kritika originalno objavljena na DOP-u
Osim
projekata koji su se otrgli kontroli i žanrovskih filmova koji nisu
zadobili poverenje svojih produkcijskih kuća, početkom godine
obavezno dobivamo i makar jedan ratni film na temu sukoba novijeg
datuma (Irak, Afganistan, Libija) snimljen po istinitom događaju i
sa izrazitim američko-patriotskim nabojem. Nešto od toga smeća
završi čak i u nominacijama za Oscare (Eastwoodov American
Sniper), nešto, pak, na liderskom mestu januarskog ili
februarskog “box officea” (Bergov Lone Survivor), a
nešto jednostavno preživi taj termin i namakne nešto novca bez
previše pompe. Sva je prilika da će to biti slučaj sa 12
Strong.
Autor
Nicolai Fuglsig nije poznato ime u svetu filma. Kako bi i bio,
ovo mu je prvi ozbiljan film, a u prošlosti je snimao reklame i bio
fotoreporter. Upravo ta dva iskustva ovde dolaze do izražaja: 12
Strong je izbalansiran u pristupu koji kombinira mužjačku
atraktivnost do granice napaljivosti (vojnički humor, bravado,
akcija i eksplozije) i verodostojnost (film je sniman na američkom
jugozapadu, ali Fuglsig se makar potrudio da pronađe planine i
klance koji mogu proći kao pejzaž severnog Afganistana, doduše
hladnoća kojom se preti u tekstu ostaje neprimetna na ekranu, ali ne
može čovek sve ni imati). U konačnici, za malo predugih 130 minuta
koliko traje, 12 Strong je gledljiv film namenjen prosečnom
gledaocu-”kokičaru”, ali ni zahtevnija publika neće imati dojam
da joj se vređa inteligencija, barem ne previše.
Istiniti
događaj u pitanju je prva operacija male grupe specijalaca američke
vojske, “zelenih beretki” i prva pobeda na bojnom polju u
Afganistanu nedugo nakon terorističkih napada 11. septembra kada je
oslobođen ključan grad na severu zemlje Mazar-i-Šarif. Posebnost
tog poduhvata je bila u tome da su Amerikanci pre svega pružali
podršku trupama Severne Alijanse u borbama protiv Talibana, a njihov
prvenstveni zadatak je bio da navode bombardere na ciljeve te
lokalnim (para)vojskama omoguće napredovanje u borbi protiv
brojnijeg, organiziranijeg i bolje opremljenog neprijatelja. Druga
specifičnost je, pak, teren koji skoro potpuno anulira prednost
američkog visokotehnološkog naoružanja, koji ne pruža mogućnost
za osiguranu komunikaciju sa bazom i koji u kombinaciji sa klimom
stvara dodatni pritisak na “naše momke” kojima su jedino
odgovarajuće prevozno sredstvo konji da posao obave pre zime.
Treće,
saveznike je teško razlikovati od neprijatelja, jer kako koja vojska
prođe, tako pokupi sve muško stasalo za borbu iz sela, sa sve
civilnom odećom i napabirčenim naoružanjem. Ideološke i ine
preferencije su tu od sekundarnog značaja. Uostalom, jedan od vođa
Severne Alijanse, ovde portretiran kao ratnik-heroj Abdul Rašid
Dostum (Navid Negahban iz serije Homeland), zapravo je
bio vešt političar koji je često znao da promeni stranu u pogodnom
trenutku, a opet dovoljno principijelan da se sa talibanskim
monstrumima i internacionalnim teroristima nije “lizao”. Rame uz
rame s njim, ponekad i mimo njegove volje, naši će momci izvesti
podvig ne propitujući mnogo “zašto”, nego isključivo “kako”.
Hu-ra!
Problem
je, međutim, što od naslovnih 12 izabranih samo četvorica imaju
makar i natruhe ličnosti. Prvi je zapovednik Nelson (Chris
Hemsworth u civilnom životu poznat kao Thor) koji ima
dovoljno teorijskog znanja i hrabrosti, ali ne i borbenog iskustva
(što će se ispostaviti kao prednost u jednom sasvim posebnom ratu
za koji još nije postojala doktrina). Drugi je njegov direktno
podređeni, ali u borbi prekaljeni Spencer (Michael Shannon,
glumac za dva broja većeg formata nego što mu uloga nudi). Treći
je generički lajavi Meksikanac atipično anglosaksonskog imena Sam
Diller (Michael Pena), a četvrti jedini Afroamerikanac u
družini Ben Milo (Trevante Rhodes iz prošlogodišnjeg
“oscarovca” Moonlight). Dostum je više koncept nego lik
od krvi i mesa, glavni negativac je karikatura, nadređeni oficiri su
tipovi, žene doma karakterna pozadina, a ostali, uključujući i
vojnike i civile, i prijatelje i neprijatelje, manje ili više
scenografija oko i preko koje se odvija radnja, a ne njeni aktivni
učesnici. Nema razvoja likova, radnja ide zacrtanom linijom
žanrovskih klišea sve do trijumfalnog kraja.
Solidna
stvar kod toga je što je što malo toga može poći po zlu. Ted
Tally (Silence of the Lambs) i Peter Craig (The
Town) su svakako bolji scenaristi od toga da pišu za ovakve
niskorizične projekte, ali ponekad šablon nije loša stvar. Recimo,
kad ne nudi komentar koji bi verovatno bio glup ili kada ne pokazuje
naknadnu pamet, odnosno pokazuje je sasvim ograničeno, a umesto toga
pre svega poštuje kontekst. Jer u šta se god pretvorio rat u
Afganistanu i ma kako kasnije bio vođen, ovi momci su uradili nešto
nesvakidašnje i pritom su bili na pravoj civilizacijskoj strani,
tako da ona skulptura vojnika na konju na mestu nekadašnjih
Blizanaca u New Yorku itekako ima smisla.
Ono
što se, osim generičnosti, može zameriti su i sumnjive političke
i svetonazorske namere koje se vezuju uz producenta Jerryja
Bruckheimera. Podsetimo, on je jedan od poslednjih ljudi iz
filmske industrije da je ostao uz Georgea Busha i njegove ratne
avanture, videvši u njima moralnu čistinu. Je li zaista u to bio
uveren ili je prosto računao na simpatije određenog dela publike,
to ne možemo znati. Fakat je, međutim, da se takva ikonografija
može itekako vratiti u modu, i već ulazi na mala vrata u zimskom
terminu na krilima rovovske proze i nezahtevne zabave. Jerry će to
svakako iskoristiti, a 12 Strong je demonstracija njegove
gornje granice suptilnosti.
No comments:
Post a Comment