kritika objavljena na XXZ
2019.
režija:
Michael Winterbottom
scenario:
Michael Winterbottom, Sean Gray
uloge:
steve Coogan, Isla Fisher, Shirley Henderson, David Mitchell, Asa
Butterfield, Sophie Cookson, Dinita Gohil, Jamie Blackley
Ima
li uopšte nečeg novog da se kaže na temu kako su bogataši
temeljno uprskali stvar, kako svojim bogaćenjem, mimo svih etičkih
i moralnih uzusa, tako i svojim troškarenjem koje samo perpetuira
neukus i kulturu instant-gratifikacije? Ako ćemo o tome ređati
ozbiljne filmove, najčešće dokumentarne, vrlo brzo ćemo upasti u
ponavljanje jer shema serijskih muljaža, jednom kada se razloži,
postaje i ostaje glupački jednostavna. Ostaje nam, dakle, da sve
okrenemo na zezanje, da im se smejemo i da ih ismejemo. Tako se
kolekciji komično intoniranih filmova o krizama i prevarama, nakon
Scorseseovog "over the top" The Wolf of Wall Street
(2013), The Big Short (2015) Adama McKeya i prošlogodišnjeg
The Laundromat Stevena Soderbergha, pridružuje i Greed
Michaela Winterbottoma. Kako to obično biva sa onima koji dolaze na
kraj banketa, reč je o najslabijem filmu iz grupe, ali opet ni
izbliza lošem.
Reditelj
filma, Michael Winterbottom, ima status hiper-produktivnog (prosek od
jednog naslova godišnje, uz rad na televiziji), ali njegovi filmovi
variraju od potpuno konvencionalnih do krajnje inovativnih. Teme crpi
uglavnom iz stvarnih događaja i stvarnih ličnosti, smeštenih
uglavnom u bližu i srednje-daleku prošlost, ali se ne libi ni
potpune fikcije i meta-filmskih intervencija. Usled tolike
versatilnosti, Greed svakako nije njegov najbolji film, ali
nije ni najslabiji, iako se stiče dojam da je u njega sve i svašta
natrpao i temeljno "prokuvao", ali da se svejedno nije sve
potpuno proželo,
Jedna
od relativnih konstanti kod Winterbottoma su njegovi glumci, recimo
vrsni komičar Steve Coogan, zvezda njegovog The Trip filmskog
i televizijskog serijala, koji ovde unekoliko reciklira tip uloge.
On, doduše, ovde ne igra samog sebe, odnosno komičara sa javnom
personom i profesionalnom rutinom govnara, već igra bogataša -
govnara i secikesu, tipa koji se obogatio neetičnim muljanjem i
jajarskim cenkanjem, uništavanjem konkurencije, isisavanjem
vlastitih firmi i podjarmljivanjem radnika na drugom kraju sveta.
Anti-junak filma Richard "Pohlepni" McCreadie je zapravo
baziran na stvarnom britanskom magnatu modne konfekcije Philipu
Greenu čiji je model poslovanja bio uglavnom isti.
U
glumačkoj postavi takođe važno mesto zauzima i Shirley Henderson,
još jedna od stalnica kod Winterbottoma, koja igra njegovu priprostu
i lajavu, ali visprenu i zaštitnički nastrojenu majku. Njen tvrdi
irski akcenat bi mogao da prođe kao još jedan od likova u filmu. Od
poznatih imena, tu su i Isla Fisher kao njegova bivša žena i večita
poslovna partnerka, čime se objašnjava njena lojalnost, Asa
Butterfield kao sociopatski sin i Sophie Cookson kao kćerka koja je
reality zvezda. Oko svih njih se mota novinar Nick (Mitchell),
tipičan primerak šeprtlje i gubitnika, kojem posao pisanja
biografije može spasiti ne samo karijeru, nego i život i koji je
zbog toga servilan pred očima svojih gazdi, a otrovan njima iza
leđa. Otkriće filma je Dinita Gohil kao zaposlenica na planiranju
McCreadiejeve zabave, a koja je sa Richardom bila povezana i na jedan
drugi način u svom "prethodnom životu".
Okvir
priče je zabava koju McCreadie priređuje za svoj šezdeseti
rođendan. Mesto radnje je ostrvo Mykonos u Grčkoj, a tema je
starorimska, jer u glavama polu-obrazovanih skorojevića to itekako
ima smisla. S tim u vezi se gradi replika rimske arene, angažovan je
i navodno dresirani lav znakovitog imena Clarence (jer Richard misli
da je "spiritualni naslednik" istoimenog engleskog kralja
koji je nosio nadimak Lavlje Srce) i pregovara se sa muzičarima: za
koliko će James Blunt otpevati jednu pesmu (pojavljuje se u filmu i
verovatno mu je izrečena cifra bila honorar), da li angažovati
preskupog Eltona Johna ili ne toliko popularnog Toma Jonesa po
diskontnoj ceni i snima se "reality", a da njegova glavna
zvezda ne shvata da je njen "partner" gej. Istovremeno, na
plaži "kampuju" sirijske izbeglice (igraju ih prave
izbeglice iz pravih kampova), a McCreadie i njegova svita se dovijaju
kako da ih oteraju ili makar angažuju u svoju korist pod ropskim
uslovima.
Lik
novinara Nicka je utoliko važan što otvara jednu drugu paralelnu
radnju. Njegovo pisanje i istraživanje služi kao materijal za
flashback momente Richardovih poslova i uspona, od napuštanja škole,
preko prvog butika sa polovnom robom do nekoliko lančanih modnih
imperija, istrage pred komisijom za utaju poreza i poslova koje imao
sa radionicama odeće na Šri Lanki gde se ta markirana odeća šila
po tarifi od nekoliko dolara za desetočasovni radni dan. Arogantni
nastup, obaranje cene po svaku cenu i prilična blatantnost u
iskazivanju ambicija su prisutne i tu, a Jamie Blackley izvrsno igra
lika koji će izrasti u McCreadyja kakvog ga Coogan predstavlja, sa
debilnim kezom, izbeljenim zubima i dignutim nosem.
Poneki
humorni momenat pogađa suštinu, poneki promašuje. Većina detalja
je na mestu, neki su izlizani (Mora li baš uvek da se čuje London
Calling grupe The Clash kada ambiciozni nikogović sa namerom
dođe u veliki grad?), neki ne dolaze do izražaja (ceo taj
izbeglički kontekst koji zaslužuje poseban film), a neki su razorno
moćni na emotivnom nivou (sve vezano za Šri Lanku i radionice
odeće). Winterbottom se trudi da od glumaca izvuče maksimum i da
ostvari privid organizovanog haosa ne samo oko Richardove žurke,
nego i oko sveta modernog biznisa, i to mu u solidnoj meri i uspeva.
Opet,
u svemu tome nije jasna Winterbottomova vizija: on, naravno, zanatski
odrađuje sve što je zacrtao, uključujući i igrarije sa različitim
formatima snimaka, ali šta je u svemu tome hteo da iskomunicira sa
publikom. Greed je ponajbolji film kada je rediteljeva
ambicija da govnara ismeje, a publiku zabavi, pa momenti na koje
računa kao na emotivne dosta često nemaju vremena da prodišu i da
se razviju da bi udarili kako treba. Povrh svega, Winterbottom se
uspeva da se odbrani od napasti da nam objasni ono što bi nam iz
filma moralo biti jasno, pa zato na kraju drži predavanje
tekstualnim karticama. Ali, i pored toga, reč je o filmu vrednom
makar jednog gledanja.
No comments:
Post a Comment