kritika originalno pročitana u Filmoskopu na HR3
Tonya Harding je prva u Sjedinjenim Američkim Državama, a druga na
svijetu uspešno izvela trostruki aksl, skok koji se smatra
najkompliciranijim u ženskom umjetničkom klizanju. Ilustracije
radi, do dana današnjeg taj skok je na zvaničnom natjecanju izvelo
ukupno 8 klizačica. To, međutim, nije bio potreban i dovoljan
razlog da ona dobije svoju filmsku biografiju. Uostalom, rekord ili
kamen-međaš u jednom elitističkom sportu kao osnova za biografiju
bio bi nepobitni dokaz da je filmska industrija ostala bez ideja i
bez priča. Tonyin vrlo atletski stil klizanja, ekscentrično
odjevanje i razbijanje klišeja nježnih princeza i balerina na ledu
možda bi zasluženo donijeli medijsku pozornost i filmovanu
romantiziranu biografiju, ali ni to ovdje nije slučaj. Razlog zbog
kojeg se Tonyu Harding pamti je drugačije prirode: jedan ružni
incident, fizički napad na njenu kolegicu i konkurenticu Nancy
Kerrigan za koji Tonya nije bila osobno odgovorna, ali joj je to
presjeklo karijeru, uništilo snove o sportskoj slavi i u konačnici
obilježilo cijeli život. Pasionirani ljubitelji umjetničkog
klizanja će ju pamtiti po sportskim uspesima (i tome da nije
zablistala na najvažnijim natjecanjima poput Olimpijskih igara), ali
je za američku javnost ona prvo bila dežurni sportski krivac prve
polovice 1994. godine (sa tog neslavnog trona ju je skinuo O.J.
Simpson), da bi zatim postala sinonim za ružno lice natjecateljskog
duha i na koncu “ubod” otrcane medijske šale.
Film Craiga Gillespieja Ja, Tonya je istovremeno i pokušaj
njene rehabilitacije u javnosti i pogled u naličje sporta u kojem je
gracioznost prvi prioritet, ali i studija slučaja kako pojedinac
koji se ne uklapa u zadanu sliku na kraju završava na dnu. Tonya
Harding je možda u nekom trenutku bila najbolja u tome što je
radila, ali je bez obzira na to bila bez šansi da za svoj talent i
trud dobije odgovarajuće priznanje zbog toga što nije dolazila iz
poželjnog miljea. Nasilje u obitelji i kasnije u braku joj svakako
nisu bili od pomoći. Tonya Harding, iako i sama, pod navodnicima,
kriva po osnovama neuglađenosti i eksplozivne naravi, žrtva je
cijelog društva koje ju je odbacilo. Uostalom, Gillespiejeva poanta
izrečena kroz usta Margot Robbie u ulozi Tonye Harding je da Amerika
treba svoje heroje kojima će se diviti, ali i zlikovce koje će
mrziti. Potpisnik ovih redova bi tu tvrdnju podigao na viši nivo: u
tom smislu se cjelokupno ljudsko društvo ne razlikuje puno od
američkog.
Gillespie, međutim, ne propovjeda i ne maše “teškom rukom”,
već film, naprotiv, otvara “mockumentary” snimkama različitih
formata i kvaliteta na kojima se predstavljaju “personae dramatis”
incidenta, Tonyine karijere i života: sama Tonya, njena majka LaVona
(Allison Janney), muž Jeff Gillooly (Sebastian Stan), njegov
priglupi prijatelj Shawn (Paul Walter Hauser) koji je i organizirao
napad na Nancy Kerrigan, te tabloidno-sportski novinar Martin Maddox
(cameo uloga u kojoj briljira Bobby Cannavale) koji je o incidentu
izvještavao. Svi oni su dani u svojim “prirodnim okruženjima”,
Tonya i Jeff u skromnim kuhinjama, LaVona na kauču, sa papigom na
ramenu i sa cigaretom u ustima, Martin u redakciji, i svi se oni
trude opravdati sebe i preusmjeriti odgovornost na drugoga. Čak i
Tonya koja “nikad nema sreće”. Takav maštovit postupak djeluje
kao nešto što Gillespieju, autoru nekoliko otkačenih komedija i
pomalo beskrvnih sportskih “feel good” filmova, ne bi palo na
pamet, ali on ga koristi do maksimuma ne samo na početku filma, već
i kada je potrebno odvojiti cjeline i ponovno ubrzati posustali
tempo. Ono što slijedi je dva sata “Goodfellas na ledu”,
manično, crnohumorno ili otrežnjujuće mračno filmsko iskustvo. U
prvoj polovici filma koja se bavi Tonyinim usponom usprkos svim
preprekama, usprkos siromaštva odakle potiče, usprkos nasilnogj
majci i nasilnom mužu, usprkos slici koju klizačka federacija želi
gajiti o klizačicama, redateljev pristup potpuno funkcionira.
