kritika originalno objavljena na Monitoru
2017.
režija:
Dejan Zečević
scenario:
Đorđe Milosavljević
uloge:
Mladen Sovilj, Radovan Vujović, Marta Bjelica, Svetozar Cvetković,
Predrag Ejdus, Boris Isaković, Branka Šelić
Dejan
Zečević je žanrovski reditelj sa verovatno najvećom
kilometražom u Srbiji, ne samo u svojoj generaciji nego i uopšte.
Svi njegovi radovi imali su upliva žanrovske kinematografije, a
neretko koketira i estetikom B-filma i trashom, često radeći u
uslovima daleko od savršenih u budžetskom i produkcijskom smislu.
Njegov rad na omnibusu Paket aranžman, prvenac – začudni
dokumentarac Dečak iz Junkovca, uvrtnute komedije Kupi mi
Eliota i Mala noćna muzika, prvi horor američkog tipa
T.T. Sindrom, politički triler Četvrti čovek, ratna
drama sa natprirodnim elementima Neprijatelj, pa i SF horor na
engleskom jeziku namenjen pre svega globalnom video-tržištu The
Rift mogu se smatrati bazom srpskog (post-yu) žanr-filma.
Ako
još uzmemo u obzir da je Zečević opet udružio snage sa
scenaristom Đorđem Milosavljevićem, inače rediteljem dva
kultna starija žanrovska naslova na prelazu milenija –
visokostilizirane varijacije na temu “And there was none” pod
naslovom Točkovi, te mračnog psiho-trilera Mehanizam,
te pouzdanim “štancerom” sa kojim je već radio na Paket
aranžmanu i Neprijatelju, da je svetsku premijeru imao
“preko bare” u Chicagu i da na beogradskom FEST-u ima evropsku,
te da u film postavlja sociološki eksperiment kao što je to učinio
Stevan Filipović u nedavnom Pored mene (za koji
trenutno sprema nastavak Pored nas), Izgrednici se čine
kao izuzetno zanimljiv i inteligentan film koji dolazi u pravo vreme.
Ali nažalost, većina toga ostaje samo u teoriji, dok su u praksi
Izgrednici puni nedostataka i završavaju kao promašaj za dlaku.
“Udica”
kojom nas Milosavljević i Zečević “kače” je dobra. Na ekranu
se smenjuju slajdovi sa primerima urbane devastacije – srušenim
kućama, zapuštenim i napuštenim prostorima, smećem koje se gomila
i sličnim prizorima iz urbanog života, dok profesorski glas iz
“off-a” objašnjava da je ta pojava prirodni pratilac ratnih i
kriznih vremena, ali da se zna pojaviti i van tog konteksta.
Otkrivano da je reč zaista o fakultetskom predavanju profesora
Zurovca (Cvetković) koji postavlja radikalnu tezu zvanu
“Tetris teorija haosa”. Analogija sa popularnom logičkom igrom
se nalazi u tome da svi želimo red i zato igramo kako najbolje
možemo da ga održimo, ali kad jednom počnemo gubiti kontrolu kao u
igri, puštamo nered da se gomila i da nas preuzme. Razlika je,
međutim, u tome što u Tetrisu uvek možemo započeti novu igru, pa
je cena haosa koju plaćamo samo malo anksioze, dok se život ne može
“resetirati”.
Zaplet
koji sledi je empirijski eksperiment postavljen da potvrdi
profesorovu teoriju, a koji će za svoju master-tezu sprovesti troje
njegovih studenata. Tako ćemo dobiti tri ogledna mesta posmatrana
skrivenim kamerama. Na jednom će se na praznom zidu pojaviti
svastika nacrtana auto-lakom, što će možda ohrabriti druge da
nastave sa grafitiranjem. Na drugom će se ulična svetiljka stalno
razbijati pružajući osećaj mraka, privatnosti i anonimnosti. Na
trećem, u zabačenom hodniku, pojaviće se određena količina smeća
sa ciljem da se ono možda umnoži. Da bi se eksperiment ubrzao,
potreban je “statistički zlikovac”, slučajni izgrednik koji će
iskoristiti jedno ili sva tri mesta u svom daljem doprinosu neredu.
Eksperiment
takvog tipa, međutim, nosi sa sobom i određene etičke i moralne
dileme. Prvo, kako odoleti “štimanju” rezultata, odnosno
petljanju sa eksperimentom ili makar njegovim tempom? Drugo, šta
uraditi kada se izgred, pogotovo malo “žešći”, zaista i dogodi
– pozvati nadležne organe i ugroziti eksperiment ili pustiti da se
stvari odvijaju normalnim tokom dok je nečiji život ugrožen? Treće
i najzanimljivije, da li, kada i kako eksperimentator postaje deo
eksperimenta, odnosno koliko nered iz vana utiče na njega i njegovu
poziciju?
Neke
od autorskih odluka itekako imaju smisla i efekta. Recimo snimanje u
crno-beloj tehnici i u starom, uskom formatu 4:3 što lokacije
novobeogradskih blokova čini još sivljim, rigidnijim i
dehumaniziranijim, ako je to ikako moguće na sličan način na koji
je kamera u La haine dehumanizirala arhetipsko parisko
predgrađe “banlieu”. Takođe uglovi koje Zečević i direktor
fotografije Miladin Čolaković biraju, dovode do efekta da je
dobar deo filma snimljen skrivenim kamerama za prismotru, što je
narušeno jedino povremenim pokretima kamere i činjenicom da je
fotografija možda za nijansu previše oštra i jasna.
Problem
je, međutim, “teška ruka”, kako u pisanju, tako i u poentiranju
napisanog režijom. Prvo, likovi su plošne i već viđene
konstrukcije. Za profesora nam je jasno da je manipulativni ljigavac
sklon naučnom fanatizmu još od kada ga prvi put vidimo van katedre,
u kabinetu, i Svetozar Cvetković ne može da ga “očoveči” ma
koliko dobar glumac bio. Ali “ludi profesor sociologije” je barem
zanimljiv kliše, što se ne može reći za njegove studente. Prvo,
studentica Teodora (Bjelica) koja zavodi profesora za poziciju
asistenta dok je istovremeno u vezi sa kolegom, pa je još i trudna
sa jednim od njih dvojice i u teškoj moralnoj dilemi. Taj kolega
Alek (Radovan Vujović poznat po ulozi u Filipovićevom
Šejtanovom ratniku) je, naravno, pritupasti alfa-mužjak i
zaštitnik u pokušaju i, podrazumeva se, bivši huligan koji živi
sa “niškoristi” ocem nakon majčine smrti. Drugi kolega Danijel
(Mladen Sovilj, Neposlušni Mine Đukić) je
karikaturalni štreber koji će se po potrebi premetnuti u
karikaturalnog psihopatu koji sa profesorom deli fanatizam, ali ne i
lukavstvo.
Tako
postavljeni likovi i odnosi koji se među njima razvijaju na kraju će
rezultirati pomeranjem fokusa sa samog eksperimenta na moralne dileme
koje s njim nemaju veze nužno, te teškorukaškom moralizacijom na
sijaset slučajno izabranih tema. Tome valja dodati i trajanje od
preko 100 minuta koje se, kako film odmiče, sve više oseti usled
odstupanja od osnovne intrigantne teme i ne baš uspelog pokušaja
razvoja drugih. Ali i pored toga, Izgrednici zaslužuju preporuku za
gledanje makar kao kuriozitet.
No comments:
Post a Comment