kritika originalno objavljena na Monitoru
2017.
režija:
Ridley Scott
scenario:
David Scarpa (prema knjizi Johna Pearsona)
uloge:
Michelle Williams, Mark Wahlberg, Christopher Plummer, Romain Duris,
Timothy Hutton, Charlie Plummer, Andrew Buchan, Andrea Piedimonte
Ako
pratite hollywoodske novosti i ako ste ispratili seksualnu aferu koja
je eksplodirala sa razotkrivanjem Harveya Weinsteina, onda vam je
naslov All the Money in the World poznat, ali verovatno iz
pogrešnih razloga. Poznat vam je verovatno kao još jedna
problematična produkcija, film čiji je dobar deo materijala morao
biti ponovno snimljen kada je Ridley Scott odlučio da Kevina Spaceya
izbriše iz filma zbog negativnih konotacija koje se za ovog glumca
(i seksualnog predatora) vezuju. Budžet je skočio za deset miliona
dolara, odnosno za četvrtinu, Spacey je promptno zamenjen
Christopherom Plummerom, Mark Wahlberg je zahtevao dodatni honorar
koji je posle uplatio u dobrotvorne svrhe, Michelle Williams se
žalila na neravnopravnu poziciju u ugovoru, premijera je odložena,
Oscar kampanja iz korena promenjena i činilo se da će film završiti
u raspadnom stanju i u finansijskom i u umetničkom smislu.
Međutim,
All the Money in the World je dokaz kako je hollywoodska
mašinerija radi kao podmazana kada treba (već su i originalni
razvoj projekta i produkcija proticali rekordnom brzinom,
dosnimavanje to samo još pojačava) i da je Scott imao dobar nos,
makar artistički (Christopher Plummer se pokazao kao odličan izbor
za ulogu J.P. Gettyja, mnogo bolji od Kevina Spaceya koji bi morao da
nosi staračku masku, što je prepoznala i Akademija nominirajući ga
za Oscara za sporednu ulogu), dok je finansijski film blizu da
pokrije budžet, a svaki potencijal za kontroverzu je sveden na
minimum. Bez daljnjeg uvijanja, moram reći da od Thelme i Louise
Scott nije bio u boljoj formi, uz dužno poštovanje Gladiatoru
i American Gangsteru i ma koliko mi se svideo The Martian.
To,
naravno, ne znači da nam Scott svojim štancerajem (ovo mu je već
druga režija ove godine nakon Alien: Covenant i osma samo
filmska produkcija, uz dve televizijske serije), hvalisavim
trikovima, tipičnim anglosaksonskom stereotipijom prema Italiji (i
pozitivnom i negativnom), nagomilavanjem brojnih tema na malom
prostoru, pa čak i iskrenim pogreškama neće povremeno ići na
živce. Čemu, recimo, onolike šetnje kroz vreme i mesto radnje od
Rima 1973, preko Saudijske Arabije 1948, juga Francuske koju godinu
kasnije, Playboyevog intervjua 60-ih i San Francisca 1964. godine i
od crno-bele do kolor-fotografije? Čemu pretvaranje jednog lika,
Paula Gettyja (Charlie Plummer, nije u srodstvu sa Christopherom) u
naratora samo da bi isti najavio opseg tema kojim će se film baviti
(uticajem novca na psihu i osećaj izolacije), pa onda ostao bez te
funkcije? Zašto su u tako raskošnoj produkciji promakli detalji
poput makar elementarne obrabljenosti stambenih enterijera, odeće i
vozila koji izgledaju kao kataloški i muzejski primerci? Zašto
noseći lik Gail Getty (Michelle) ima rupe u pozadinskoj priči i
zašto Mark Wahlberg poznat po ulogama narodskih heroja igra
uglađenog špijuna-pregovarača Fletchera Chasea? Zašto se sredina
prema kraju filma razvlači i ponavlja već postojeće obrasce i
zašto apsurdna premisa nije okrenuta u smeru crne komedije? Zašto
se ponavlja teza o kaotičnom Mediteranu sa sve korumpiranom
birokratijom i napadnom štampom i zašto se uporedo s tim insistira
na artificijelnom hedonizmu u kojem čak i zatvorska hrana izgleda
kao rustično restoransko jelo? Naravno, nije sve to Scottova
krivica, ali je on kao producent i reditelja svakako mogao
intervenirati u scenario Davida Scarpe (koji je napisao par scenarija
za mediokritetske filmove) kada je već došlo do prilagodbe
istinitog događaja i pisanja “true crime” veterana Johna
Pearsona radi maksimalnog dramskog efekta.
