kritika originalno objavljena na DOP-u
Nekad
je s Paulom Thomasom Andersonom bilo lako: u njegovom filmu je
bilo potrebno pronaći koga je pokopirao i proveriti je li to učinio
do perfekcije, a ipak napravio izuzetan film. Od Hard Eight
(David Mamet), preko Boogie Nights (Martin Scorsese)
do Magnolije (Robert Altman) i There Will Be Blood
(Stanley Kubrick), Andersonovom najboljem filmu do sada koji
je značajan i kao prva rediteljeva saradnja sa kasnije stalnim
kompozitorom Jonnyjem Greenwoodom. Stvari onda postaju
zanimljive i zapletene jer Anderson počinje da se poziva na po više
uzora odjednom i da prvenstveno studira ljudsku psihu pritom ne
mareći nužno za priču, pa se The Master izgubio negde putem
i postao izuzetno dojmljiv film o svačemu i ni o čemu, a sama ideja
da se adaptira u principu nerazumljivo pisanje Thomasa Pynchona
rezultiralo je koliko je moguće (ali ne potpuno) koherentnim
napušenim i osunčanim kalifornijskim neo-noirom Inherent Vice,
inače vrlo zabavnim za gledanje.
Namerno
ili slučajno, Phantom Thread je film kojeg prvo treba
izdržati, naročito njegov početak, naslov za koji će se
ispostaviti da je banalan i “pitch” da se elitni krojač ima za
nezamenjivog genija kako smo to navikli od, recimo, slikara. Vic je u
tome da bi se materijal i priču moglo re-aranžirati u
kratkometražni film od pola sata (umesto koju minutu preko dva
sata), a da se suština i većina detalja u tome ne bi pogubili.
Međutim jednom kada se prestanemo vrteti u stolici, kada se othrvemo
potrebi da zaspimo, Phantom Thread će nam se uvući pod kožu
i nizom suptilnih detalja i filmskih posveta prošetati kroz izvestan
broj zanimljivih teza, ali i oneobičenih truizama.
Radnja
je smeštena u London 50-ih godina prošlog stoleća, dakle vreme
oporavka posle rata, ali i vreme u kojem stara aristokratija nije
potpuno obezvlašćena dolaskom novih snaga. Nakon uvodnog kadra i
kratke replike u tom trenutku neimenovane žene kako joj je on
ispunio snove, priča počinje sa krojačem Reynoldsom Woodcockom
(Daniel Day-Lewis u svojoj, navodno, poslednjoj filmskoj
ulozi) koji izvesnoj grofici predstavlja svoju najnoviju unikatnu
haljinu, da bi posle za doručkom “otpustio” svoju poslednju u
nizu muza. Krojač će se onda otpraviti na ručak u gostionicu u
predgrađu, tamo ugledati ženu iz prvog kadra, konobaricu Almu
(izvrsna Vicky Krieps), pokušati i impresionirati ju svojom
dečačkom narudžbom gotovo svega što se nudi na jelovniku. Nakon
zajedničke večere, njih dvoje će završiti u njegovom studiju i
Alma će postati njegov novi model, muza i ljubavnica.
Woodcock
je, kako mu i prezime suptilno poručuje, priličan drkadžija sa
kojim jedino njegova sestra Cyril (odlična Leslie Manville)
može izaći na kraj u partiji pasivne agresivnosti. Opet, Alma nije
ni izbliza nežna i naivna ženska na kakve je navikao, već je i
sama sklona “nadgornjavanju” i manipulaciji sa ciljem potpune
kontrole, pa će na ovaj ili onaj način postati odlučujući faktor
ne samo u njegovoj karijeri, već i u celokupnom životu.
Teme
kojih se Anderson dotiče su brojne i uglavnom diskretno podigrane.
