kritika objavljena u dodatku Objektiv dnevnog lista Pobjeda
Nikako bez razloga, Stiven King smatra we kraljem horora. Njegove knjige su
hitične i vrlo često filmične. Kvantitet mu niko ne može osporiti, a kvalitet
varira kao i kod svakog toliko plodnog pisca.
Takođe, i neki od filmova snimljenih po njegovom literarnom predlošku imaju
status legendarnih, premda tu nehororični deo opusa (Rejnerov ,,Stand by Me“ iz
1986, Darabontov ,,The Shawshank Redemption“ iz 1994, opet Rejnerov ,,Misery“
iz 1990) možda čak i dominira nad hororičnim čiji su najistaknutiji
predstavnici ,,Carrie“ (1976) Brajana de Palme i ,,The Shining“ (1980) Stenlija
Kjubrika.
Kinga takođe treba znati i pročitati i prirediti, jer se u suprotnom može
svašta dogoditi. Primer za promašaj su obe filmske verzije ,,Pet Sematary“
(film Meri Lambert iz 1989. i Kevina Kolča i Denisa Vidmajera iz 2019), a po
novom i oba ,,Firestarter“ filma. Originalni ,,Firestarter“ (Mark L. Lester,
1984) razočarao je širokopoteznim B-filmskim pristupom i traćenjem glumačkog
talenta koji je imao na raspolaganju (mala Dru Barimor, Martin Šin, a Džordž C.
Skot koji je bez ikakvog ironijskog odmaka prerušen u Indijanca), a novi nam
upravo popunjava repertoar u bioskopima.
Sve će nam
biti jasno već posle nekoliko minuta - snolikog uvoda kodiranog ultraplitkim
fokusom i ultramekanim ivicama kadra i špice koja pokušava da lažira nešto
između VHS i „kamkorder“ kvaliteta snimka, a koja je zapravo montažna sekvenca
vladinih eksperimenata nad studentima Endijem (Zak Efron, ,,Highschool
Musical“, ,,Neighbors“) i Viki (Sidni Lemon, kći Krisa Lemona i unuka velikog
Džeka Lemona). I ova verzija Firestartera će biti B-film novog doba, ali sa
idejom da pokuša da ispravi greške protivnika. Na papiru, ekipa iza kamere je
zvučna (Džejson „Get Out!“ Blum i Akiva „A Beautiful Mind“ Goldsmit kao
producenti, Skot „The Quarry“ Tims kao scenarista i Kit „The Vigil“ Tomas kao
režiser), a i muzička tema je prepoznatljiva, s jasnim sintisajzerskim potpisom
Džona Karpentera. Ali, pojedinačni elementi se ne spajaju nužno u koherentnu
celinu.
Za razliku
od knjige i prve verzije filma, ovde ne počinjemo u središtu zbivanja, već
imamo i uvod u kojem je precizirano da je Endi sposoban za kontrolu uma, Viki
ima sposobnost telekineze, a njihova kći, a naša protagonistkinja Čarli (Rajen
Kira Armstrong) pirokineze, odnosno paljenja vatre snagom uma, ni iz čega.
Njihove moći posledica su eksperimenata u vladinoj agenciji zvanoj „Radnja“, od
koje oni beže i manje-više uspešno se skrivaju.
Ali, avaj, Čarli mora da ide u
školu (dramaturško pitanje: zašto, kad je u Americi rasprostranjeno školovanje
kod kuće), gde je kao čudakinja koja ne koristi mobilne telefone i kompjutere
na meti sprdnje svojih vršnjaka, što je puni besom koji može eksplodirati,
bukvalno. Nakon jedne takve eskalacije, nemir ulazi i u kuću, pa majka dobije
malo vatre, zbog čega preplašena mala pozove hitnu pomoć, što takođe alarmira
lokalnu policiju, a vesti nekako stignu i do Radnje.
Njena šefica
Holister (Glorija Ruben je zamenila Martina Šina u ulozi kojoj je zamenjen rod,
bez nekog naročitog efekta), uz konsultacije s profesorom Vonlesom (Kurtvud
Smit koji odnosi nagradu za elementarno koloritnu epizodu u inače glumački
neubedljivom filmu), za njima šalje agenta Indijanca Rejnberda (Majkl Grejajs)
koji je produkt istog eksperimentalnog programa, pa otac i kći moraju da beže,
a ona pritom i da ovlada kontrolom svojih moći.
Od početka
do kraja, ,,Firestarter“ deluje kao odrađen posao, i to ne čak ni korektno, već
pre smandrljano na brzinu, da se uzme lova, po sistemu „drži vodu, dok majstori
odu“. Problem je što retko šta zaista „drži vodu“. Scenario ionako tanak
narativni materijal romana razvlači na još tanje, likovi su u suštini lišeni
svake ličnosti, pa deluju kao da su izrezani od kartona, a prosede je
predvidljiv svakome ko je pogledao par paranoidnih horora. Režija Kita Tomasa
je prilično metiljava, a pokušaj oneobičenja kroz vizuelizaciju se svodi na
poneki iskošeni ugao i oštre rezove, zbog kojih ,,Firestarter“ deluje kao
razvučeni video- spot. I to ne za The Prodigy koji ima pesmu pod tim nazivom,
već za nekog od izvođača iz nižih ešalona.
Među glumcima kao da ne postoji
hemija, već svako pokušava da postigne nešto sam za sebe, a ni Rajen Kira
Armstrong, brojnim dečijim ulogama u filmovima visokog profila uprkos, nema
dovoljno liderske harizme da bi vodila ceo ansambl. Zak Efron ima, ali čini se
da se zadovoljava time da „mesečari“ taman toliko da može da naplati honorar.
Čak ni muzika kao ponajbolja komponenta u filmu (potpisuju je Džon i Kodi
Karpenter uz Danijela A. Dejvisa) zapravo ne popravlja utisak iz prethodne
verzije filma kojoj je takođe muzika (sastava Tangerine Dream) bila vrhunac
unutar filma.
Kada se sve sabere i oduzme, teško
da će „Firestarter“ išta zapaliti. Zapravo, pre će biti da se ovde radi o
„puvanjku“ kao kada vam švercer uvali pokvašene petarde.
No comments:
Post a Comment