kritika objavljena na XXZ
2019.
režija:
Jessica Hausner
scenario:
Jessica Hausner, Géraldine Bajard
uloge:
Emily Beecham, Ben Whishaw, Kerry Fox, Kit Connor, Leanne Best, David
Wilmot, Sebastian Hülk, Jessie Mae Alonzo, Lindsay Duncan
U
nekom paralelnom svetu, ovog utorka bi počeo filmski festival u
Cannesu, sa sve crvenim tepihom, zvezdama i iščekivanjima koji će
biti "vrući" art-filmovi za predstojeću festivalsku i
bioskopsku sezonu. Ovako, još se ne zna koji su filmovi izabrani,
iako festivala biti neće, hoće li biti fuzije sa Venecijom, u kom
obliku i pod kojim uslovima, kao što ne znamo ni šta će sa ovom
godinom biti, u filmskom ili u nekom drugom smislu.
Zato
se ovih dana podsećamo nekih prošlogodišnjih canneskih naslova,
čak iako su na samom festivalu pobrali pomešane, ali uglavnom mlake
kritike i kasnija festivalska turneja i bioskopska distribucija im
nisu bile baš briljantne, kao što je to slučaj sa filmom Little
Joe, prvencem proslavljene austrijske autorice Jessice Hausner na
engleskom jeziku i za široku međunarodnu publiku. Jessica
Hausner inače ima status provokativne autorice koji je zaslužila
svojim ranijim radovima Lovely Rita (2001), Hotel
(2004), Lourdes (2009) i Amour Fou (2014) u kojima se
doticala određenih tabu-tema, pa su kritičari Little Joe
ocenili kao u suštini neoriginalan film koji se maskira stilom koji
je takođe izvučen iz poetike drugih autora. Međutim, u skoro pa
apokaliptično doba ova drama na osnovama laganog horora i naučne
fantastike dobija novi smisao.
Naslov
filma je ime novouzgojenog cveta u jednoj komercijalnoj laboratoriji
koji je njegova kreatorka, razvedena samohrana majka zaljubljena u
svoj posao Alice (Beecham) nazvala po svom sinu. Za razliku od
pravog Joea (Connor) koji je običan, pristojan momčić,
svrha cveta je da svojim mirisom učini ljude srećnim, a svoje
kreatore bogatima, zbog čega je i kreiran kao neplodan da bi ga
ljudi kupovali na jednom mestu umesto da pokušaju da ga sami uzgoje.
Prvi
testni primerak je Alice donela kući i poklonila ga svom sinu koji
prema biljci razvija neobičnu privrženost na granici opsesije. Prvi
incident, međutim, pogodi terapijskog psa Alicine koleginice Belle
(Fox) i potonja počinje da razvija teorije u glavi kako
biljka menja psihu drugih živih bića sa kojima dođe u kontakt i
pretvara ih u svoje robove i manične zaštitnike. Bella inače ima
psihijatrijsku dijagnozu i predmet je lagane sprdnje svima
zaposlenima, naročito Chrisu (Whishaw) koji figurira kao
Alicina simpatija, a šef (Wilmot) se brine jedino nuspojave
druge vrste, odnosno alergije koje bi naštetile prodaji. Alice
takođe počinje da vidi promene na svom sinu i da se zbog toga
brine, pa čak i da upada u kolo paranoje, ali sve to je možda samo
stvar njene krive percepcije: Joe raste, po prvi put petlja sa
devojkom (Alonzo) i želi da više vremena provodi sa svojim
ocem (Hülk) koji živi na selu.
Osnovna
ideja filma da nešto upravlja ljudskom psihom dok fizička ljuštura
dotične osobe ostaje nepromenjena je svojevrsni filmski standard
najočitije obrađen u Invasion of the Body Snatchers, u svim
njegovim inkarnacijama. Stvar je prosta: da bi neko postao zombi,
odnosno biće bez mozga, rob neke tuđinske sile ili makar navike, ne
mora bauljati okolo i hraniti se mozgom živih i mislećih ljudi, već
je dovoljno da bude automatizovan kroz sreću i zadovoljstvo.
