kritika objavljena u dodatku Objektiv dnevnog lista Pobjeda
Postoji razlog zašto je od svih igara s kartama poker
najpopularniji i globalno najzastupljeniji. Dinamičan je, a opet nije igra na
čistu sreću, već je pre svega igra psihologije i veštine u kojoj je važnije
čitati protivnika nego karte. I to ga čini izuzetno filmičnim. Pokera u
filmovima ima i te kako, ali to opet ne znači da su svi samo zbog te činjenice
nužno pokeraški.
Poslednji veliki i „do koske“ pokeraški film je bio
,,Rounders“ (Džon Dal, 1998). ,,Molly‘s Game“ (Aron Sorkin, 2017) je došao
relativno blizu tog statusa, ali kao prvenstveno doku-drama sa gomilom
naracije, morao je da se zadovolji sa dobrom do vrlo dobrom ocenom.
Prošlogodišnji biser ,,The Card Counter“ Pola Šredera bio je veliki film s
protagonistom pokerašom i gomilom opaski, ali ulozi u njemu su ipak bili veći
nego što mogu biti u nekoj, pa i najrizičnijoj, partiji pokera.
Čini se da je makar većine toga bio svestan i Rasel Krou pre
nego što se dohvatio pisanja scenarija i režije filma ,,Poker Face“. Krou
deluje kao čovek koji zna da ceni dobru partiju karata i kao glumac sposoban da
odglumi štošta u svom registru u koji može upasti i uloga pokeraša. Dobra vest
je da igra u filmu, i to solidno, iako je verovatno zagrizao više nego što može
da proguta. A loše su te da se dohvatio režije, a naročito scenarija, i to u
tandemu sa osvedočenim balvanom Stivenom M. Koutsom (napisao scenario za
jurodivi treš ,,John Doe: Vigilante“ Kelija Dolena pre osam godina i od tada
ništa).
Krou igra Džejka Folija, tehnološkog milijardera i
kompulsivnog kockara koji se još devedesetih obogatio kao autor prve globalne
internetske platforme za poker, pa onda i prodajući podatke o korisnicima
državama. Foli je voleo da se kocka i rizikuje od detinjstva, a najviše je to
voleo da radi u društvu još četvorice drugara, Drua, Majkla, Aleksa i Pola.
Međutim, Džejk sada ima dijagnozu neizlečive bolesti sa
skorašnjim smrtnim ishodom, a ima i bagaž tragedije u prošlosti, pa mora da
podeli svoje obsceno bogatstvo kako bi osigurao svoju ženu Nikol (Bruk Sečvel)
i kći Rebeku (Moli Grejs), a za svoje drugare planira da organizuje partiju
pokera u svojoj udaljenoj vili negde u Australiji. Da bi drugari dobili nešto
od te ogromne love, moraće da se odreknu nečega što brižljivo čuvaju, a to su
njihove tajne, zbog čega od šamana (dojmljivi Džek Tomson) „završava“ serum
istine čije pogrešno doziranje može završiti trovanjem i smrću.
Njegov partner Dru (američki reper RZA bez makar i trunke
australijskog akcenta) živi životom plejboja i kasni na partiju. Majkl (Lajam
Hemsvort, premlad da bi ikako mogao da prođe kao Krouov drug iz detinjstva) je
alkoholičar i depresivac. Aleks (Ejden Jang) je uspešni pisac, ali se zaljubio
u tuđu ženu i sa njom čeka bebu, a Pol (Stiv Bastoni) je ucenjeni političar.
Partija kartanja i otkrivanja tajni će postati još rizičnija kada gospođa i
gospođica Foli otkriju dijagnozu, pa reše da intervenišu, a još jedan njihov
stari znanac, Viktor (komično preterani Pol Tason), reši da na partiju upadne u
svrhu pljačke i poravnavanja starih računa.
Prvi problem s filmom je taj što je njegov generički naslov
lažan, kako u doslovnom, kartaroškom smislu (jedva da vidimo išta kartanja),
tako i u onom prenesenom. Niko tu zapravo nije smiren i niko tu zapravo ne
sakriva metaforičke karte, nego su svi nervozni i samo čekaju da se reše
tereta, od protagoniste nadalje. Drugi problem je apsolutno užasni, pretrpani
scenario prepun opštih mesta i paušalnih ocena koje je gotovo nemoguće ispaliti
kroz dijalog, pa zato na scenu stupa Džejk kao narator koji filozofira bez
ikakvog pokrića i time dodatno otežava i tako slabašno uspostavljanje nekakvog
ritma.
Na sve to se nadovezuje i režija, koja, složićemo se, nije
Krouova jača strana. Ipak, u svom prethodnom pokušaju, filmu ,,The Water
Diviner“ (2014) Krou je igrao na sigurno i zapravo prepustio asistentima da
režiraju i njega kao glumca i film kao takav, pa je dotični možda bio anemičan,
bez stila i potpisa, ali je makar delovao kompetentno. Ovde se Krou vodi nekim
drugim načelima koja se mogu sumirati izrekama „Svega mi daj!“ i „Koliko teško
to može da bude?“... Pa tako imamo i orgiju filtrirane fotografije i montažne
sekvence kad im vreme i gde im mesto nije i potpuno neosmišljen kasting i gotovo
nepostojeći rad sa glumcima i još štošta, samo ne kartanje i nekakvu akciju zbog
kojih smo na film i došli.
,,Poker Face“ tako dolazi sasvim blizu ruba treša, ali ne
onog simpatičnog i subverzivnog, već posve frivolnog i na loš način
nepredvidljivog. Zapravo, deluje kao film nekog amatera koji nema problema da
skupi potrebna sredstva da bi napravio ono što voli, a ne zna.
No comments:
Post a Comment