kritika originalno objavljena na DOP-u
Jedan
od uspešnijih viceva iz kultne srpske animirane satirične serije
Nikad izvini (varijacija na temu Stilskih vežbi
Raymonda Queneaua u kojoj se likovi – političari ponašaju
isto “in character” u obilju prepoznatljivih kulturoloških
konteksta, od TV reklama za deterdžent preko telenovele na esperantu
do Star Warsa i Matrixa), bio je to da, upitan o
iskustvima o kućnim ljubimcima, Vojislav Koštunica (bivši premijer
poznat po svom letargičnom govoru, ako ga se neko još seća)
izjavi: “Imao sam kornjaču, ali mi je pobegla.” Ova urnebesna
“lajna” se ne reinkarnira direktno u filmu Lucky,
rediteljskom prvencu glumca Johna Carolla Lyncha, ali
tajnoviti odlazak kornjače od njenog vlasnika Howarda (reditelj
David Lynch, nije u srodstvu sa svojim prezimenjakom, u jednoj
od začudnih glumačkih ekskurzija) tu nije samo “running joke”
(namerno takva konstrukcija!), nego i jedna od potpornih tačaka
radnje. Druga potporna tačka je i okidač za radnju, pad
nesvakidašnjeg naslovnog junaka kojeg igra Harry Dean Stanton,
ratnog veterana, strastvenog pušača, vežbača joge i mentalne
gimnastike kroz rešavanje križaljki koji će Luckyja naterati na
razmišljanje o zamoru materijala, smrtnosti i svom vremenu na
Zemlji.
U
filmu se, primetićete, uglavnom ništa ne dešava, odnosno dešavaju
se događaji niskog intenziteta, dnevne rutine jednog starca,
cigarete, joga, posete lekaru, lokalnoj trgovini i zalogajnici, šale
sa kuvarom i konobaricom, posete koktel-baru i interakcija sa
prijateljima, pre poznanicima, verbalni ping-pong i večito
filozofsko pitanje je li realizam prava stvar. Sve se to odvija u
pustinjskom gradiću punom čudnih, ali dobrih ljudi. U suštini
sasvim dovljno da nam skrene i zadrži pažnju.
Pravi
vic, međutim, nisu ni David Lynch, ni Ron Livingston (tip iz
Office Space koji ovde igra prodavca osiguranja sa ljudskom
dušom), ni brojna druga lica kojih se možda i kroz maglu sećamo
poput Toma Skerritta sa kojim je Stanton delio ekran u Alienu.
Pravi vic je upravo Stanton, karakterni glumac odogovoran za blizu
200 uglavnom dirljivih i pamtljivih epizodnih uloga u filmovima
širokog raspona, od westerna B-produkcije s početka karijere do
kultnih ostvarenja poput Aliena i arthouse lektire kao što je
to Wendersov Paris, Texas i dobar deo Lynchovog opusa.
Od njega smo do sada dobivali i prepoznatljivost i promenljivost za
potrebe uloge i lice koje odiše integritetom, ali u principu ga
nismo viđali kao protagonistu.
Dokumentarac
Harry Dean Stanton: Partly Fiction smiksan od isečaka iz
njegovih filmova se ne računa, ali već u naslovu pogađa suštinu –
samozatajnost i legendarnost takvu da bi sam Stanton mogao vrlo lako
biti lik iz nečijeg filma, i to vraški dobrog. Lucky nije
samo Stantonov film, niti je nekakva neukusna posveta dugotrajnoj
karijeri, već je film o Stantonu jer je Lucky kao lik u velikoj meri
podudaran onome što smo povremeno mogli da saznamo o Stantonu kao
čoveku. Cigarete nisu fol, zdravo-nehajan odnos prema zdravlju
takođe nije fol, kao ni službovanje u mornarici za vreme Drugog
svetskog rata, kao ni pevanje jer je glumac po tome poznat i njegovo
ime je prisutno na “soundtracku” za film.
Scenaristi
Logan Sparks, inače nekada asistent produkcije, i Drago
Šumonja, glumac i dokumentarist, očito su odlično poznavali
Stantona, dalje od njegove filmske persone i trivije, pa su scenario
pisali samo i isključivo s njim u mislima za glavnu ulogu. Izbor
debitanta za reditelja takođe nije tako rizičan kada se uzme u
obzir da je John Caroll Lynch takođe karakterni glumac, večiti
epizodista i retko negativac koji vrlo dobro poznaje problematiku
takve pozicije.
Nažalost,
Harry Dean Stanton je umro u 91. godini života, ni mesec dana pre
svetske premijere filma, pa nije mogao da vidi film sebi u čast.
Verujem da bi bio i više nego zadovoljan kako je ispao Lucky
kao njegov stvaralački testament.
No comments:
Post a Comment