kritika pročitana u emisiji Filmoskop na HR3
Reći da je Oblik vode prije svega bajka zvuči skoro pa
tautološki, uzevši u obzir da se natpolovičan broj, te
najkvalitetniji izbor uradaka u filmskom opusu Guillerma del Tora
može makar djelomično opisati ovom odrednicom, bilo da je riječ o
izrazito politički obojenim filmovima iz autorovog
španjolsko-meksičkog opusa (Đavolja kralježnica, Panov
labirint) ili o super-herojskim i robotskim avanturama iz
američkog (dva Hellboy filma, Pacific Rim), a ni posve
osobna posveta uzorima iz horor i ne-horor svijeta (potcijenjeni
Crimson Peak) ne može pošteno pobjeći od te odrednice. Pa
ipak del Toro na dva mjesta to ističe, na samom početku kada
narator počinje priču “o princezi bez glasa” i na kraju kada
isti lik kaže “živjeli su sretno do kraja života”. Pravo je
pitanje zašto to čini kada se za njegovo ime bajkovitost vezuje kao
što se vezuje i bogata, barokna tekstura i slojevitost vizualnog
identiteta, briljantna fotografija koju, kao i u slučaju prošlog
filma, potpisuje danski snimatelj Dan Laustsen, raskoš u
scenografiji i kostimima i atmosferičnost ovdje pojačana muzikom
Alexandra Desplata. Najjednostavnija i vjerojatno točna teorija bi
bila da to čini kako bi se na neki način ogradio od kontradikcija
koje se javljaju kao prirodna posledica toga što je sve autor
pomješao u smislu motiva, simbolike, interpretacija, pa i u
žanrovskom smislu. Tako u jednom filmu imamo i gothic horor i
znanstvenu fantastiku s prizvukom B filma, i povijesni “period
piece” na temu ranih, pre-hippiejevskih 60-ih i špijunski triler
sa motivima Hladnog rata na tragu onovremene “pulp” literature, i
društvenu studiju tlačitelja i potlačenih u periodu borbe za
građanska prava, i jednakost i jasnu asocijaciju na današnji
trenutak kada više nije nezamislivo da se ta i takva povijest
ponovi. U konačnici, bajka je i alibi za logičko pitanje kako to da
grupa prezrenih i ugroženih marginalaca predvođenih nijemom
čistačicom Elisom Esposito u upečatljivoj interpretaciji Sally
Hawkins, u kojoj su još jedino dvoje njenih prijatelja, kolegica s
posla, brbljiva crnkinja Zelda (Octavia Spencer), te stariji gay
susjed, slikar Giles (Richard Jenkins) koji je upravo izgubio svoj
posao ilustratora, uspjeva uz “deus ex machina” pomoć
znanstvenika i ruskog špijuna Hoffstetlera (Michael Stuhlbarg)
poraziti represivni sustav i od sigurne smrti spasiti začudno
humanoidno amfibijsko biće koje kroz svoju atipičnost predstavlja
njihovu bit.
No, počnimo od početka. Godina je 1962, Elisa živi sama iznad
starog kina kojem, prema riječima vlasnika prijeti zatvaranje jer
svi samo gledaju televiziju, i na svoju usamljenost je savršeno
naviknuta. Kada ne radi na poslu, u super-tajnom
znanstveno-istraživačkom postrojenju akronima OCCAM (što je
znakovito u smislu logičkog principa Ockhamove britve koji del Toro
pokušava provući kroz film, ali bez uspjeha), druži se sa susjedom
Gilesom, bilo da skupa gledaju stare mjuzikle i u sjedećem položaju
pokušavaju ponoviti plesne točke, ili da odlaze uvijek u istu
slastičarnu u nadi da će prodavač zamjetiti Gilesa. Na poslu na
kojem je prilično nevidljiva, novina je objekt proučavanja, biće
nalik na dvometarsku mušku sirenu dovedeno iz Amazone koje
znanstvenici proučavaju, a stručnjaci za sigurnost predvođeni
brutalnim rasistom Stricklandom (Michael Shannon) ispituju koristeći
metode poput električne palice za stoku. Razlog za državni i
znanstveni interes je to što dotični amfibijac ima dva seta organa
za disanje, što se može pokazati vrijednim u kontekstu istraživanja
svemira, a kasnije se ispostavlja da je u pitanju inteligentno biće
koje se može naučiti osnovama komunikacije. Ono što Elisu privlači
njemu nije samo njegovo odsustvo agresivnosti, već i činjenica da
on na nju gleda kao na osobu izvan konteksta njenog hendikepa,
socijalnog statusa i porijekla. Kako Stricklandu vrijeme da biće
ispita prije nego li Rusi doznaju za njega ističe, fantastičnom
stvorenju se sprema sudbina da bude secirano, ma koliko se tome
protivila struka, odnosno Hoffstetler, pa na scenu stupaju sada već
do ušiju zaljubljena Elisa i njeni pomagači.
