kritika originalno pročitana u emisiji Filmoskop na HR3
Washington Post je postao jedna od svjetskih najrelevantnijih dnevnih
novina sa otkrivanjem i objavljivanjem materijala afere Watergate,
što je bila tema apsolutnog filmskog klasika na temu novinarstva,
Pakulinog Svi predsjednikovi ljudi. Zanimljivo je
zamjetiti da se kroz tekst filma provlači da je Post još uvijek
prije svega lokalni list (bez obzira što “lokal” podrazumeva
grad u kojem je koncentrirana politička moć na nacionalnom i
globalnom nivou), te da je prvoligaški status koji se za New York
Times podrazumjeva stečen nedavno. Riječ o aferi The Pentagon
Papers koju Post nije pokrenuo, ali se na nju znalački brzo zakačio
usljed novinarskog instinkta urednika Bena Bradleeja i izdavačke
hrabrosti Katherine “Kay” Graham, što je tema Spielbergovog
filma Novine koji se može pokazati “vrućim” u
predstojećoj Oscar-sezoni, iako je na Zlatnim Globusima ostao bez
ijedne nagrade od šest nominacija.
Veza sa Pakulinim filmom, ali i sa suvremenim dobom, očita je kroz
lik agresivnog predsjednika Nixona koji ratuje protiv medija (zvuči
poznato), kojem čujemo samo glas i vidimo stas sniman s leđa, iz
daljine i kroz prozor Bijele kuće, te na samom kraju filma gdje
imamo aferu Watergate. Ipak, neozbiljno bi bilo tvrditi da su Novine
prednastavak, čak i nezvanični, što je teza koja se progurava kroz
američku filmsku kritiku, premda će se Spielberg referirati na
Pakulin klasik nekoliko puta snimajući užurbani desk, uredničke
kolegije, ogromne tiskarske prese, cigarete, kave, pisaće mašine i
ostatak novinarske nostalgije iz ranih 70-ih (uključujući i
užurbane dostavljače u ranim jutarnjim satima, telefonske govornice
i sitniš koji ispada iz ruku pred važan poziv, novine relativno
velikog formata čiji listovi lete na vjetru i slično). Sami
pentagonski dokumenti (zapravo studija povijesti
američko-vijetnamskih odnosa i svih duboko krivih poteza svih
poslijeratnih američkih administracija koja implicira da rat nikada
i nije bilo moguće dobiti, a da bi pat-pozicija tek zadržala
SSSR-ove komunističke satelite i Kinu na istim pozicijama) s kojima
nakon vijetnamske epizode budućeg zviždača, a tada istražitelja
za Ministarstvo obrane, Daniela Ellsberga (Matthew Rhys)
Spielberg otvara film, opet se mogu promatrati u svojevrsnoj
opoziciji s današnjim aferama: diplomatskim tračevima i špijunskim
podvalama selektivno objavljivanim na Wikileaks, Snowdenom i maglom
oko njega, a naročito s minimumom pažnje koju je dobila jedna prava
i suvisla suvremena afera, The Panama Papers. U doba instantnih, a
neprovjerenih informacija, kratkog opsega pozornosti i
“info-tainmenta”, Spielberg nas želi podsjetiti kako je to bilo
nekad kada su novine nešto značile. Jedan od preostalih
hollywoodskih veterana i jedan od rijetkih još uvijek hollywoodskih
“prvoligaša” zna kako s takvim materijalom raditi: kamera
Janusza Kaminskog se ozbiljnije i kontroliranije kreće kroz sve tri
dimenzije, nije zakucana u rakursu oduševljenog djeteta kao u
recentnim Spielbergovim “ozbiljnim” radovima, dok muzika Johna
Williamsa pleše na rubu patetike akcentirajući za to predviđena
mjesta, ali ga ne prelazi. Također, izbor glumaca za glavne uloge
(sveamerički heroj Tom Hanks kao Bradlee i feministička i
glumačka ikona Meryl Streep u ulozi Kay Graham), kao i za
sporedne (Bob Odenkirk kao naoko neugledni Ben Bagdakian koji
je jedini u redakciji na tragu nečega, Sarah Poulson kao
gospođa Bradlee, Alison Brie kao Lally Graham, Tracy Letts
kao advokat i savjetnik, Bruce Greenwood kao jedna od
najintrigantnijih ličnosti globalne povijesti Robert McNamara, te
brojni karakterni glumci poput Jesseja Plemonsa, Davida
Crossa, Pata Healyja i drugih) apsolutno je impozantan,
kao i izbor debitantice Liz Hannah i Josha Singera koji
iza sebe već ima scenarij za jedan suvremeni klasik na temu
istraživačkog novinarstva, Spotlight.
Spielberg ima ambiciju da Novine budu više od klasične
doku-dramske kronike afere i njezina objavljivanja, političkih
pritisaka i sudskih sporova, pa zato uvodi nove momente i riskira
gužvu ideja. U tom smislu, razbijanje očekivanih kanona i
žanrovskih matrica nije novina u njegovom opusu, već ju je s
uspjehom isprobao u Lincolnu gdje je predsjednik postao
sporedan lik u političkoj igri skupljanja glasova za Trinaesti
amandman. Ovdje, pak, imamo gotovo trilerski pritisak izlaska na
burzu te opasnost da afere i kršenje sudskih zabrana otjeraju
potencijalne investitore, što se kasnije razvija u borbu moći u
upravnom odboru u kojem Kay, iako, nominalno izvršna predsjednica,
biva gurana u stranu i ignorirana od strane ostatka članova, redom
muškaraca. To će se na kraju pretvoriti u studiju pozicije žene u
muškom svijetu, gdje se ona teško snalazi, dok drugi misle da tu
čak ni ne pripada, da je njeno da priređuje zabave i bankete, a ne
da donosi izvršne odluke na svoju ruku. Takav tip pritiska, ma
koliko okvir djelovao didaktično, nije lako odigrati, i u tom smislu
je Meryl Streep ne samo pravi izbor nego i noseći stup filma,
posebno ako znamo što je “na kocki” za Kay (prijateljstvo s
McNamarom i veze sa prethodnim demokratskim administracijama) i
koliko će takav potez promjeniti odnos između tiska i politike, baš
kao što je Hanksova sasvim nova i svježa interpretacija uloge koju
vezujemo za Jasona Robardsa iz Svih predsjednikovih ljudi
drugi čvrsti oslonac filma. Konačni dojam je da je Steven Spielberg
sa Novinama ipak pokušao ispričati nekoliko odvojenih priča
i nije polučio jednaki uspjeh sa svima njima, ali interesantni i
inteligentni dijalozi, furiozni tempo, vrhunska gluma i raskošno
posuti začin nostalgije to vješto maskiraju.
No comments:
Post a Comment