kritika objavljena na XXZ
2019.
režija:
Destin Daniel Cretton
scenario:
Destin Daniel Cretton, Andrew Lanham (po knjizi Bryana Stevensona)
uloge:
Michael B. Jordan, Jamie Foxx, Brie Larson, Tim Blake Nelson, Rob
Morgan, Rafe Spall, O'Shea Jackson Jr, Michael Harding
Opis
će svakako delovati jako poznato: advokat se umesto unosne karijere
odlučuje za humanitarni rad, pa besplatno zastupa robijaše osuđene
na smrt kako bi im omogućio ponovno i pravičnije suđenje, posebno
se zainteresuje za jednog od osuđenih koji može biti ubijen ni kriv
ni dužan i zastupajući ga otkriva duboko korumpiran, rasistički i
klijentilistički sistem koji je, čini se, nemoguće demontirati.
Mesto radnje je, naravno, američki Jug, za dobru meru ironije i
simbolike baš grad odakle je Harper Lee, autorica romana koji
stoji u osnovi te formule, Ubiti pticu rugalicu.
Sve
vezano za Just Mercy je, dakle, formula, ali to joj ni u kom
slučaju ne umanjuje istinitost. Reč je o životu i karijeri
advokata i aktiviste Bryana Stevensona koji je o tome napisao
i memoarsku knjigu. Na scenu tu stupa Destin Daniel Cretton,
reditelj duboko humanističkih uverenja koja je već demonstrirao u
svom do sada najzvučnijem filmu Short Term 12 (2013). Formula
je sama po sebi možda potrošena, pa ne predstavlja neki naročito
primamljiv materijal za nagrade (što bi recimo bio slučaj dve-tri
decenije ranije), ali Cretton makar zna da izabere glumce sposobne da
prodube likove koji su im dodeljeni i da na momente učini da ta
formula deluje kao iskrena humanistička opservacija.
Ulogu
Bryana Stevensona preuzima Michael B. Jordan, glumac izuzetne
prezentnosti, sposoban da kadrom komanduje svojim stavom. U klasičnoj
varijanti formule, advokat-spasitelj po pravilu dolazi iz redova bele
većine, ali ono što je karakteristično ne samo za Stevensona, nego
i za Jordanovu izuzetnu interpretaciju nije toliko boja koža, koliko
iskustvo sa njom povezano i reakcija. Just Mercy je jedan od
retkih filmova u kojem je crni protagonista gnevan (potpuno
opravdano) na sistem koji je namešten protiv njega i takvih kao što
je on. Glumački zahtevna stvar kod tog besa nije pustiti ga, već
držati ga u sebi tako da bude vidan. Jordan to pogađa perfektno.
Sa
druge strane, onaj koga treba spasavati, nevino osuđeni Walter
McMillan, zvani Johnny D. (Foxx) taj bes nema ili ne pokazuje.
U početku je pomiren sa svojem sudbinom, posle dobija motivaciju jer
veruje svom advokatu i njegovoj iskrenosti, nasuprot onima koji bi
samo da prevare ili da se reklamiraju i izgrade karijeru za koju nisu
sposobni. Faze pobeda i poraza propraćene su odgovarajućom
euforijom ili rezignacijom u dosta predvidljivom scenariju sa tankom
karakterizacijom likova. Sreća u nesreći je da je Jamie Foxx dosta
bolji u sporednim ulogama nego u glavnim, pa njegov Johnny D. deluje
iskreno, a ne generički pristojno.
Što
se epizodnih likova u ovoj formulaičnoj i didaktičnoj priči tiče,
stanje je različito i zapravo zavisi od toga koliko je Cretton te
likove i njihove pozadine razvijao. Svoju "kućnu glumicu"
Brie Larson koju je uloga u Short Term 12 lansirala u
orbitu i koja je odmesečarila i u Crettonovom dosta lošijem filmu
The Glass Castle, recimo, ovde traći dodeljujući joj ulogu
pomagačice i "navijačice" kojoj je funkcija da tu i tamo
obodri protagonistu. Ni Michael Harding ne prolazi puno bolje
igrajući korumpiranog šerifa, a Rafe Spall makar iznenađuje
otvorenim karikiranjem lika tvrdoglavog tužioca.
Dosta
bolje su prošli Rob Morgan kao osuđenik kojeg Stevenson ne
uspeva spasiti, a koji je svoj zločin počinio u trenutku
neuračunljivosti, u napadu PTSP-a koji je zaradio u Vijetnamu, te
Tim Blake Nelson kao lažni svedok koji menja priču i menja
stranu. Cretton tu podvlači svoj humanizam više nego didakticizam,
u slučaju Morganovog Herbieja tako da njegovu egzekuciju pred kojom
oseća kontradiktorni miks straha, pomirenosti, ljutnje i
rezignacije, snima gotovo dokumentaristički, a u slučaju Nelsonovog
Ralpha Myersa povlačeći paralelu između njega i McMillana kao
dvojice ljudi koje sistem na različite načine vara. Nelson je i
inače sjajan karakterni glumac, a ovakve uloge mu stoje.
Filmova
s porukom, suptilnijih i manje suptilnih, bilo je otako je filmske
umetnosti i biće ih i dalje. Nekada će biti više u modi, nekada
manje. Zapravo i nije bitno je li tu reč o formuli ili nije, već
kako je ta formula izvedena, verujemo li autoru, glumcima i likovima.
Ovde to ne predstavlja problem: Crettonova humanost je iskrena,
dvojica centralnih glumaca vrlo uverljivi, pa sa likovima saosećamo.
A sistem je takav kakav je, menja se samo iznutra po svojim pravilima
i upornošću. Skoro kao po formuli.
No comments:
Post a Comment