kritika originalno objavljena na Monitoru
2017.
režija:
Martin Campbell
scenario:
David Marconi (prema romanu Kinez Stephena Leathera)
uloge:
Jackie Chan, Pierce Brosnan, Katie Leung, Rufus Jones, Charlie
Murphy, Orla Brady, Lia Williams, Dermot Crowley, Ray Fearon, Rory
Byrne
Kod
svakog glumca se dogodi taj neki prelomni trenutak karijere da za
njega više nema materijala koji bi odgovarao njegovom uobičajenom
tipu uloge. Već je poznata priča da Hollywood prosečnu glumicu
“sažvaće i ispljune” najkasnije do četrdesete godine, da su
glumci nešto “žilaviji”, pa potraju do pedesete godine života.
Ima smisla, naročito ako su istima karijere izgrađene na fizičkom
izgledu ili atletsko-fajterskim sposobnostima, telo ima svoj rok
trajanja. Onda treba napraviti zaokret u karijeri: igrati za manje
honorare u filmovima niže produkcije, nanovo izmisliti svoju
glumačku karijeru ili postati producent, sam sebi praviti posao i
lagano štelati svoju personu.
Za
poslednju opciju se odlučio Jackie Chan znajući da mu
akciono-komične akrobacije više ne pristaju. The Foreigner
je njegov producentski i glumački pokušaj da se iz tog registra
pomeri prema ozbiljnijem, dramskom i trilerskom, da mu kaskaderski
trikovi izgledaju realističnije i umerenije i da mu oni ne budu
osnova glume, već da to bude pojava. Pitanje je samo zašto se
odlučio za adaptaciju pulp-romana iz 1992. godine i zašto se
odlučio da ekran deli sa vršnjakom i rivalom koji je bolji glumac
od njega i koji je igrao u vrhunskoj produkciji (za razliku od Chana,
uglavnom), a koji poslednjih desetak godina nikako ne pronalazi pravi
materijal.
Radnja
filma prati Quana Ngoca Minha (Chan), naoko skromnog vlasnika
restorana koji kreće na put osvete nakon što mu kći (Leung)
pogine u eksploziji bombe koju su postavili radikalni elementi u
podmlatku IRA-e. Na tom putu će mu se preprečiti bivši borac, a
sada pokrajinski ministar Liam Hennessy (Brosnan) koji sa
IRA-om i ima i nema veze, odnosno igra dvostruku igru kao karijerni
manipulator, posrednik između veterana i britanske vlade. Hennessy,
naravno, nema direktne veze sa bombaškim napadom, čak bi samo
teoretski mogao znati i istražiti ko stoji iza njega, ali Quan ne
odustaje. Hennessy se možda vodi logikom mafijaškog bossa, ali je
Quan, otkrivamo, vojni specijalac, vijetnamski veteran i čovek koji
nema više šta da izgubi.
Ono
što u adaptaciji romana zaista radi perfektno je shvatanje i
prihvatanje razlike u tehnologiji između ranih 90-ih i novog
milenijuma. London je pokriven kamerama, mobilni telefoni se koriste
i za komunikaciju i za praćenje i za slikanje, a tu su i
drone-letelice. Opstanak, međutim, i dalje često zavisi od “low
tech” veština kao što je izrada improvizirane bombe, traganje ili
postavljanje zamki i preživljavanje u šumi, pa nam, imajući
vijetnamsku epizodu na pameti, nekako nije baš toliko čudno da
šezdesetogodišnji Kinez pravi na budale brojne primetno mlađe
irske gerilce koji su u tim šumama sigurno vežbali, a možda se u
njima i borili.
Neovisno
od tog miksa visokih i niskih tehnologija, napetost održava
pulsirajući soundtrack Cliffa Martineza, režija Martina
Campbella (poznatog kao majstora za “restart” Bonda –
režirao je i Golden Eye i Casino Royale) je korektna
kad dođe do akcijskih “set piece” momenata kojih bi, istina,
moglo biti i više na uštrb recimo onih političko-brbljivih ili
melodramatskih pod-zapleta koji čine samo štetu. Dobra vest za
film, a loša za Chana je i to da Brosnan prosto proždire scenario
(bez obzira što je njegov akcent suviše južno-irski za Belfast),
da mu je lik bolje napisan i da naslovnog junaka sasvim opravdano
potiskuje na rub.
Dakle,
The Foreigner bi bio sasvim solidan film da ne upada u tri
prilično gadna logička i moralna problema. Prvo, ma kako scenario
uvažavo tehnologiju, on se i dalje kreće u “clanceyevskom”
svetu filma Patriot Games u kojem postoje krvožedni katolički
irski teroristi i u kojem IRA nije potpuno položila oružje. Što,
naravno, ne može biti dalje od istine – pitanje je postalo sasvim
političko i predmet je dugotrajnih i sporovoznih procesa uglavnom
bez incidenta o oružanim sukobima i terorističkim napadima da ne
govorimo. U tom svetu je i dalje egzotično videti Azijata u Londonu
(a tek u Belfastu!) i potpuno ga je normalno nazivati samo i
isključivo Kinezom (dakle, ne ni starkeljom, manijakom ili prosto
onim dosadnim tipom, što sve Quan jeste, odnosno mogao bi biti).
Treće
i konačno: u tom svetu su orijentalne žene možda dobre, submisivne
i poslušne, ali su zato zapadnjakinje čisto zlo. Ne samo baba iz
vlade zadužena za “handlanje” Hennessyja (funkcija nebitna) koja
je nadmena i antipatična skoro kao Theresa May, već i Hennessyjeva
žena (Brady) koja ne samo da kuje planove za radikalizaciju
nasilja, već muža vara s njegovim nećakom, te Hennessyjeva
ljubavnica (Murphy) koja je jedna od najradikalnijih među tim
mladima, a ne preza ni od toga da od bombe ginu isključivo civili.
Dve potonje žene su u filmu čak i višak – moglo se kompletno bez
njih i njihovih pod-zapleta.
Slagali
se mi sa političkom korektnošću ili ne, ona postoji kao koncept i
uvrežena nam je u svest toliko da ju nije moguće tek tako
demontirati upornim oslovljavanjem nekog po nacionalnoj ili rasnoj
pripadnosti. Nešto je tu bezvezan, ali u suštini bezazlen štos na
bazi stereotipa (da Kinez ima restoran, a Irac – irskog setera).
Opravdanja da je problem nasleđen iz knjige bi stajala da se kojim
slučajem nije radila adaptacija i da radnja nije prebačena u vreme
današnje. A mizoginija koju film propoveda je i onda i sada jednako
odvratna i za nju nema opravdanja.
No comments:
Post a Comment