kritika objavljena na XXZ
2019.
režija:
Justin Kurzel
scenario:
Shaun Grant (prema romanu Petera Careya)
uloge:
George MacKay, Essie Davis, Nicgolas Hoult, Orlando Schwerdt,
Thomasin McKenzie, Charlie Hunnam, Russell Crowe
Iako
je western kao žanr u svojoj domovini, Sjedinjenim Američkim
Državama, klinički mrtav već duže vremena, čini se da se kao
filmski izraz otkriva, odnosno vraća u modu u Australiji. Zašto i
ne bi kada je krajolik sličan, motiv granice civilizovanog sveta
isti, a Aboridžini mogu figurirati kao Indijanci. Sa druge strane,
istorija Australije ima svoje političke, ekonomske i naročito
socijalne specifičnosti koje su garant toga da se američki šablon
ne može, odnosno ne mora besomučno reciklirati.
U
tom svetlu je Ned Kelly ikonički lik barem koliko Butch Cassidy i
Sundance Kid, Billy Kid, Jessie James, Wild Bill i slične
revolveraške i odmetničke legende. Njegov status u istoriji
Australije je ipak nešto viši, makar u tome da je kao pojava bio
unikatan, i da je njegovo odmetništvo imalo kontekst socijalnog
bunta, što ga, možda neopravdano, pretvara u kolonijalnu inačicu
Robina Hooda. Kelly, naime, nije bio samo običan bandit (običan
uopšte nije bio), već je operisao u kontekstu sukoba selektora
(zemljoradnika) protiv skvotera (stočara), a te dve grupe kolonista
razdvajalo je različito poreklo, svakako socijalno, a često i
nacionalno. Selektori su bili robijaši koji su pušteni nakon
odsluženja kazne i njihovi potomci, dosta često ne-engleskog
(uglavnom irskog) porekla, dok su skvoteri bili dobrovoljni kolonisti
koji su došli sa nešto sredstava, veza i društvenog ugleda
dovoljnog da uzurpiraju veće posede.
Uprkos
naslovu, australski reditelj Justin Kurzel nema ambicija da ispriča
istinitu priču. Od toga se ograđuje tekstualnom karticom još i pre
prve scene. Scenario Shauna Granta sa kojim je Kurzel sarađivao na
svom prvencu The Snowtown Murders (2011) izvorni roman Petera
Careya uzima više kao ovlašnu inspiraciju, pa je adaptacija vrlo
slobodna. Fokus nije na konkretnim akcijama Kellyja i njegove bande,
već na kontekstu, porodičnom i šire socijalnom, koji je presudno
uticao na formiranje bandita i pobunjenika koji je ušao u nacionalnu
legendu. Ono što valja primetiti je da Kurzel to čini na svoj
potpisni način, kreirajući potpuno visceralni „punk” western.
Ceo
film je uokviren dugačkim pismom koje Kelly piše svome sinu,
pravdajući se time da je on o svom ocu, bivšem robijašu saznavao
iz priča drugih jer je bez njega ostao kao dečak. U njegovom
odrastanju je ključnu ulogu, dakle, imala majka Ellen (Davis), žena
čvrstih stavova i naviknuta na različite životne muke, uključujući
i prostituciju nekog oblika – spetljavanje sa engleskim narednikom
(Hunnam) koji je možda ubio njenog muža. Mržnja koju Ellen oseća
prema Englezima je iskrena i duboka i izazvana je irskim
nacionalizmom barem jednako kao i nepočinstvima Engleza prema njoj,
mužu i deci.
Ako
neko figurira kao očinska figura Nedu Kellyju (kao dečaka ga igra
Orlando Schwerdt, mladi glumac sa izuzetnim prisustvom na ekranu),
onda je to Harry Power (ko drugi nego Russell Crowe), legendarni
odmetnik i poslednji u nizu majčinih ljubavnika koji mladog Neda
uzima pod svoje i uči ga zanatu bandita i ubice. Ned možda sam po
sebi tome ne naginje, ali nagon za preživljavanjem je jači od bilo
kakvih skrupula, što će dovesti do zatvora u kojem će porasti u
snažnog i gotovo bezizražajnog mladog čoveka.
Drugi
deo filma gde ulogu Neda preuzima George MacKay počinje sa krvavom
tučom nalik na one mandingo scene iz Tarantinovog postmodernog
westerna Django Unchained. Ned pokušava da živi
koliko-toliko pošteno, čak ostvaruje kontakt sa lokalnim
inspektorom Fitzpatrickom (Hoult) preko kojeg traži pomilovanje za
svog brata koji je već postao karijerni bandit. Jedan od motiva za
to poštenje je i ljubav koju počinje da oseća prema prostitutki
Mary (McKenzie), ali na scenu opet stupa majka, situacija eskalira i
Ned postaje odmetnik kakvog znamo iz legende, sa sve metalnim
oklopima i haljinama, kao delom ikonografije koja je plašila snage
reda i zakona. Ludilo, makar fingirano, i očaj su zapetljana
kombinacija.
Osim
obračuna sa policijom na kraju insceniranog kao košmarni,
stroboskopski san, Kurzel se ne fokusira na akciju koliko na
otrovnost okoline koja formira legendarnog odmetnika. Zatrovani
odnosi, a posebno uticaji autoriteta, formalnih i neformalnih, noseći
su stub Kurzelove poetike. U prvencu je to bila toksična muževnost,
u drugom filmu, Macbeth (2015) slepa ambicija, manipulacija i
osećaj predestinacije. Assassin's Creed (2016) je bio skupi
hollywoodski promašaj i zapravo anomalija u Kurzelovoj karijeri.
True History of the Kelly Gang predstavlja sintezu autorove
filmske poetike, film stilizovan tako da se izaziva emocionalnu
reakciju.
Dvočinska
struktura filma, gde je manje-više sve već postavljeno u prvom
činu, rezultira padom u drugoj polovini, ali taj pad je uglavnom
ublažen akcentom na glumu. George MacKay ima svoj šou u drugoj
polovini filma, zasnovan na kombinaciji ekspresivnosti i mikro-glume.
Essie Davis kao majka i sila koja pokreće strašne stvari, pa je
stoga emocionalno težište filma, izvrsna je od početka do kraja.
Thomasin McKenzie unosi malo osećajnosti, onoliko koliko joj
relativno relativno nerazvijen lik dozvoljava, a Nicholas Hoult
uspeva da sa svojim likom ne skrene na teritoriju potpune karikature,
iako često poseže za manirizmima, što svojim, što tuđim. Kod dve
ključne epizode koje su pripale Charlieju Hunnamu i Russellu Croweu
rezultati su različiti: Hunnam osim prisustva ne uspeva da pokaže
puno toga, dok je Crowe pamtljiv.
Još
jedna Kurzelova sjajna intervencija je upotreba muzike. Dok je
tradicionalna, sastavljena od balada i pošalica na tragu
country-folka, data gotovo ambijentalno, odnosno „in character”,
kao nešto što likovima služi za zabavu, nekoliko intermeco pasaža
propraćeni su svakako modernijim punk zvukom. Jasno, reč je tu o
komentaru, i to prilično jasnoj asocijaciji na anarhiju koje ludilo
Neda Kellyja i njegovih kompanjona zaziva. Na kraju, iako je True
History of the Kelly Gang neujednačen film, efektan je i uspeva
da izazove i emocionalnu reakciju i da ostavi komentar.
No comments:
Post a Comment