Istiniti
događaj u pitanju je otmica tinejdžera Paula Gettyja, unuka naftnog
magnata i u tom trenutku najbogatijeg čoveka u istoriji sveta J.P.
Gettyja. On je otet u Rimu, a počinioci su bili članovi kalabrijske
mafije ‘Ndraghette koji su za njega zahtevali otkup od 17 miliona
dolara svote koju, pak, njegova majka Gail nije imala, a njegov deda
nije hteo isplatiti tek tako nego je kao vezu angažirao svog
stručnjaka za sigurnost Chasea kao vezu za pregovore. Uporedo sa
otmicom, Paulovim zatočeništvom i pregovorima upoznajemo se sa
razlozima za dedini naoko čudno i svakako sebično postupanje koje
ima svoje razloge i u kompleksnoj porodičnoj dinamici – snaha Gail
se razvela od sina Johna (Buchan), alkoholičara i narkomana, kao i u
starčevom psihološkom profilu.
Njegov
cilj je, naime, očuvanje imperije, a ako bi platio za otmicu jednog
unuka, pa makar i omiljenog, to bi možda poslužilo kao signal
mafijašima, teroristima i avanturistima ovog sveta da slično
pokušaju i sa drugim unucima-naslednicima. Ako k tome dodamo da je
stari Getty potpuno u pravu u svojoj tezi da je mnogo lakše steći
bogatstvo (“to može svaka budala”) nego ga očuvati, te da je
usled fokusa na svoju misiju od porodice distancirani patološki
škrtac koji se za svaku stvar cenjka, utajivač poreza, kolekcionar
umetnina i investitor u nekretnine kraljevskog porekla i štiha,
jasno nam je da nema garancija da će Paul dočekati kraj filma. Na
ovom mestu možda ne bi bilo loše primetiti da se njegova “radna
etika” nije “očešala” na njegove naslednike, najčešće
rastrošne umetničke tipove sklone alkoholu i drogama koji su po
pravilu loše završavali. (Među njima su i Paul, ali i autor
prošlogodišnjeg spektakularno lošeg horora The Evil Within,
Andrew.)
Priča
sama po sebi je zanimljiva i dobro poznata, već tematizirana u
literaturi, na filmu i televiziji (Danny Boyle sprema seriju na tu
temu koja će se pojaviti kasnije ove godine), a Scottove i Scarpine
intervencije su dobrodošle u smislu pojačane napetosti. Usput, film
je stilski ispoliran (možda malo i previše, ali to je stvar ukusa),
izbalansiran između surovog naturalizma i snolikosti, a likovi su
uglavnom odlično motivirani i psihološki dorađeni, što film čini
izuzetno pratljivim. Scott uspeva da se izbori sa mnoštvom tema i da
fokus svede na dovoljno mali broj likova, tako da ne dolazi do
rasplinjavanja, skiciranja i pojednostavljivanja.
Razlog
zašto je All the Money in the World ne samo dobar, nego i
izuzetan film su upravo likovi i vrhunska gluma sjajno izabranih
glumaca. Naravno, najviše će se pričati o Christopheru Plummeru
čija je uloga i najočitije ekstraordinarna, a glavni razlog će
biti njegov kasni “casting”. Sa iskustvom gledanja njega kako
“proždire” takvu mesnatu ulogu, gotovo je nemoguće zamisliti
bilo koga drugog. U toj podeli karata, ostali su nekako nepravedno
zanemareni. Michelle Williams je briljantna kao tipična britanska
majka iz viših slojeva društva, a ne toliko visokih da zapravo
pripada klici Gettyjevih. Gail je sposobna obuzdati suze, pregovarati
sa “ajkulama” i doneti racionalnu odluku, a da ni na trenutak ne
posumnjamo da voli svog sina i to Michelle Williams sjajno
kanalizira. Uverljiv je i drugi očiti negativac sa dušom, otmičar
Cinquanta kojeg Romain Duris igra perfektno kao lika koji menja svoju
pojavu od simpatičnog preko profesionalnog do pretećeg u zavisnosti
od situacije. Čak se i Mark Wahlberg koji deluje kao glumac koji ne
bi bio prvi izbor za ulogu trudi, a njegovo podglumljivanje Scott
sjajno koristi i usmerava.
Kada
se podvuče crta, All the Money in the World je primer
majstorije i dokaz da Ridley Scott itekako zna da napravi
inteligentan, intrigantan i kompleksan film. Kapa dole.
No comments:
Post a Comment