kritika originalno objavljena na Monitoru
2018.
režija:
Nanouk Leopold
scenario:
Stienette Bosklopper
uloge:
Bas Keizer, Naomi Velissariou, Wim Opbrouck
Ako
nagrade govore više o onome ko ih dodeljuje nego o onome kome se
dodeljuju, imena više govore o roditeljima nego o deci i ljudima
koji ih nose. Moje sasvim obično ime tu nije reprezentativno, ima
nas raznih i od raznih roditelja, što je prednost tako običnog
imena. Šta, međutim, pomisliti kada se neko zove Cobain sa jasnom i
jedinom asocijacijom na pokojnog Kurta? Da mu je majka suludi fan?
Verovatniji izgled je njena narkomanija i sklonost nepromišljenim,
impulsivnim odlukama. Uostalom, da je sina nazvala Kurt, možda bi
pokazala da je u stanju nabaciti masku normalnosti.
Narečeni
mladić (Keizer) je, usled majčine nebrige, odrastao po
domovima i bežao od udomiteljskih familija. Sada mu je 15 godina i
sistem je već umoran od brige od njemu, pa mu se izbor svodi na
poslednju udomiteljsku familiju ili na ustanovu zatvorskog tipa u
kojoj će dočekati punoletstvo. On, međutim, samo želi da se brine
o svojoj majci (Velissariou), a ona je baš posebna priča,
ponovo trudna, bez stalne adrese, na heroinu i alkoholu, voljna da
bilo kakvu vrstu pomoći primi isključivo pod svojim pomerenim
pravilima. Na sreću ili nažalost, Cobain nije gadljiv na rad, posao
i novac, čak ni na to da radi za majčinog bivšeg makroa Wickmayera
(Opbrouck) koji je jedina očinska figura koju poznaje.
Međutim, kako to biva ljudi u toj branši nisu baš tolerantni,
taktični i puni razumevanja…
Linearan
kakav već jeste, Cobain je film koji se lako prati i nosi
očekivanu moralnu poruku, pa je zato pogodan za tinejdžersku
populaciju kao ciljnu grupu, o čemu govori i premijera u sekciji
Generation 14plus u Berlinu. Naravno, pod uslovom da zaista verujemo
da su današnji tinejdžeri ili tinejdžeri generalno tako naivni da
ne propituju te pojednostavljene obrasce dobrog i lošeg. Štos je,
međutim, u tome da film ne dobacuje dalje od nivoa za plašenje dece
i roditelja, o nastavnom osoblju da i ne govorimo. Naravno, nije
moralno upitno da deci ne treba prodavati heroinski snobizam i slične
koncepte iz filmova za stariju publiku, ali problem cele te “after
school special” varijante je što je bazičnija i naivnija od svoje
publike.
Cobain
se drži tek mrvicu iznad toga zahvaljujući kompetentnoj glumi Basa
Keizera i fotografiji pogodnoj za evropski arthouse film sa kamerom
iz ruke koja se mota oko protagoniste. Odrasli u filmu su uglavnom
jednodimenzionalni likovi, pa glumci zapravo nemaju s čime raditi i
onda afektiraju, a klišei kojih je film pun (seksualno sazrevanje i
“deal” sa jednom od Wickmayerovih prostitutki, da navedem samo
neke) utisak zakopavaju još dublje u sivu zonu.
Nanouk
Leopold je svakako autorica sa više potencijala od toga da radi
nešto ovako obično, što je i dokazala svojom ranijom karijerom
izgrađenom na ženskim likovima, pa i svojim prethodnim filmom It’s
All So Quiet koji je možda pomalo nemušt i zatvoren, ali makar
može zaintrigirati nesvakidašnjom temom i uglom iz kojeg joj
pristupa. Eksperiment sa filmom za omladinu ipak nije urodio plodom,
iako je teško reći da je negledljiv.
No comments:
Post a Comment