kritika originalno objavljena na Monitoru:
2017
režija:
Fatih Akin
scenario:
Fatih Akin, Hark Bohm
uloge:
Diane Kruger, Denis Moschitto, Numan Acar, Johannes Krisch, Hana
Hilsdorf, Urlich Brandhoff
Ako
je neko dvojnost nacionalnog identiteta, onog koje određuje poreklo
iz “stare domovine” i onog usvojenog, vezanog za “novu
domovinu”, uspeo da prikaže na filmu, onda je to Fatih Akin,
nemački filmaš turskog porekla koji je vrlo dobro shvatao razliku
između Istoka i Zapada i međusobni upliv koji ta dva koncepta imaju
jedan na drugi. Njegovi (raniji) filmovi su delovali iskreno, bili su
pratljivi čak i kad nisu bili naročito pamtljivi (Akin se rado
koristio opštim mestima kao elementima zapleta) i bili su pitki, a
da nisu bili plitki.
To,
naravno, važi za filmove iz prve decenije našeg milenijuma,
zaključno sa zabavnim Soul Kitchen (2009) kojeg je lako
voleti, ali koji je nagovestio da se Akin možda već “ispucao”.
Sa novom dekadom kao da postaje teško prepoznati autora koji nam je
nekada bio toliko interesantan. Prvo dokumentarac koji spaja
socijalnu sa eko-pričom, zatim onaj preskupi kupus od filma The
Cut (2013), pa onda zabavna, uvrnuta, ali nimalo lična zezalica
Tschick (2016) sa kojom se Akin igrao tinejdžerskog žanra.
In
the Fade kao da nastavlja niz filmova koji nisu nužno loši, ali
su izuzetno problematični. Za ovaj film je to posebno šteta jer je
njegova tema aktuelna (napadi nacisitičkih skupina na imigrante od
kojih nisu pošteđena ni najstabilnija društva sveta), a u svom
centru ima jedno od najboljih glumačkih ostvarenja prošle godine u
izvedbi maestralne Diane Kruger koja po prvi put igra u nemačkom
filmu i na nemačkom jeziku. (Zvuči kao nepotrebni statistički
podatak, ali glumica je karijeru izgradila paralelno u Hollywoodu i
Francuskoj i upada u tip germanske lepote, ali je u kadru nemački
govorila jedino kod Tarantina u Inglorious Basterds.)
Početna
montažna sekvenca je primer elegancije u filmskom stvaralaštvu.
Akin bez nepotrebnih objašnjavanja slika elipsu dela životnog puta,
ispostaviće se, sporednog lika Nurija (Acar) od zatvorskih dana,
preko venčanja sa Katjom (Kruger) do njihovog skladnog porodičnog
života sa sinom Nicom. Upravo će Nurijeva i Nicova pogibija od
bombe postavljene ispred njegove kancelarije u turskom kvartu
Hamburga biti pokretač radnje. Katja oseća grižu savesti da je u
tom trenutku bila odsutna i da joj je promakao, ispostaviće se,
krucijelan detalj: mlada žena koja je tu ostavila potpuno nov bicikl
sa nadograđenim koferom.
Uporedo
sa tugovanjem, Katja se sreće sa nerazumevanjem svoje neposredne
okoline, a i društva u celini. Nurijevi roditelji insistiraju da
telo sina i unuka sahrane u Turskoj, a njeni joj ipak nisu oprostili
da se udala za stranca, pa bez razmišljanja prihvataju pogrešni
pravac u kojem se kreće policijska istraga koja se fokusira na
Nurijevu kriminalnu (sitno-dilersku) prošlost umesto na rasističke
motive. Simptomatično je to da je on bio primer uspešne
resocijalizacije i integracije u društvo, bez ikakvih veza sa
religijskim i nacionalnim grupama, dobar otac i uspešni mali
poduzetnik koji je zarađivao pružajući prevodilačke usluge.
Ispostaviće
se da su počinioci ipak deo neonacističkog podzemlja, da su radili
sami i da napad kao takav nije bio nikakav primer briljantnog
planiranja. Katjina borba će dalje voditi preko suda, a kada se i
pored jakih materijalnih i posrednih dokaza presuda izjalovi usled
tehnikalije, ona uzima stvari u svoje ruke i sama se upušta u
potragu za počiniocima i obračun s njima.
Najveći
problem filma je njegova struktura u tri čina ili poglavlja
odvojenih kućnim snimcima u formi nekakvog intermeca. Radnja filma
se sasvim logički pretapa iz jednog čina u drugi, ali je utisak
svejedno kao da gledamo tri povezana kratka filma u različitim
žanrovima, što samo po sebi donosi određene dramaturške šablone.
Prvi deo je nekako i najsolidniji, deluje najverodostojnije i
najmanje je opterećen konvencijama. Takođe, glumica na tom mestu
može da pokaže i najviše znanja, talenta, ali i mere koja je
neophodna za dočaravanje tugovanja. Diane Kruger ulazi toliko duboko
u psihologiju takvog lika da uspeva da iznijansira i uspone i padove
koje jedan takav proces nosi sa sobom.
Ona
nastavlja sa svojom izuzetnom glumom i dalje kroz film, ali je sudska
drama u koju se In the Fade pretvara u središnjem delu ipak dosta
rigidniji žanr. Akin se tu solidno snalazi i nalazi balans između u
suštini dosadne i ne-filmične evropske sudske prakse i elemenata
pokupljenih iz američkog filma. Verbalni obračuni njenog advokata
(Moschitto) i napadno ružnog i zlobnog advokata odbrane (Krisch)
možda ne bi bili mogući u nemačkoj sudnici, ali Akin tu koristi
umetničku slobodu kako bi podigao tempo filma, a forenzičko
izlaganje o “šteti” na dečakovom telu i reakcija Diane Kruger
kao Katje je svakako emotivni vrhunac filma.
Poslednji,
žanrovski, triler-deo smešten u Grčku gde Katja traga za
nacističkim teroristima i kontemplira kontra-napad na njih je ujedno
i najslabiji deo filma. Prvo, najkraći je. Drugo, dugo smo ga čekali
imajući u vidu tekstove u promotivnim materijalima i zbog toga vodi
u zonu “spoilera”. Treće, Akin ima najmanje mesta da bi uneo
inovacije u klasične dramaturške momente potrage, istrage,
prismotre i kontemplacije da bi pritom ubacio samo jednu pravu
žanr-scenu, trku automobilima, i to ne baš impozantno urađenu.
Diane Kruger je još uvek dobra, iako svedena na dilemu između
humanog premišljanja i osvetničke determiniranosti (stoga je i
katarza prilično tipska), ali kao da je zaslužila ujednačeniji
film. Za utehu je, pak, da Akin zna da ga završi pre kartica koje
govore o učestalim napadima pravih ekstremista u Nemačkoj tako što
obrne sliku i upita nas je li moguće zamisliti drugačiji svet.
No comments:
Post a Comment