kritika originalno objavljena na Monitoru
2017
režija:
Luc Picard
scenario:
Nicole Bélanger, Luc Picard (prema romanu Nicola Bélanger)
uloge:
Milya Corbeil-Gauvreau, Anthony Bouchard, Henri Richer-Picard, Alexis
Guay, Clare Coutler, Julie Ménard, Jean-François Bourdeau, Martin
Desgagne, Sophie Cadieux
Već
sa prvim scenama koja nam objašnjavaju kontekst vremena i prostora,
jasno nam je da Cross My Heart neće ni u kojem slučaju biti
sasvim običan dečiji film kakav očekujemo u berlinskoj Generation
Kplus konkurenciji, pa makar ni uz relativno visoki limit od 12
godina. Situacija koju vidimo je kompleksna i prilično direktno
predstavljena: godina je 1970, mesto je Montreal, a pod plaštom
hippie-pokreta radikalno levičarske ideje spojene sa
nacionalističko-separatističkim eksplodiraju u formi terorizma i
izazivaju državnu represiju, sa sve vojskom na ulicama i policijskim
satom. Kći će upitati oca jesu li ti teroristi sa televizije dobri
ili loši momci, na šta će on odgovoriti da su to dobri momci koji
čine loše stvari.
Međutim,
kada se otac razboli od raka, završi u bolnici, pa onda prikovan za
kućni krevet, majka padne u depresiju, a finansije odu u čabar,
bistra i buntovna curica Manon (Corberil-Gauvernau) će prvo završiti
kod tetke zajedno sa bratom (Bouchard) i rođacima (Richer-Picard,
Guay), a onda će se ona i brat naći u opasnosti da padnu šaka
socijalnoj službi i budu razdvojeni po familijama. Kontekst je sve,
Kanada nije uvek bila socijalno odgovorna država (u pozadini se vide
nalepnice koje pozivaju na otpor javnom zdravstvu), televizor u boji
se smatrao luksuzom, a jezik kojim se u kući govorilo je označavao
i klasu i politička opravdanja.
Kako
god, inspirirani terorističkim napadima iz vesti, Manon i družina
klinaca će oteti anglofonu, jedva pokretnu bakicu, odvesti je u
kolibu i pisati preteća pisma zahtevajući nepovredivost familije.
Policija će, naravno, misliti da je reč o dva odvojena slučaja,
odbegloj deci i ozbiljnoj otmici, ali pravo je pitanje koliko mogu
izdržati četiri maloletnika i stara, fizički načeta osoba koji ne
govore istim jezicima pre nego što situacija postane tragična.
Reditelj
Luc Picard uspeva da kroz dobar deo filma balansira lake i teške
tonove, humor i ozbiljnost, nevinost i opasnost vodeći se klasicima
filmova o odrastanju poput Reinerovog Stand by Me sa odjecima
turbulentnih 60-ih i 70-ih u Quebecu što smo mogli videti u
Valéeovom filmu C.R.A.Z.Y. iz 2005. godine, klinci imaju
igrivu zajedničku vibru dok su stariji u nekim svojim, klincima
nerazumljivim filmovima, i većina viđenog se može otpisati kao
nepažljiva avantura. Čak i francuski naslov prevodiv kao “Kraljevi
budala” govori tome u prilog. Uz solidan tempo, detaljno
rekonstruiran period i vrlo fluidnu glumu, Cross My Heart se
čini kao ugodan film.
Imam,
međutim, dva moralna problema kada se već radi o filmovima o deci i
za (doduše nešto malo stariju) decu. Prvi, portret pun simpatije za
kvebeške komunističke teroriste, se možda može otpisati kao
subjektivni pogled male Manon, pa se čak i kraj koji slavi dečije
odmetničke fantazije može tumačiti u tom hm, avanturističkom
ključu. Drugi problem je verovatno nasleđen iz izvornog romana, a
to je incestuozna privlačnost između Manon i nešto starijeg rođaka
koja nije dovoljno izgrađena, motivirana i sa nekakvom
pred-istorijom, a nije ni tema filma, pa samo smeta. Te dve stvari
stvaraju tonalni disbalans koji potpuno potapa ceo film. Žiri od tih
moralnih problema nije patio – Cross My Heart je nagrađen
glavnom nagradom u Generation Kplus sekciji.
No comments:
Post a Comment