kritika objavljena na XXZ
2019.
režija:
Marjene Satrapi
scenario:
Jack Thorne (prema grafičkom romanu Lauren Redniss)
uloge:
Rosamund Pike, Sam Riley, Anya Joy-Taylor, Cara Bossom, Aneurin
Barnard, Simon Russell Beale, Sian Brooke
Doprinos
koji je Marie Curie (rođena kao Maria Sklodowska) dala nauci teško
je merljiv i uporediv sa bilo čijim drugim. Ona je prva žena koja
je dobila Nobelovu nagradu i prva osoba uopšte koja je skupila dve,
a "klan" Curiejevih koji osim nje broji i njenog muža
Pierrea i njihove dve kćeri Irene i Eve ukupno je skupio pet Nobela
u različitim granama nauke. Za života slavljena i osporavana, ona
je čak i svoj život dala za nauku svojom smrću od aplastične
anemije koja je posledica izlaganja radijaciji. Istini za volju, to
je pre bio skok u nepoznato nego nešto što bismo mogli nazvati
svesnom žrtvom, ali u tome svejedno ima neke simbolike.
Logično
je da takva žena zavredi biografski film o sebi, a izbor Marjene
Satrapi, najpoznatije po svom animiranom autobiografskom prvencu
Persepolis, činio se kao dobra vest, iako strip kao izvorni
materijal nije ulivao previše poverenja kada je reč o ovakvoj
priči. Radioactive je, nakon premijere u Torontu i
festivalske turneje u jesenjoj i zimskoj sezoni, najavljen za rano
proleće u bioskopima u Evropi, ali zbog korone nije prikazan, pa je
u međuvremenu dospeo na video-platforme gde ga možemo pogledati i
oceniti.
Isprva
se čini da ćemo imati posla sa sasvim klasičnim biografskim
filmom. Vidimo Marie (Pike) kako umire na krevetu u zamračenoj sobi,
a onda se selimo na izabrani početak priče gde se ona kao mlada
naučnica sukobljava sa mudrim, sedim glavama akademaca predvođenih
profesorom Lippmannom (Beale) koji figurira kao jedan od kapitalnih
negativaca u filmu. Tačka sukoba je količina i glomaznost opreme
koju mlada i tek relativno etablirana poljska naučnica dovlači u
svoju laboratoriju, a usled sukoba sa pomenutom akademskom
zajednicom, ona ostaje i bez jednog i bez drugog.
Srećom
pa tada upoznaje jednakog autsajdera među naučnicima, Pierrea
(Riley), a on ima kakav-takav prostor za nju u svojoj laboratoriji.
Tu se rađa prvo naučno partnerstvo, pa zatim i ljubav, krunisana sa
dve kćeri, dve Nobelove nagrade i slavom prvo u naučnim, a onda i
širim krugovima usled otkrića radijuma i polonijuma. Taj događaj
od posebne naučno-istorijske važnosti dešava se negde na trećini
filma, usled čega shvatamo da je fokus i u scenariju Jacka Thornea i
u režiji Marjane Satrapi negde drugde.
Slede
razmimoilaženja među supružnicima, pre svega u smislu naučne
koncepcije, gde je Marie bila stroža nego njen suprug kojem je slava
prijala toliko da nije hajao ni za moguće posledice, kako u vidu
šarlatanizacije otkriće, tako ni u vidu ozbiljne bolesti od koje ga
je spasla smrt usled nesreće. Film nakon toga prelazi na epizodu
saradnje i partnerstva između Marie i još jednog naučnika iz njene
laboratorije, Paula Langevina (Barnard), te nevolju u koju je upala
prvo sa njegovom suprugom, a onda i sa nacionalističko-ksenofobnom
pariskom svetinom jednom kada su štetne posledice radijacije postale
vidljive. Realizacijski problem sa filmom je to što se sa tom važnom
perspektivom imigrantkinje u stranoj zemlji, naučnice među
šarlatanima i žene u muškom svetu upoznajemo ne kroz pokazano,
nego kroz Mariejine žalopojke, prvo svojoj sestri (Brooke), a
kasnije kćerima, premda Anya Taylor-Joy (The Witch) dobija
vrlo zapaženu epizodu pri kraju filma.
Druga
posebnost filma su kratke "flash-forward" epizode u
budućnost gde se vidi koliko je i na koje načine otkriće
radioaktivnosti koje se pripisuje Curiejevima (premda su oni samo
skovali termin za ono što je Henri Becquerel otkrio koju godinu
ranije). Tako imamo scenu u američkoj bolnici iz 50-ih godina XX
veka gde dečak odlazi na radijacijsku terapiju, Hiroshimu i
nuklearne probe, pa čak i katastrofu u Černobilu, iako od svega
toga samo prvo ima suštinske veze sa otkrićima Marie Curie. Za
bombe, probe i elektrane se ne koriste ni radijum ni polonijum, nego
od ranije poznati uranijum ili kasnije sintetizovani plutonijum.
Mogli su se, doduše, autori osvrnuti i na nečovečnu primenu
polonijuma, recimo u slučaju prebeglog ruskog agenta Litvinjenka
kojeg su bivše kolege otrovale baš tim elementom, ali to bi
verovatno imalo i neke političke konotacije koje nisu baš
zaželjene.
Problem
sa filmom je, dakle, što pokušava da bude više toga odjednom zato
što Marjene Satrapi strahuje od jedne etikete, umesto od više njih.
Radioactive zbog toga ostaje film bez jasnog fokusa koji nije ništa
manje generički autobiografski i ništa manje mlak pokušaj
aktivizma, bilo kroz podsetnik na to kako je svet izgledao kad su
patrijarhat i ksenofobija bili jači nego danas, bilo kroz upozorenje
o opasnosti nuklearne energije. Za sve to bi bilo suviše lako
okriviti samo izvorni materijal, premda grafički romani na važne
teme ipak poseduju suviše bazičan fond izražajnih sredstava da bi
u tome bili uvek efektivni, jer se od Satrapi očekivalo ipak više,
i zbog iskustva sa stripom i zbog sklonosti ka ostavljanju autorskog
potpisa.
Na
kraju krajeva, ne pomaže puno ni gluma. Prvo, zato što su svi
ostali likovi potisnuti u protagonistkinjinu senku, pa se čini da
Sam Riley i ostali mesečare kroz film. Drugo, zato što je i sama
Rosamund Pike itekako sklona glumačkim oscilacijama, ponekad pogodi
suštinu i široki spektar emocija (poslednji put, recimo, kada je
igrala jednu drugu istorijsku ličnost, ratnu reporterku Marie Colvin
koja je nastradala u Siriji), a ponekad ulaže previše napora i
neobuzdano preglumljuje, što je ovde slučaj. To nipošto nije samo
njena krivica: scenario je pun deklamatorskih replika, a Marjene
Satrapi ni sama ne zna kako da obuzda instinkte svoje glumice i
konstruktivno joj pomogne da se izbori sa izazovom. Konačni rezultat
je film koji čak ni toliko loš, koliko je nedostojan osobe čiju
nam biografiju piše i slika.
No comments:
Post a Comment