kritika originalno objavljena na DOP-u
Šta
god se dogodilo, ostajem pri svojoj teoriji da su filmovi Woodija
Allena kao pica: kada su dobri, mogu se nazvati gurmanskim
užitkom, u prosečnima se uživa daleko više nego u ostatku filmske
“brze hrane”, a čak i loši su nekako probavljivi. Za Wonder
Wheel mi dođe da se zapitam jer je njegov kulinarski ekvivalent
pica koju je neko napravio mamuran, od ne baš najsvežijih sastojaka
koje je napabirčio u frižideru i koja je takva stajala još dva
dana na sobnoj temperaturi. Da je Wonder Wheel film nekog
drugog autora, prvi utisak bi bio da je u pitanju loša i
nepromišljena parodija kasne faze Woodija Allena, ali je to Allenov
film iz pomenute kasne faze u kojoj vremešni autor izbacuje po film
godinu za godinom, pa tu i tamo mora doći i do ozbiljnih promašaja
negde između solidnih i retkih izvrsnih filmova. Kao da Magic in
the Moonlight, pa i Blue Jasmin kojeg doduše spasava
glumačka bravura Cate Blanchett nisu bili dovoljni, a Wonder
Wheel ih čak primetno “šiša”.
Počnimo
od onoga što je dobro, od toga da kada Allen ne putuje po svetskim
metropolama i mondenskim mestima od značaja upisanim u mali mozak i
onih koji tamo nisu nogom kročili, on putuje kroz vreme u Državu
Nostalgije. Ovde je lokacija Coney Island u Brooklynu, odnosno onaj
čuveni zabavni park na tamošnjoj rivi, a vreme radnje su 50-te sa
svojim kupaćim kostimima, vojničkim i mornarskim uniformama,
haljinama i negližeima, lokalima, kino-dvoranama, filmovima i
njihovim plakatima i automobilima. Scenograf Santo Loquasto je imao
zahvalan zadatak da sa odrešenim rukama i pristojnim budžetom sve
to rekreira i uspeo je toliko da je scenografija jedna od
najsvetlijih tačaka filma. Druga glavna zvezda filma je direktor
fotografije Vittorio Storaro, vlasnik tri zlatna kipića za
Apocalypse Now, Reds i The Last Emperor, koji po
drugi put s Allenom i po drugi put generalno (kao i Allen) radi sa
digitalnom tehnologijom, pa ispituje njene mogućnosti. Tako se film
topi i pretapa u bojama i filterima, od zlatnog do sivog, od crvenog
do plavog, od pastela do neona, od kišnih ulica do orijentalnog
vrta, pa iz scene u scenu fotografija postaje glavna atrakcija ma šta
glumci izvodili.
U
tom i takvom svetu gde se susreću veliki snovi sa malim životima i
gde je čak i jezik specifičan, prvi koji iskače je potpuno
pogrešno izabrani Justin Timberlake u ulozi woodyallenovskog
naratora, (dramskog) pisca u pokušaju i studenta zaljubljenog u
poeziju i ideju romantike kojem je letnji posao da bude spasilac na
plaži. Na stranu što newyorški, zapravo brooklynski govor iz onog
vremena ne može da uhvati nikako, Justin Timberlake, iako bolji
glumac nego muzički izvođač, ipak nije kalibar za ovakvu ulogu.
Posebno zbog toga što je rođeni komičar čak i u dramskom
materijalu kao što je The Social Network, a Wonder Wheel
nije komedija. Možda je pre neki starački, ogorčeni pokušaj
humora.
Lica
radnje u ovoj priči su, osim našeg naratora, i njegova ljubavnica
Ginny (Kate Winslet), propala glumica i konobarica u lokalnoj
kafani sa detetom iz prvog braka koji pokazuje ozbiljne piromanske
težnje (ponajbolji član glumačkog ansambla, mladi Jack Gore,
tako opravdano groznog klinca već dugo nismo imali prilike videti),
njen sadašnji muž, operater jedne vožnje u zabavnom parku Humpty
(iz naftalina izvađeni Jim Belushi) i njegova kći Carolina
(Juno Temple) koja je u begu od gangstera koje je izdala
FBI-ju. Naš vrli spasilac se zaljubljuje u Carolinu, otac ju
ispostavlja kao prioritet svojoj supruzi, a nesretna Ginny upada u
probleme i dolazi do ruba nervnog sloma.
To u
praksi izgleda još gore nego na papiru, toliko da se više ne možemo
ni zapitati šta je tačno pošlo po zlu. Jasno, Woody Allen
reciklira jedan od svojih omiljenih likova, neurotičnu ženu, onako
kako je to nedavno učinio sa Blue Jasmine, što je opet
poveznica sa američkom posleratnom dramom, Tennessee Williamsom
i Tramvajem zvanim čežnja. S tim je Ginny ovde još niže u
socijalnoj hijerarhiji i duže tu tako da ne bi smela više imati
iluzija, ali ona ih svejedno ima, tako da mračni ton u memoriju
priziva i Eugenea O’Neilla. Ali izvedba je daleko od
vrhunske drame i teatra, više Allenovom krivicom nego krivicom
njegovih glumaca koji se samo pokušavaju izboriti sa tim kobasicama
od dijaloških replika i iznenadnim navalama emocija. Juno Temple
deluje izgubljeno, Jim Belushi karikira, a Kate Winslet šmira sa
promenjivim uspehom i ponekad deluje zaista jezivo.
Sve
u svemu, po izvedbi je ovo na nivou onovremenih televizijskih
adaptacija takvog kvalitetnog dramskog materijala, što je možda i
bila Allenova izvorna namera. Možda je Wonder Wheel tako i
zamišljen, kao nekakva parodija dramskih klasika, sa ili bez namiga
prema Allenovoj kućnoj situaciji i istoriji seksualne patologije,
ali u konačnici ne uspeva da se nametne ni u tom svetlu. Film
naprosto nije dovoljno pamtljiv kao što nije ni gladkog toka ni
zanimljiv. Naravno, ima svojih momenata (poput klinca piromana koji
je nedvojbeno otrovan komentar) i vizuelno je impresivan, ali je
svejedno na dnu Allenovog opusa čak i po standardima neimpresivne
pozne faze. Možda bi mu odmor dobro došao, ali on ga neće uzeti,
sledeći film je već u fazi post-produkcije. Ostaje nam da se nadamo
da će biti dosta bolji, pa makar i pukom srećom.
No comments:
Post a Comment