2017.
scenario
i režija: Brian Taylor
uloge:
Nicolas Cage, Selma Blair, Anne Winters, Zackary Arthur, Robert
Cunningham, Olivia Crocicchia, Lance Henriksen, Sharon Gee
Dva
su faktora koja će privući publiku da pogleda Mom and Dad.
Prvi je Nicolas Cage koji ima jedan od onih svojih epskih
“meltdown” momenata na ekranu koji ovde potpuno ima smisla. U tom
sceni on lamentira nad svojim sredovečnim životom i razvaljuje
bilijarski sto koji je postavio u podrumu dok peva dečiju pesmicu
Hokey Pokey. Od Cagea i očekujemo ludorije na ekranu, ali
ovde je prevazišao samog sebe, a scena ostavlja kombinaciju smeha,
nelagode i konačnog razumevanja određenog mehanizma kao što bi to
učinio kakav etično upitni YouTube klip.
Drugi
je reditelj Brian Taylor koji je sa kolegom Markom
Neveldineom zajedno režirao čudne, inovativne, dinamične iako
ne uvek (zapravo dosta retko) uspele žanrovske filmova kakvi su
Crank i njegov nastavak s podnaslovom High Voltage,
Gamer i nastavak Ghost Rider: Spirit of Vengeance.
Neveldine se nije baš proslavio sa žanrovski čistim The Vatican
Tapes, pa valja videti kako se Taylor pokazao oslanjajući se
više na začudnost nego na čisti žanr. Što nas dovodi i do trećeg
razloga za intrigiranost – ovaj komad žanrovskog filma (reč je o
horor-komediji) ima neapologetski uvrnutu premisu i traži od nas
potpuno poverenje što je u današnje vreme moralno (pre)osetljive,
neduhovite ili sitničave publike prilična hrabrost.
Premisa
od koje sve počinje sa onom ružnom špicom koja pokušava da
imitira i B-filmove i televizijski serijski i reality program je ta
da roditelji potaknuti signalom sa televizije (može biti reč i o
oružju psihološkog rata, ali i o nekoj formi virusa – ali je
svakako MacGuffin) kreću na ubilački pohod prema svojoj deci i
pritom nisu zombiji bez mozga, već su u stanju planirati kompleksne
sheme ubistva. Vredi zabeležiti da tuđu decu (ispostaviće se
bitnim da za taj status ne postoji “age limit”) ne diraju ukoliko
im baš fizički ne stanu na put. Tako da ćemo ceo film pratiti tok
maminog (Blair) i tatinog (Cage) ubilačkog pohoda, odnosno
preživljavanje njihovih potomaka, kćeri srednjoškolke (Winters)
i sina na pragu puberteta (Arthur).
Dobra
stvar sa svim tim je apsolutno odsustvo romantizacije žrtve. Kćerka
reži na sve koji nisu njena najbolja prijateljica (Crocicchia)
ili dečko (Cunningham), sebična je, samoživa i milenijalski
antipatična, a sin je jedan od onih klinaca koji za sobom ostavljaju
neverovatne količine nereda. Ništa bolje nisu prošli ni počinioci
– sredovečni luzeri koji, kao sredovečni, proćelavi, salasti
otac sanjaju o “danima ponosa i slave” u svojim srednjoškolskim
danima ili kao anestezirana, preumorna, besposlena i banalizirana
majka domaćica o karijeri koje se odrekla radi podizanja familije.
Stvari
ne ispadaju onakvim kakvim ih zamišljamo ili kako smo uvereni jer
nama to pripada kao nekakvo prirođeno klasno pravo. Odjednom više
nismo mladi i puni energije, nego starimo i postajemo umorni, šanse
nikada nismo imali ili smo ih propustili. Lako je tačno odrediti
trenutak kada se ta promena dešava i to rade Taylorovi likovi
(trenutak kad su zamenili društvene uloge i postali roditelji), ali
ne i sam Taylor znajući da je istina kompleksnija od toga. On je,
pak, na pravom tragu kada pretpostavi da je tu reč o narativima koje
društvo forsira, a koji ne samo da nisu kompatibilni sa realnim
svetom, nego se ne slažu ni jedan sa drugim, narativ o prioritetu
uspeha kosi se sa narativom o prioritetu familije. I ta kuća u
predgrađu i taj njihov naizgled uređen život dovoljan da se
zapitamo šta im fali ne znače da se oni ne osećaju zarobljeno,
očajno, promašeno.
Ali
jedna nekoliko puta ponovljena sociološka opaska ne čini dobar film
automatski. I zaista, scenario je mogao biti dorađeniji, likovi
profiliraniji, ton i slika dorađeniji, režija preglednija sa manje
posezanja za flashback objašnjenjima ionako jasnih stvari naročito
kad te stvari nisu ni tako daleko u minutaži. Takođe, glumci,
naročito mladi su mogli biti bolje usmereni da njihova ostvarenja ne
bi bila toliko bezlična. Nicolas Cage je odličan u svojim momentima
ludila (čak i pre nego što ga zakači ubilački virus), a Selma
Blair ima onu toplu, majčinsku notu koju alternira sa ludilom, ali
je svejedno utisak da ni oni nisu do kraja iskorišteni. Lance
Henriksen u kratkoj epizodi kao deda, agresivni vijetnamski
veteran je osvežavajući faktor.
Najveći
problem u tehničkom i estetskom smislu su hektična montaža i
estetika video-spota na koju se Taylor bez ikakvog opravdanja kači
(osim možda da svoje likove iz stare i nove MTV generacije učini
još manje simpatičnima). Konačni utisak je da je Taylor prečesto
računao na lake humorne poene koje će izvući muljajući na svim
nivoima. Primer za to je i humor koji u teoriji targetira rasizam ali
je u izvedbi rasistički jer ničim drugim nije potkrepljen da bi se
od toga napravila poenta. Pomalo je razočaravajuće da u analizu i
kritiku filma treba uložiti više vremena nego što je uloženo u
njegovo stvaranje.
No comments:
Post a Comment