Ljudi
koje "služe" Malom Joeu zaista deluju srećno, ali
istovremeno i jezivo isprazno i to zapravo otvara pitanje koje
Jessica Hausner i ko-scenaristkinja joj Géraldine Bajard
nikad ne postavljaju direktno: nisu li svaka sreća i zadovoljstvo
koje proizlaze iz konformizma zapravo jezive same po sebi? U ovo doba
izolacije, unekoliko i zbog mehanike zapleta i ikonografije
laboratorije, od toga da Mali Joe u sebi sadrži sekvencu genoma
virusa, pa do maski koje se u neko doba obavezno nose, ovo pitanje
dobija novu i jezivu dimenziju. Koliko je malo čoveku potrebno da bi
bio srećan i zadovoljan, makar toliko da ne postavlja neprijatna
pitanja o slobodi, sigurnosti i suštini stvari, već samo da sledi
upute onih koji će ga nagraditi još malo komfora dostavljenog na
kućnu adresu.
Poslednji
pasus je verovatnije interpretativno učitavanje u skladu sa
kontekstom situacije nego što je to inicijalna namera same autorice
filma, ali meditacija o patološkoj sreći u plivanju niz struju je
svakako jedna od osnovnih tema filma. Naravno, kada se radi o nečemu
tako apstraktnom i tek ponekad i to dosta rupičasto konkretizovanom,
onda se autor filma mora osloniti na druga sredstva van okvira
zapleta. U slučaju Little Joe, to su gluma i dizajn filma.
Što
se glume tiče, ona je namerno ukočena, gotovo robotska, što odaje
utisak hladnokrvnog psihološkog eksperimenta. Emily Beecham je za
svoju ulogu dobila i nagradu u Cannesu, potpuno zasluženo jer njen
lik prolazi kroz more emocija koje glumica mora pokazati u utišanom
obliku bez i trunke preterivanja. Ona je versatilna glumica, što je
pokazala i u komplikovanoj naslovnoj ulozi u filmu Daphne
(2017) koji u centar stavlja istresiranu kuvaricu u finom restoranu
čija se fasada života sruši kada postane svedok nasilnog zločina,
ali u Little Joe je još za pola klase bolja. Ben Whishaw je
zanimljivo upotrebljen kontra svog uobičajenog tipa simpatičnog
mladog čoveka, Kerry Fox dodaje horor notu liku koji bi se lako
pretvorio u karikaturu, a David Wilmot takođe podigrano prilazi liku
koji takođe ima komični potencijal kao karikatura korporativne
pohlepe. Jessica Hausner vrlo dobro obuzdava i dvoje glumaca mlađe
generacije koji su sve vreme sasvim ležerni.
Po
pitanju dizajna i vizuelnog identiteta, filmom dominiraju statični
kadrovi, relativno široki i iz relativne daljine, hladni
laboratorijski ambijent i pastelne boje, pa se to može opisati kao
situacija u kojoj bi Urlich Seidl ili Michael Haneke
snimali na setu Wesa Andersona, da bi na kraju dobili nešto
što liči na internacionalnu fazu Yorgosa Lanthimosa.
Utišanost remete jedino japanski bubnjevi na soundtracku koji podižu
napetost i najavljuju akciju koja zapravo ne dolazi.
Možda
se baš u tome i samo u tome Jessica Hausner preračunala po pitanju
očekivanja publike i kritike, navodeći na krivi trag da film neće
biti dosta hladna i neemotivna meditacija o hm, emocijama. A to je
sasvim legitimno, a ponekad čak i neplanirano zabavno na onaj
diskretni, "deadpan" način. Možda u rekordno jakoj
konkurenciji prošle godine u Cannesu to i nije neki domet, ali sa
razmakom od godinu dana i u godini kada Cannes neće biti održan
standardi ne mogu biti toliko visoki.
No comments:
Post a Comment