ta taktika im je
palila, ali samo neko vreme. Oni koje su turbulentne 90-te zadesile
na nešto drugačijim geografskim kotama su slične priče sa još
fatalnijim ishodima slušale kakvih osam godina ranije, o
snajperistima, izdajnicima i petokolonašima, a mnogi ljudi su svoj
ničim izazvani status skrivenog neprijatelja platili glavom.
Svaka
sličnost sa nevidljivim (a ipak po zakonima nauke predvidljivim)
neprijateljem danas i "mangupima u našim redovima", bilo
da je reč o šetačima pasa, stvarnim ili izmišljenim izletnicima,
sabijanjem pod nacionalne barjake, galamom državnih i lokalnih
glavešina, hapšenjem novinara koji upozoravaju na propuste,
cinkarenjem, pretnjama vojskom, policijom ili uskraćivanjem
medicinske pomoći političkim neistomišljenicima, slučajna je
koliko je i znakovita na brdovitom Balkanu, odnosno u Jugosferi (a i
šire). Utisak koji se nameće da se od nevidljivog, a predvidljivog
neprijatelja možemo sačuvati (maskama, smanjenjem aktivnosti van
kuće, držanjem odstojanja), dok borbu prepustimo onima opremljenim
izvesnim intelektualnim veštinama u tom smeru, dok će sa onim
drugim, čas vidljivim (represija, vanredna stanja, diktature), čas
skrivenim (spinovi, nameštaljke, mešanje "baba i žaba" u
zakonskim aktima, praćenja nepodobnih) koji sve to radi "za
naše dobro" ići dosta teže, pogotovo jer nevidljivog
neprijatelja koristi kao često opravdan, ali suštinski svejedno
izgovor za svoje svinjarije.
Ovaj
poduži "instrumental od reči" kao uvod samo prividno nema
neke naročite veze sa filmom The Invisible Man, dalje od
pojmova vidljivosti, nevidljivosti i skrivenosti jer se čini da
opisuje uslove u kojima se film gleda, a ne samu sadržinu filma.
Samo poreklo filma je sasvim drugačije: inicijalno je zamišljen kao
deo franšize o klasičnim literarnim i filmskim monstrumima, skupa
sa Draculom, Mumijom, Frankensteinom i Vukodlakom, ali se studio
Universal nakon promašaja sa prva dva navedena (filmovi Dracula
Untold i The Mummy) odlučio na kontrolu štete i kresanje
budžeta, što je rezultiralo time da novo, dosta slobodno čitanje
klasika H.G. Wellsa od starta bude zamišljeno kao repertoarski
horor-triler lagano retro štiha za zrelu publiku, a ne kao franšizni
"blockbuster" sa skupim marketingom i "merchandiseom".
Druga poveznica sa uvodom teksta je i osnovna tema filma, a to je moć
manipulacije, sluđivanja i kontrole čije su mehanike drugačije
kada je psihopata koji to radi vidljiv i kada je nevidljiv. U
pred-epidemijskom kontekstu borbe za (žensku) emancipaciju u smislu
slobode, ravnopravnosti, samostalnosti i sigurnosti, The Invisible
Man funkcioniše i ponaša se kao inteligentan film.
Stvaralačka
inteligencija i ekonomika pripovedanja se najjasnije ocrtavaju u
uvodnoj sekvenci u kojoj protagonistkinja Cecilia (Moss) jedne
vetrovite noći pokušava da pobegne iz jezive, osamljene moderne
vile i iz čvrstog stiska svog muža Adriana (Jackson-Cohen). On je
hi-tech milioner i kućni tiranin, manijak za kontrolu sklon nasilnim
ispadima. Neke detaljnije podatke o njihovom odnosu ćemo dobiti
kasnije u toku filma, ali za tu uvodnu sekvencu je ključno da se
odvija gotovo bez dijaloga: Cecilia objašnjava psu da ga ne može
uzeti sa sobom i zove svoju sestru Emily (Dyer) telefonom kako bi je
dotična pokupila na dogovorenom mestu.
Cecilia
se smešta kod svog prijatelja, policijskog detektiva Jamesa (Hodge)
i njegove kćeri Sydney (Reid), gde se suočava sa post-traumatskim
stresom. Uskoro dobija vesti da je Adrian mrtav (kao razlog se navodi
samoubistvo) i da je ona, preko fonda osnovanog u njeno ime,
naslednica polovine njegovog bogatstva. Njeni problemi, međutim, tek
počinju jer ona, ispostaviće se sa dobrim razlogom, oseća njegovo
prisustvo jače nego inače i to joj sve više i više pomućuje um.
Vidljivi i povremeno nasilni despot je postao nevidljivi i još
nasilniji manipulator, a njena dodatna nevolja je da njoj niko ne
veruje...
Izbor
Elisabeth Moss za glavnu ulogu i zapravo jedinu pravu zvezdu filma je
odličan, ne samo zbog serije The Handmaid's Tale i uloge u
njoj, već i zbog njene generalne tendencije da bira uloge žena pod
pritiskom i pred pucanjem usled tog istog pritiska. Opet, tu nije reč
o tipskom castingu jer je svaka njena uloga drugačija i predstavlja
novi izazov gde je konstanta pre svega kvalitet njene glumačke
izvedbe. Pogodak je i izbor Olivera Jackson-Cohena za ulogu Adriana
(inicijalno je za tu ulogu planiran Johnny Depp), glumca
najaktivnijeg na televiziji, čiji jezivo hladni izraz lica ovde
dolazi do izražaja. Harriet Dyer kao Emily i Michael Dorman kao
Adrianov brat Tom, sličnih psihopatskih afiniteta, ali bez
mogućnosti da realizuje svoje ambicije, još i imaju materijala da
svoje likove izdignu iznad nivoa generičkih, što nije slučaj sa
Aldisom Hodgeom i Storm Reid.
Nedovoljan
razvoj likova je samo deo problema sa scenariom. U drugoj polovini
filma uspeva da se potkrade jedna omaška u kontinuitetu, kao i jedan
nedovoljno iskorišten pod-zaplet koji posluži kao "štaka",
pa biva odbačen, ali najveći problem je u prelazu sa prve na drugu
trećinu filma kada se podižu ulozi. Postupci koje radi nevidljivi
Adrian u toj situaciji nisu postupci inteligentnog manipulatora, već
priličnog glupaka, iz čega se vidi da Leigh Whannell zapravo ne
veruje dovoljno svojim likovima ili pokušava da nam ih proda kao
pametnije nego što oni zapravo jesu. Sa još jednom rukom koju bi
napisao neko verziraniji ili makar pažljiviji, ovi problemi bi bili
otklonjeni.
Sa
druge strane, svoje scenarističke propuste Whannell nadoknađuje u
režiji, što je zapravo izenađujuće jer mu je profesionalno
poreklo glumačko i scenarističko. Svojim prethodnim filmom Upgrade
je već pokazao da je sposoban da kolažira i da izvede B-film od
početka do kraja, ali ovde odlazi korak dalje. Uvodna sekvenca je
bez daljnjeg majstorija čiji nivo ne uspeva da dostigne do kraja
filma, ali i ostatak filma je režiran sa osećajem za stil,
preglednost i poneki citat koji stvara tačno određen ugođaj,
ugođaj tridesetak godina starog žanrovskog filma koji nije ostario
i koji funkcioniše i u novom vremenu. To je kvalitet sam po sebi, a
literarni klasik je dobio jednu više nego zadovoljavajuću filmsku
interpretaciju.
No comments:
Post a Comment