Jasno, del Toro ne pokušava samo skrojiti kompozitnu priču
sastavljenu iz različitih dijelova vezanih za vremenski period
između Drugog svjetskog rata i seksualne revolucije koristeći se
motivima Hladnog rata, svemirske trke, pokreta za građanska prava i
elementima ondašnje pop-kulture kao što su kriza kinematografije,
ono što danas nazivamo retro-futurizmom i filmovi poput Bića iz
Crne Lagune. Del Toro očito govori o drugosti, i to ne samo kroz
svoje predivno dizajnirano stvorenje koje će biti neshvaćeno kao i
King Kong, Frankensteinov monstrum ili Spielbergov E.T. samo zato što
je drugačije. Drugost predstavlja i trio obespravljenih proletera
koje njihove osobine na koje nisu mogli utjecati (rasa, klasa,
seksualna orijentacija, hendikep, pa čak i spol) diskvalificiraju iz
krugova poželjnih i prihvaćenih. Meksički autor europskog
senzibiliteta je to u svom filmu izveo hollywoodski efikasno,
referirajući na svaku zamislivu ugroženu i obespravljenu skupinu
tada i sada kroz na razumnu mjeru sveden broj likova i kroz optimalan
balans između vremena potrebnog da se ti likovi razviju do određenog
stupnja, a da radnja do trenutka spašavanja teče glatko.
Problem, međutim, nastaje upravo kada se amfibijac domogne Elisine
kupaonice i kade jer se stječe dojam da del Toro od tog trenutka ne
zna šta bi dalje sa njima dvoma, osim jedne impresivno izvedene
scene seksa, obaveznog tragikomičnog momenta ispitivanja okolice
koji u ovom slučaju uključuje napad na Gilesovu mačku i bijeg u
kino, onog ne baš smislenog plavljenja stana i sasvim začudnog sna
o crno-bijelim mjuziklima. Poanta je jasna: svi smo mi isto čak i
kada nismo baš sasvim isti, svi mi volimo i krvarimo i ljubav ne
bira. Opet, je li to opravdanje za scenarističke proizvoljnosti,
logičke rupe i njihovo nategnuto zatvaranje, čak i poantiranje? Sve
do konačnog obračuna, pokreti negativaca, kako američkih, tako i
ruskih, služe za održavanje napetosti, ali moraju li i jedni i
drugi biti tako stereotipni? To se posebno vidi na primjeru Michaela
Shannona koji je glumac prevelikog formata za tako plitke,
karikaturalne zlikovce.
Izlaganje o Obliku vode nije moguće završiti bez osvrta na
njegovu istaknutu poziciju u sezoni nagrada. Guillermo del Toro je
već na prvom festivalu gdje je film premijerno prikazan dobio
Zlatnog lava, film prate uglavnom kritičarski hvalospjevi uz rijetke
disonantne tonove i sa 13 nominacija za Oscare vodi na listi
favorita. To i nije naročito čudno ako se uzme u obzir da Oblik
vode predstavlja točku kompromisa oko kojeg se mogu okupiti
glasovi “stare” Akademije koji se fokusiraju na
društveno-političku relevantnost, kao i njenih mlađih članova
koji zahtijevaju točno određene postulate te relevantnosti, odnosno
ispravne poruke koje film odašilje, što se uz stilsku i tehničku
dotjeranost, žanrovsko porijeklo autora i pristup od kojeg ne
odstupa, svakako može smatrati prednošću. Povremeno oštre kritike
koje autoru zamjeraju da je mnogo htio i mnogo započeo, te da je
napravio festival političke korektnosti bi također bile na mjestu
da se del Toro s brojnim elementima nije tako vješto izborio. Na
koncu, riječ je o prilično dobrom, na audio-vizualnom planu čak
impresivnom filmu koji ipak nije odličan, a nagrade ionako rijetko
govore o filmskoj izvrsnosti.
No comments:
Post a Comment