Sa jedne strane, imamo problem nepodnošljivog genija koji zbog svog
statusa može nekažnjeno izvoditi gluposti ili maltretirati ljude
oko sebe. Ovde je to krojač, ali u životu smo svedočili takvom
ponašanju od strane umetnika, naučnika, sportista, poslovnjaka,
političara, profesora. Na to se nadovezuje i sociološki aspekt,
odnosno britansko društvo opsednuto tradicijom, pa nije nimalo
slučajno da je Alma strankinja (neobelodanjenog porekla, ali je
luksemburška glumica koja je karijeru izgradila u germanofonoj
kinematografiji igra sa svojim prirodnim akcentom sa čas germanskim,
čas romanskim prizvucima), da njeno ponašanje nije u skladu sa
engleskim kanonima i da ih je spremna srušiti.
Primetan
je i aspekt psiholoških profila dvoje centralnih likova koji
definiraju njihove međusobne odnose. Reynolds je od svih žena u
svom životu poštovao jedino svoju pokojnu majku sa kojom je imao
odnos od ljubavi do mržnje i koja će se pojaviti kao prikaza u
njegovom bunilu koje citira horor filmove, i ta će se fantomska nit
protezati i kroz odnos sa Almom koja jedina ima snage i hrabrosti da
mu se suprotstavi i to ponekad sa pozicije moći. Zanimljiva je i
sestrina uloga u svemu tome, njeno postavljanje od ugađanja do meke
moći i promena strane u sukobu, a detalji poput govora tela,
doziranih facijalnih ekspresija i gestikulacije su zlata vredni.
Bez
potrebe da se posebno naglašava, Daniel Day-Lewis duboko ulazi u
ulogu i proždire je kako to samo on ume, a Leslie Manville i Vicky
Krieps su mu dostojni partneri u toj igri. Je li ovo najbolja uloga u
njegovom životu i stoga zasluženo testamentarna (ako se zaista
obistini najava trajne penzije)? Nije, ali Day-Lewis nema loših
uloga u svojoj glumačkoj karijeri, a ovde imamo redak slučaj da on
igra sa nekim, a ne protiv nekog ili sam protiv svih. U tom smislu je
Vicky Krieps zapravo otkrovenje filma i vrata Hollywooda su joj
otvorena.
Takođe,
u tehničkom smislu film je sjajno nastudiran i pod punom kontrolom.
Soundtrack koji potpisuje Jonny Greenwood koji se šeta od jazza do
klasike upotpunjuje vizuelni identitet filma, a dizajn zvuka (posebno
u onoj urnebesnoj sceni Alminog prvog doručka) je impozantan. Kada
smo već kod vizuelne komponente, Anderson je sam sebi služio kao
nepotpisani direktor fotografije, snimajući na traci od 35 i 70 mm,
jasno evocirajući Kubrickovu vizuelnu poeziju koja savršeno
funkcionira u priči koja spaja Kubrickovu atmosferu sa zapletom
ne-žanrovskog opusa Alfreda Hitchcocka (ime glavne i zapravo
centralne junakinje je jasni putokaz ka Hitchovoj partnerki i
scenaristkinji Almi Reville), uz Rebeccu kao prvu asocijaciju.
U
konačnici, Phantom Thread je jedan od onih filmova koji su
suviše “pametni” za svoje dobro i čiji bogati detalji sa sve
teksturom (moda tu igra sporednu ulogu, iako ima i dosta “fashion
porn” momenata koji se ne završavaju sa haljinama, već uključuju
i enterijere i Woodcockov auto) prevladavaju nad celinom. Dosta toga
zavisi i od raspoloženja gledaoca od kojeg se traži da se upravo
tim detaljima intenzivno bavi, dok radnja sporovozno teče, a za šta
isti ne mora biti spreman. Opet, pitanje svih pitanja je čemu služi
stilska vežba autora u čiju smo se stilsku pismenost toliko puta
uverili i kroz emulacije i kroz kompilacije, pa i kroz originalne
radove.
No comments:
Post a Comment