kritika objavljena na XXZ
2019.
scenario
i režija: Corneliu Porumboiu
uloge:
Vlad Ivanov, Catrinel Marlon, Rodica Lazar, Augustí Villaronga,
Antonio Buíl, Cristóbal Pinto, Sabin Tambrea, István Teglas,
George Pistereanu, Julieta Szönyi
Latinska
sentenca "Nomen est omen" ne mora biti uvek tačna i
primenjiva. Recimo, kada uzmemo u razmatranje internacionalni naziv
novog filma Corneliua Porumboiua, The Whistlers, i
poreklo njegovog autora (geografsko i filmsko-školsko), pomislićemo
da se tu radi o onoj metaforičkoj vrsti zviždanja, o ukazivanju na
kriminal i korupciju u državnim službama, te da je to snimljeno u
minimalističkim kadar-sekvencama u prepoznatljivom rumunskom
novotalasnom stilu. Sa druge strane, možda nije loše ni podsetiti
se da se Porumboiu ne uklapa u klasičnu šinu rumunskog filma s
početka XXI veka, da je njegov osećaj za apsurd više pod uticajem
smisla za humor nego socijalnog aktivizma, da se u jednom trenutku
makar marginalno približio žanru, te da je snimio dva potpuno
različita dokumentarca o fudbalu, oba mnogo više o drugim stvarima
nego o samom fudbalu.
Uostalom,
za početak je dovoljan originalni naslov koji je geografski pojam i
označava jedno od kanarskih ostrva. Sumnja će biti razvejana već
sa prvim kadrom i prvim taktovima hita The Passenger Iggyja
Popa uz koje se trajekt približava naslovnom ostrvu. Njime
putuje Cristi (rumunska i internacionalna zvezda Vlad Ivanov),
ne hajući puno što vreme nije baš kao sa razglednice. On je tamo
na zadatku da nauči lokalnu tehniku zviždanja za koju lokalna
legenda kaže da je upotrebljavaju lokalni mafiozi kako bi
komunicirali bez straha od policijskog prisluškivanja jer se
zviždukanje za netrenirano uvo stapa sa ptičijim pevanjem, a
treniranom je sasvim razumljivo jer je fonetski kodirano prema
jeziku.
Mala
digresija: reč je tu o stvarnoj stvari. Suviše je to bizarno da bi
neko tek tako izmislio i to do detalja. Uostalom, Porumboiu je kao
autor više sklon iskopavanju bizarnosti nego ka njihovom
izmišljanju, u svrhu toga na istom ovom mestu potražite kritiku
njegovog filma Infinite Football.
Cristi
je policajac, i to korumpirani policajac, ali ne klasičan filmski
korumpirani policajac, pre bi se reklo da je indisponiran i da je sve
što mu se dešava spirala pogrešnih odluka, a da je prvu takvu
doneo mnogo pre početka radnje filma. U svakom slučaju, ostrvsko
zviždanje mora da nauči kako bi pomogao klanu lokalnih dilera
predvođenih beskrupuloznim Pacom (Villaronga) i njegovim ne
baš bistrim, ali zato brutalnim pomoćnikom Kikom (Buíl) u
operaciji vađenja njihovog rumunskog partnera Zsolta (Tambrea)
iz zatvora. Zsolt im, naime, pere novac, odnosno ušiva ga u dušeke
u svojoj fabrici malo izvan Bukurešta.
Sva
je prilika da su Zsolt i Cristi sarađivali i ranije, u neku ruku su
zemljaci (Cristi je u Zsoltovom rodnom gradiću službovao kao šef
policije), te da je Cristi baš zbog toga pod prismotrom svojih
kolega, a ne uživa ni poverenje svoje šefice Magde (Lazar).
U celoj operaciji kao posrednica učestvuje tipična "noir"
fatalka Gilda (Marlon), a njihov odnos za koji ga ona ubeđuje
da je striktno poslovan prestaje da bude takav ubrzo. Svi elementi za
pošteno zapetljani "caper" su, dakle, na svom mestu...
Porumboiu,
pak, bira nelinearnu naraciju na tragu ranog Tarantina, dok humor po
svom apsurdu i bizarnosti više podseća na braću Coen, doduše
pomalo utišan i na tragu apsurda koji su i Porumboiu (Police,
Adjective, 12:08 East of Bucharest, The Treasure) i
njegovi zemljaci Cristian Mungiu (The Graduation) i
Cristi Puiu (The Death of Mr Lazarescu, Sieranevada)
rabili u svojim filmovima. Doduše, ima tu i ironijskog odmaka o
"rumunske škole", počevši od obilatog kadriranja i
fiksirane kamere, ali i citata starih i stranih majstora, od
Hitchcocka (čak direktno), pa do Soderbergha na čiji
opus pero-lakih krimi-komedija The Whistlers najviše podseća,
a Porumboiu će podvaliti i nešto socijalnog angažmana ili makar
komentarana temu turizma, džentrifikacije, koruptibilnosti
policijskih službenika kojima bi poseta elitnoj prostitutki izbila
pola mesečne plate iz džepa, pa čak i strelica prema filmskoj
industriji, budući da se jedno ubistvo odvija na filmskom setu u
Rumuniji, a i na Gomeri jedan nesrećni filmadžija nastrada tako što
prekine sastanak paranoičnih mafijaša.
Zapravo,
zanimljiv je podatak da se baš sa ovakvim filmom, laganim,
gledljivim i usmerenim ka široj publici, Porumboiu popeo na stepenik
više u festivalskom svetu. Njegovi raniji, svakako više
"festivalski", filmovi po pravilu su imali premijere u
sporednim takmičarskim programima, Un certain regard u Cannesu ili
Forum u Berlinu, a The Whistlers su igrali u ekstremno jakom
takmičarskom programu Cannesa prošle godine. Ali i sa festivalima i
sa nagradama i bez njih, Porumboiu je pokazao da je spretan filmski
autor koji polako prelazi na kontinentalni nivo i ide prema
globalnom.
No comments:
Post a Comment