kritika objavljena na XXZ
2019.
režija:
Sebastián Borensztein
scenario:
Sebastián Borensztein, Eduardo Sacheri (prema romanu Eduarda
Sacherija)
uloge:
Ricardo Darín, Luis Brandoni, Verónica Llinás, Rita Cortese, Marco
Antonio Caponi, Andrés Parra, Chino Darín
Jedna
stvar je sigurna: ako u filmu igra Ricardo Darín, to je već
dovoljna garancija da je film vredan gledanja. Nije stvar samo toga
da je Darín verovatno i najbolji aktivni glumac na svetu, malo je i
do njegovog osećaja za izbor uloga koje mu omogućavaju da bude
versatilan, ali i da održava neke konstante i time daje svoj lični
pečat. Što će reći, treba opasno promašiti fudbal, pa Darínov
talenat protraćiti onako kako je to učinio Asghar Farhadi u
Everybody Knows kada mu je dao minijaturnu ulogu naivca i
gotovo blesana.
Osim
Darínovog prisustva u filmu, i to u glavnoj ulozi, za Heroic
Losers je dobra reklama takođe i kontekst tog prisustva. Režiju
filma potpisuje Sebastián Borensztein koji je Darína već
režirao u The Chinese Takeaway (2011), izuzetno simpatičnoj
komičnoj drami gde je veliki glumac perfektno odigrao nervoznog,
ekscentričnog provincijalnog gvožđara. Scenario je, pak,
Borensztein napisao u saradnji sa Eduardom Sacherijem, i to po
Sacherijevom romanu. Sacheri je inače poznat kao autor romana i
scenarija za njegovu filmsku adaptaciju u slučaju filma The
Secret in Their Eyes (2009). Dotični film nije samo pokupio
Oscara za najbolji strani film (te godine u izuzetno jakoj
konkurenciji), nego je i lansirao Darínovu međunarodnu karijeru.
Treća referenca koja reklamira Heroic Losers je žanrovska
odrednica "caper" trilera, što je opet asocijacija na film
Nine Queens (2000) koji je Darína iz televizijskog glumca
promovisao u filmsku zvezdu kod kuće u Argentini.
Heroic
Losers počinje sa naracijom njegovog glavnog lika Fermína
Perlassija (Darín), bivšeg fudbalera i maskote u svom malom
gradiću, o značenju pojma "budala". Nije to slučajno,
originalni naslov filma prevodiv je kao "Odiseja budala", a
do kraja filma ćemo shvatiti da budala nije nužno nešto negativno
i da se svakome može desiti da ispadne budala, najčešće ne svojom
krivicom. U prvoj trećini filma ćemo saznati kako je Fermín ispao
budala...
On
je imao dobre namere da pokrene propalu lokalnu poljoprivrednu
zadrugu tako što će uložiti svoj novac, ime i integritet kako bi
svoja sredstva uložili i drugi građani, ne nužno bogati, ali sa
nekom ušteđevinom. Osim njegovog najboljeg prijatelja Fontane
(Brandoni), njegove žene (Llinás) i vlasnice lokalne
fabrike Carmen (Cortese) koja ulaganjem osigurava posao za
svog sina (Caponi), ostali ulagači uglavnom dolaze iz redova
radničke klase i predstavljaju galeriju manje ili više blesavih
likova.
Taman
kada se prikupilo dovoljno novca da se na osnovu toga podigne kredit,
dogodilo se nešto istorijsko: ono što Argentinci nazivaju
"Corralito", kriza dostupnosti gotovine u domaćoj valuti
koja je trajala više od godinu dana, a bila je tek jedna od etapa
finansijske krize koja je na prelazu vekova tresla Argentinu. Naši
junaci su, naravno, preko noći ostali bez svog novca koji je pomoću
ljigavog bankara pokupio beskrupulozni advokat Fortunato Manzi
(Parra). Kada se od inicijalnog šoka oporave i kada načuju
da je Manzi iskopao podzemni sef nasred polja, naši će simpatični
luzeri krenuti na put osvete. To, međutim, nije tako jednostavna
akcija, već zahteva pomno planiranje i egzekuciju...
Heroic
Losers tada počinje da se kreće utabanim žanrovskim stazama,
sa jasnim uzorom u Ocean's Eleven (2001) Stevena
Soderbergha, sa razlikom da umesto kiča i "glamura"
Las Vegasa sada imamo posla sa Argentinskom provincijom, vrućom krvi
i improvizacijom. To funkcioniše ne samo zato što Ricardo Darín
ima gotovo istu harizmu kao George Clooney, već i zbog
njegove igre sa drugim glumcima u timu, pre svega sa još jednim
veteranom argentinske filmske i televizijske glume, Luisom
Brandonijem. Ortačka prepucavanja između dvojice likova su
uverljiva i pravo ih je zadovoljstvo gledati, dok galeriju
sporednijih likova, odnosno "šrafova u mašineriji"
popunjavaju uglavnom manje poznati glumci (uz par izuzetaka među
kojima je i Darínov sin Chino) koji vidno uživaju u svojim
ulogama. Iako retko kad predstavlja direktnu pretnju ekipi pljačkaša,
Andrés Parra je izvrstan kao živčani negativac Manzi, a ceo
koncept jednostavno funkcioniše.
I na
zanatskom i tehničkom planu, Heroic Losers je vrlo solidan film.
Detalji perioda s početka milenijuma su sasvim na mestu, a direktor
fotografije Rodrigo Pulpeiro bez problema hvata štimung
zaboravljenog provincijskog gradića osuđenog na propadanje.
Atmosferu podiže i muzika Federica Jusida u blues-rock štihu,
pa Heroic Losers, iako ne baš originalan u ideji, deluje prijatno
retro.
Upravo
je ta prijatnost ključ svega, to da kao gledaoci možemo da se
opustimo i komotno navijamo za "naše" koji pokušavaju da
izvade svoju štetu tako što će prevariti prevarante i opljačkati
pljačkaše. Tako jednostavna postavka, uz vešto ukomponovane citate
Bakunjina, neke druge političke štoseve i reference na kratku, ali
burnu argentinsku istoriju i truističke opservacije da govnar ne
misli za sebe da je govnar, već radi ono što jedino ume, uspeva da
nas razgali i čak nam pruži (lažnu) nadu da će možda sve biti u
redu kada se postavimo za sebe. Na kraju, to je samo film i deo
magije je baš u tome da se stvari tamo raspliću drugačije nego u
životu.
No comments:
Post a Comment