kritika objavljena na XXZ
2019.
režija:
Justin Oakley
scenario:
Justin Oakley, Kaela Babstock
uloge:
Stephen Oates, Michaela Kurimsky, Stephen Lush, Terry Ryan
Šta
znamo o Newfoundlandu, osim da je u pitanju ostrvo na istočnoj
strani Kanade odakle potiču veliki, čupavi psi idealni za
spasavanje davljenika iz hladne vode? Ne puno, ali to nije ni bitno:
sirovi podaci o površini, broju i demografskom sastavu stanovništva,
ekonomiji i kulturi su dostupni u štampanim i internetskim
enciklopedijama. Možemo pretpostaviti da se na ostrvu ne snima puno
filmova, posebno u poređenju sa velikim urbanim centrima kao što su
Toronto, Montreal i naročito Vancouver. Sasvim je moguće da je zbog
svog ostrvskog porekla film Justina Oakleya A Fire in the Cold
Season svoju internacionalnu premijeru doživeo na Stockfish Film
Festivalu na Islandu.
U
pitanju je film koji bi se žanrovski mogao svrstati u "backwoods
noir", dakle u ruralni triler sa elementima neo-westerna gde je
osnovni krimi-zaplet jednako bitan kao i socijalni kontekst u koji je
uronjen. U filmskoj umetnosti je ovaj žanr prvu popularnost stekao
90-ih godina prošlog veka, ostao je prisutan i u prvoj dekadi XXI
veka, a svojevrsnu renesansu je doživeo od 2010. godine nadalje,
zahvaljujući uspehu filma Winter's Bone Debre Granik koji je
u glumačku orbitu lansirao Jennifer Lawrence. Američki nezavisni
autori poput Jeffa Nicholsa i Davida Gordona Greena su zaslužni za
vrhunce žanra, odnosno filmove Mud (2012) i Joe
(2013), a svojevrsni sinonim za trenutnu inkarnaciju žanra je postao
Jeremy Saulnier i njegov film Blue Ruin (2013). U tom smislu
se može reći da Justin Oakley hoda unekoliko utabanim stazama.
Radnja
filma A Fire in the Cold Season počinje tako da usamljeni
traper Scott (Oates) pronađe leš pokraj šumske staze po kojoj vozi
svoj "quad". Za ubijenog se ispostavlja da se zove Keith i
da je pripadao lokalnom kriminalnom podzemlju. Keith je takođe za
sobom pustio svoju trudnu ženu Monu (Kurimsky). Ostavio je i dug
zbog kojeg ona dolazi na metu krvoločnih gangstera. Scott se za nju
zainteresuje, prvo iz radoznalosti i osećaja dužnosti, ali se odnos
među njima produbljuje do nivoa iskrenog prijateljstva i
savezništva. To takođe znači da se Scott upleo u nešto u šta
nije morao, pa je pitanje hoće li se i kako izvući.
Ma
kako to egzotično zvučalo, A Fire in the Cold Season nije
prvi newfoundlandski backwoods noir, a nije čak ni prvi Oakleyev
newfoundlandski backwoods noir. Njegov prethodni film, Riverhead
(2016), takođe je ponosno nosio istu žanrovsku etiketu i u njemu je
takođe jednu od glavnih uloga igrao Stephen Oates, dok se radnja
filma vrtela oko klanovskog sukoba i krvne osvete u zabitom gradiću.
Stephenu Oatesu koji svoju karijeru polako gradi i van rodnog ostrva,
pre svega preko serije Frontier sa Jasonom Momoom u glavnoj
ulozi, odlično stoji uloga anonimusa i usamljenika koji se pod
pritiskom može promeniti u nekog sposobnog za preživljavanje u
nasilnom sukobu. Sa druge strane, multi-talentovana Michaela Kurimsky
(radi kao scenografkinja, glumi, čak je i napisala i režirala jedan
kratki film), najpoznatija po ulozi odlično primljenom filmu
Firecrackers (2018), sasvim je odgovarajuća kao "dama u
nevolji", ali čvršća od onih fragilnih stvorenja u klasičnim
detektivskim noirima. Konačno, i izbor negativaca i epizodista je,
uzevši sve u obzir, solidan i funkcionalan jer se na njih pre može
gledati kao na deo socijalnog pejzaža i dodatak scenografiji, nego
kao na potpuno razvijene i originalne filmske likove.
Sva
je prilika da je Justin Oakley izvanredan gledalac filmova sposoban
da vrlo vešto iskopira uzore, čak i kada mu ideje nisu baš
najoriginalnije. U nasilnim scenama odjekuje naturalizam prisutan kod
Saulniera, nasilje je krvavo, prljavo i nimalo filmski glamurozno.
Jedina greška koju tu Oakley radi je možda to da ga suviše očito
najavljuje muzikom, inače solidnom mešavinom sablasnih gudača,
akustične i distorzirane električne gitare, koja je pomalo
sveprisutna u filmu.
Sa
pozitivne strane, Oakley shvata koji mu je osnovni adut u filmu zbog
kojeg će istupati iz mora onih koji samo vešto kopiraju uzore. U
njegovom slučaju to je njegov rodni kraj, smirena i stamena priroda
koja ne haje za ljudske intervencije i kontrast te monumentalne
prirode i ljudske niskosti. I to je sasvim dovoljno da A Fire in
the Cold Season bude film koji zaslužuje pažnju festivalske i
generalne publike.
No comments:
Post a Comment