kritika originalno objavljena na DOP-u:
Verovatno
se, u teoriji, svakom sa nešto talenta može posrećiti hit-pesma,
dobra knjiga ili kultni film, ali za konzistentno dobre naslove,
muzičke, literarne ili filmske, potrebno je biti majstor zanata.
Najviše majstorstva, pak, iziskuje napraviti nešto tako obično i
žanrovski kodirano poput trilera da svaki novi uradak bude
uzbudljiv. Ekstra poeni se dobijaju ako se autor kreće kroz određeni
opseg tema i ako ih se već dodirnuo u jednom svom ranijem, prilično
recentnom filmu. Based on a True Story je dokaz da je, osim
što je osvedočeni perverznjak, Roman Polanski apsolutni
majstor zanata kojem od još uvek živih autora mogu konkurirati tek
Brian de Palma, David Fincher i François Ozon.
U
pitanju je ekranizacija istoimenog romana Delphine de Vigan
koji već od izlaska pred literarnu publiku nosi etiketu
“hitchcockovskog”. Scenario je napisao sam Polanski uz pomoć još
jednog etabliranog arthouse filmaša sa izraženim žanrovskim
potencijalom, Olivera Assayasa. Tema su odnos autora pod
blokadom i pisca iz senke, krađa identiteta i
svojevrsni kanibalizam u literaturi. Dodajmo na to činjenicu
da postoji pritisak javnosti da autor nešto “isporuči” i da to
stvara unutarnju anksiozu i depresiju, pa samo pojačava blokadu. A
za bonus uzmimo u obzir da su i autor i “ghost writer” - žene, u
bazično patrijarhalnom društvu, sa na rođenju ucepljenom dozom
nesigurnosti i straha. I eto nama klupka psihologije, autorstva,
krađe inspiracije…
Autorica
u krizi je Delphine Dayrieux čije ime povlači jasnu poveznicu do
autorice izvornog romana i koju igra rediteljeva supruga Emmanuelle
Seigner. Njena spasiteljica, žena koja za život zarađuje tako
što piše umesto onih koji to ne znaju, a navodno imaju priču za
ispričati, dakle raznih poznatih ličnosti, političara, glumaca i
pevača, predstavlja se imenom (nadimkom) Elle i igra ju proverena
“femme fatale” Eva Green. Elle ulazi u Delphinin autorski
svet, životni prostor, pa i život kao takav, preuzima ga i pokušava
ju naterati da iz sebe izbaci “skriveni roman”, nešto iznad
autobiografije i fikcije.
Delphine
je blokirana, depresivna i nesigurna, a ni veza sa Françoisom,
publicistom koji po Americi juri “kapitalce” poput Cormaca
McCarthyja, Dona DeLilla i Bretta Eastona Ellisa za
intervjue kojeg igra veteran Vincent Perez, joj ne uliva
samopouzdanje. Sa druge strane, Elle je impulsivna, njen bes zna
uplašiti čoveka, ali je slobodna i preduzimljiva. Delphine možda
nema priču u sebi. Elle možda ima. Ko tu od koga profitira? Ko na
kome parazitira?
Hemija
između njih dve je izvrsna, a dinamika odnosa fluidna. Njih dve čak
i “pod određenim uglom i svetlom” mogu zaličiti jedna na drugu,
što će se pokazati neobično bitnim na jednoj točki zapleta, a i
kasnije. Možda fali neka “vruća” scena koju bi de Palma sigurno
ubacio, ali Polanski, čini se, ne želi (više) provocirati na takav
način.
Upravo
ta dinamika odnosa između fascinacije, međuzavisnosti i straha,
možda ljubavi i mržnje, ključna je za pasažu pred kraj filma kada
ograničeno pokretljiva Delphine i Elle odu iz gradske vreve Pariza
na osamu u provinciji. Kiša asocira na Misery Roba Reinera
(po romanu Stephena Kinga, kad smo već kod majstora, je li),
što je i epilog koji očekujemo. Ali Polanski ne bi bio majstor kada
ne bi imao još poneki as u rukavu.
Jer
ma šta mislili o njemu privatno, majstor zanata ostaje majstor
zanata. “Stanarsku trilogiju” mu je nemoguće oduzeti.
Chinatown takođe. Čak i u poodmakloj fazi karijere, Polanski
je iz sebe istisnuo epitom i etalon filma svađe kao što je to
Carnage i čak do kraja razgolitio svoju perverziju u Venus
in Fur po drami Davida Ivesa i Masochovom (hint
mazohizam) literarnom predlošku gde je nasuprot svoje suproge
postavio glumca i reditelja koji izgleda kao preslika mlađeg njega.
Based on a True Story nije dometa njegovih antologijskih
filmova niti je najhrabriji i zapravo zauzima pri sredini po
kvalitetu u autorovom opusu. Međutim, to su još uvek neslućene
visine za veći deo savremene kinematografije i besplatni masterclass
za one koji bi nešto slično pokušali.
No comments:
Post a Comment