Gillespie nam daje Tonyu u cjelosti, ranjivu, determiniranu,
povrijeđenu, poniženu, ponosnu i uvijek drugačiju, Tonyu koju sa
uživanjem, talentom, znanjem i elanom igra Margot Robbie, jedna od
rijetkih glumica koja bi prihvatila toliki izazov i na njemu gradila
dalji tok svoje karijere. Redatelj nam podastire i LaVonu kao zlu
majku iz horora čije manirizme Allison Janney, poznatija po ulogama
nešto uglađenijih, ali svejedno jezikavih žena, pretvara u
mješanicu stripovski smiješnog i prijeteći nasilnog negativca.
Slično važi i za Jeffa u čiji lik Sebastian Stan ulazi kameleonski
i bez rezerve, s tim da je doziraniji i manje epski razmahan od
Janney, dok Shawn kao lik pokazuje potencijal da bude jedan od
epskijih glupaka u filmskoj povijesti. U kombinaciji sa furioznim
tempom, događaji na ekranu i njihova vizualna i ina pozadina (milje
radničke sirotinje i polu-kriminalnog gubitništva) djeluju humorno
čak i kad su izrazito nasilni, iz jednostavnog razloga što se
izbrusi nasilja pojavljuju mimo svih očekivanja i bez razloga, pa je
smijeh instinktivni obrambeni mehanizam. Kako vrijeme prolazi, jasno
nam je da nisu u pitanju začudni momenti, već obrasci ponašanja,
pa se humor efektno transformira u neprijatnost. Također,
ismijavajući kompletno Tonyino okruženje uz možda izuzetak tek
lagano blazirane instruktorice i kasnije trenerice Diane Rawlinson
(odmjereno ostvarenje Julianne Nicholson), Gillespie i scenarist
Steve Rogers nijednog trenutka se ne podsmjehuju Tonyi i ne ubiraju
lake poene klasizmom. Zapravo, jedini minorni problem prve polovice
filma je izbor muzičke podloge sačinjene od klasičnih rok numera
koje u sebi nose preočitu simboliku. Jasno, to je Tonyina muzika,
ona bi ju na nastupima koristila namjesto klasike, ali je ipak izbor
samih pjesama mogao biti manje “šaka u oko”.
Druga polovica filma je, ipak, za nijansu ili dvije problematičnija.
Radi se tu o klasičnoj “sprinterskoj logici” i percepciji da je
većina dobrog materijala već potrošena u furioznom tempu, pa se
može samo reciklirati. Radnja se usporava i fokus je na incidentu,
onome što mu je neposredno prethodilo i njegovim neposrednim
posljedicama. Montažerka Tatiana S. Riegel se vraški trudi da se
pad u tempu ne osjeti, ali i ona ima svoje granice, baš kao i
direktor fotografije Nicolas Karakatsanis koji se trudi izvući
maksimum atraktivnosti iz klizačkih scena (za pohvalu je i ekipa
koja je radila efekte koji su neprimjetni, a prijeko potrebni).
Margot Robbie ima “govor za Oscara” (ili makar nominaciju) u
sudnici, ali je on manje katarzičan, a mnogo više u duhu
standardnog Hollywooda. Uostalom, ona je već ranije u filmu imala
briljantnijih, luđih, hrabrijih i ležernijih momenata, a ova
promjena tona koja se nastavlja didaktično intoniranom naracijom na
kraju filma ipak utječe na dojam o njenoj ulozi, iako za to nije
kriva ona koliko scenarist i redatelj. U konačnici, Ja, Tonya
daleko je od slabog filma, zapravo je vrlo dobar, i kao takav se može
pokazati presudnim za karijere redatelja koji se konačno uzdigao
iznad prosjeka, glavne glumice koja je od svog internacionalnog
proboja u Vuku s Wall Streeta pokazivala potencijal i
aspiracije za glumu na vrhunskom nivou, kao i za daljnju javnu
percepciju svoje unekoliko tragične junakinje.
No comments:
Post a Comment