kritika objavljena na Monitoru
2017.
režija:
Joe Wright
scenario:
Anthony McCarten
uloge:
Gary Oldman, Lily James, Kristin Scott Thomas, Ben Mendelsohn,
Stephen Dillane, Ronald Pickup, Samuel West, David Schofield
Moram
priznati da sam izbegavao gledanje ovog filma koliko se može, ali
sezona Oscara i skor od 6 nominacija ipak zahtevaju određeno
poštovanje od nekoga ko se izdaje za filmskog kritičara. Nisam
zazirao od kvaliteta filma, i laiku je jasno da je Darkest Hour
u najmanju ruku korektan film “oscarovskog tipa”, ratna
biografija osebujne ličnosti kao što je to Winston
Churchill i da bi tu malo toga smelo poći naopako. Razlog mog
oklevanja i odlaganja gledanja bila je prosta zasićenost materijalom
te sorte ove godine: ovo je već drugi biopic o Churchillu (prvi,
imena Churchill, nije na potpisnika ovih redova ostavio jak
utisak, odličnoj glumi Briana Coxa unatoč), te treći koji
se bavi temom “blitzkrieg” faze Drugog svetskog rata iz britanske
perspektive i gde se barem ponešto od radnje vrti oko Dunkirka (osim
još jednog višestrukog kandidata za Oscare, Nolanovog filma
Dunkirk, tu je još i Their Finest Hours, tehnički iz
pretprošle godine, ali sa distribucijom iz prošle).
Na
ovom mestu moram dodati da mi Joe Wright nije ni blizu liste
omiljenih reditelja, da mi njegov opus filmova, naročito onih sa
Keirom Knightley u glavnoj ulozi (Pride and Prejudice,
The Atonement, Anna Karenina), nije nimalo impresivan i
da mi njegov “raskošni” stil najčešće deluje hvalisavo.
Takođe, činjenica da scenario potpisuje Anthony McCarten
(The Theory of Everything) takođe ne uliva puno poverenja da
će Darkest Hour u debatu doneti nešto supstancijalno novo.
Na
generalnom nivou to i ne čini: Churchill je portretiran tako kako ga
i inače zamišljamo, kao vešt govornik, samouvereni državnik preke
naravi, oštrog jezika i nezdravih navika, povremeno sklon
depresijama, odnosno padovima samopouzdanja, iz kojih ga izvlači
požrtvovana i inteligentna supruga Clemmie (Scott Thomas).
Znamo da je njegovo imenovanje na premijersku poziciju bio iznuđen
izbor, a da on, svojem vojnom i političkom iskustvu unatoč, nije
bio prvi izbor ni svoje partije ni kralja Georgea VI (kojeg sa vrlo
limitiranim zamuckivanjem impresivno igra Ben Mendelsohn), već
jedino kompromisno rešenje na koje je htela pristati i parlamentarna
opozicija.
Pod
slojevima šminke i maske, te u kalupu koji mu proširuje telesne
gabarite (“fatsuit”), igra ga, maestralno, Gary Oldman.
Britanskog glumca je američka Akademija do sada uglavnom zaobilazila
kada je reč o nominacijama, pre ove ima samo jednu (za glavnu ulogu
u Tinker, Taylor, Soldier, Spy) i sada ima izgledne šanse da
osvoji kipić, pa s tim u vezi ostatak nominacija koje je film
zaradio treba gledati kao logističku podršku u tom ostvarivom
cilju. Nagrada bi svakako bila zaslužena, sve i da neko ima bolje
ostvarenje od njega (recimo Daniel Day Lewis u Phantom
Thread), ono ne može biti toliko bolje. Oldmanov Churchill nije
ni blizu proste imitacije istorijskog modela već veoma prefinjeni
balans između prepoznatljivog i sasvim svežeg, pa mu je tako osim,
za oscar-filmove standardnih momenata političkih govora, najjača
tačka momenat ljudske slabosti u kojima svog neprijatelja Hitlera
vređa nazivajući ga ludakom i, krajnje klasistički, molerom i
kaplarom.
Za
pohvalu je još i pomenuta razmetljivost Wrightovog stila koja je
ovde pravilno usmerena i dolazi do izražaja na pravi način. U
svojim poigravanjima sa kamerom i osvetljenjem, reditelj se ne libi
čak ni da citira žanrovske klasike dok svejedno budno motri na
atmosferu koja mora biti mračna i smrtno ozbiljna. Takođe, odluka
da se Nemci ne vide, već da se posledice njihovih delovanja (bombe i
borbe) pojavljuju kao svojevrsni intermezzo takođe je ispravna i
film čini ritmičnijim, kao i ponajbolje scene, one koje prikazuju
kućnu idilu sa Clemmie i strogom državniku i jezikavom političaru
daju novo, humanije lice. Ulogu negativaca onda moraju da preuzmu
konzervativci koji su bili za mir sa Nemačkom, bivši premijer
Neville Chamberlain (Pickup) čija politika ustupaka Hitleru u
dobroj veri da on neće pogaziti dogovorene uslove nije davala
rezultata godinama pre toga i partijski favorit za premijersku
fotelju maskiran u surovog realistu, Halifax (Dillane) koji
uglavnom održava napetost sukoba na nekom nivou.
Tu
dolazimo do inherentnog problema kod filmova ovakvog tipa: nije nam
samo poznata istorija, što je samo po sebi “spoiler”, već i
dramaturgija podžanra istorijskih ratnih biografskih drama po
istinitom događaju. Kralj, predsednik ili premijer će održati taj
govor, ukinuti ropstvo, povesti sile dobra u borbu protiv sila zla, a
masa će mu pljeskati u parlamentu ili na trgu, a toj masi će se
priključiti i negativac koji priznaje poraz. Naravno, uvek je
pitanje kako te tačkice spajati od početka preko sredine do kraja i
tu ima prostora za inovativnost i kreativnost. Možda je ponajbolji
primer za to Spielbergov Lincoln u kojem nismo
očekivali toliku količinu političkog mešetarenja, što film čini
zabavnim, čak i nepredvidljivim poznatosti istorijskih činjenica
unatoč. Darkest Hour ne dostiže taj nivo, a jedini pokušaj
da se film izvede van očekivanog kanona završava neuspešno i u još
glupljem klišeu na rubu da potopi ceo film: Churchill ulazi u vagon
metroa i tamo sluša glas naroda, pa odatle formulira svoj politički
stav.
U
konačnici, kada se podvuče crta, Darkest Hour i pored
briljantne glume Garyja Oldmana, fotografije Bruna Delbonnela
i njene upotrebe od strane Joea Wrighta, ostaje tek blago natprosečan
film. Možda je stvar i percepcije usled zasićenja i možda mu je
glavni krimen što nije drugačiji kao Dunkirk i što je u
pitanju “lovac na oscare” starog kova kada su takvi filmovi
toliko izašli iz mode da zaista moraju biti sjajni da bi skrenuli
pažnju na sebe.
No comments:
Post a Comment