kritika objavljena na DOP-u
Svašta
će se reći za Foxtrot, drugi film interesantnog izraelskog
autora Samuela Maoza koji je ove godine kao izraelski kandidat
za Oscara dogurao do “polufinala”, odnosno do užeg spiska od 9
naslova, ali se ne može reći da je potcenjen, naročito u
kritičarskim krugovima gde pljušte unisone pohvale tek uz poneku
diskretnu ogradu. Potpisnik ovih redova bi pre ustvrdio suprotno, da
je film precenjen, zanimljiv i možda jedva dobar, ali teško bi bilo
reći da je reč o remek-delu. Film je, naime, prepun detalja od
kojih ne štimaju svi jednako dobro, a ne baš najsrećnija struktura
u tri čina sa nepotrebnim epilogom čini to da Foxtrot bude bolji u
pojedinostima nego u celini.
Mada,
početak obećava: neko kuca na vrata “posh” stana u Tel Avivu,
gospođa otvara i smesta pada u nesvest. Shvatamo i zašto: na
vratima je vojska, i to obično znači samo jedno: “vaš sin
taj-i-taj poginuo je na dužnosti”. Dok se gospođa majka imena
Daphna (dojmljiva Sarah Adler) oporavlja na krevetu, otac
porodice Feldman, uspešni arhitekta Michael (odlični Lior
Ashkenazi) potpuno se drugačije nosi sa vešću, naoko je
pribran, ali se bes u njemu taloži. Kako je vojska jedan od stubova
izraelskog društva i kako je verzirana u situacijama poput ove, ne
samo da postoje protokoli za sahranu, već i za pomoć ožalošćenima
koji čak idu do detalja koliko vode treba popiti i u kojim
intervalima.
Jedna
nota apsurda provejava tom pričom, bilo da je reč o Michaelovom
napadno srdačnom bratu, hladnoj i distanciranoj dementnoj majci ili
o sigurnosti sa kojom vojnici nastupaju. Neslaganje rodova i činova
će dovesti do teško zamislivog: moguće birokratske greške da
pokojni Jonathan Feldman nije Daphnin i Michaelov sin.
Druga
priča upravo je centrirana oko Jonathana (Yonaton Shiray)
kojeg zatičemo kao čuvara rampe na putu kuda češće prolaze
kamile nego Arapi. On na tom mestu služi vojsku, menja dnevne i
noćne smene sa kolegama, svi spavaju u kontejneru-baraci, gaze blato
i vrte jedne te iste priče ako ih uopšte vrte. Između ostalog kako
je fokstrot, njihova kota nazvana po 6. slovu američkog vojničkog
alfabeta, zapravo vrlo jednostavan ples preko kojeg se plesač ravnim
pokretima sve vreme vrti u krug. I o nagibu barake. I o antiknoj
pornografiji. Treća priča spaja prve dve ne baš najsrećnije kroz
gorko-slatku tragikomediju o prebacivanju krivice, a epilog u
flashbacku nepotrebno objašnjava ono što se iz tona filma može
očekivati pritom se prodajući kao začudni momenat.
Ne
može se reći da se Maoz u svom drugom dugometražnom filmu (za
prvi, Lebanon, lociran skoro potpuno na unutrašnjost tenka i
fokusiran na dinamiku između članova posade, kasirao je Zlatno Lava
u Veneciji) nije dotakao važnih tema poput žalovanja, osećaja
odgovornosti za nečiju smrt i besmisla ne samo ratovanja nego i
vojskovanja i da njegova mešavina surovog realizma i snolikog
nadrealizma nije vizuelno interesantna. Ponajbolji primeri za to su
kadrovi snimljeni s plafona u prvom delu i scene iz svakodnevnog
iznurujuće dosadnog vojničkog života u drugom delu filma. Međutim
tako proračunati pojedini autorski postupci su na neki način
zasenjeni teškorukaškim metaforama i stiče se utisak da je film
snimljen sa osnovnom idejom da po svaku cenu deluje jako pametno.
Jedan od mehanizama njegovog osiguranja je i moralna komponenta –
kritika antiratnog filma je sama po sebi škakljiva stvar.
Međutim,
konačni utisak koji sa nameće je vezan pre svega za strukturu nalik
pozorišnoj predstavi u tri čina (mali broj lokacija je takođe
faktor). Foxtrot deluje kao skup tri vrlo različita, pa čak
i različito kvalitetna kratka filma na tri teme koji su na silu
povezana u jednu celinu. Počevši od naslova u dva svoja značenja
koji se provlači kroz sva tri dela. Zbir ponekad vredi manje nego
njegove komponente pojedinačno.
No comments:
Post a Comment