kritika objavljena na DOP-u
Neki
filmovi su zahtevniji od drugih, i to sa dobrim razlogom, bilo da
pričaju važnu priču ili da ispituju i menjaju način na koji priču
pričamo, tako doprinoseći razvoju filma kao medija. Ponkead,
međutim, razloga za toliku zahtevnost nema jer ona služi kao maska
za odsustvo priče, odsustvo strukture u pričanju, odsustvo ideje
ili kontrole nad njom. Tanka je granica između ambicioznosti i
pretencioznosti, a u slučaju Madeline’s Madeline, jednog od
ovogodišnjih indie-hitova koji je svoj festivalski život započeo
na Sundanceu i Berlinalu početkom godine da bi hrvatskoj publici
stigao na Human Rights Film Festivalu na zatvaranju sezone, najbolje
će biti da prosudite sami.
Naslovna
junakinja je naizgled obična tinejdžerka koju sa žarom i sirovim
talentom igra debitantkinja Helena Howard. Ona radi ono što
tinejdžeri bazično rade, opire se autoritetima i traži sebe i
prostor / medij da se izrazi. Za nju je to gluma u eksperimentalnom
teatru, u amaterskoj trupi koju vodi Evangeline (Moly Parker)
koja zna da objasni finese posla kao što je razlika između
imitacije i identifikacije, ali nije baš sasvim sigurna u kojem bi
smeru njen projekat išao i zato kao da inspiraciju crpi od svoje
najtalentiranije polaznice Madeline, pomalo čak i parazitirajući na
njoj.
Sa
Madeline ipak, saznajemo, nije sve u redu i razlog za to verovatno
nije njeno mešano rasno poreklo (u New Yorku XXI stoleća to je
norma pre nego nešto neobično) ili iskustva koja je zbog toga
imala. Saznajemo da je bila institucionalizirana, ne znamo zbog čega,
da se njena raspoloženja često menjaju, da ima nasilne fantazije
(verovatno ništa neobično za tinejdžere), kao i da je vrlo često
na rubu njihove realizacije (talenat za glumu, možda). Ona živi sa
svojom previše zaštitničkom majkom Reginom (Miranda July)
koja je tim odnosom zapravo guši i takođe zna biti nasilna
(verbalno svakako – pasivna agresija je čudo) i to je pre razlog
Madelinine bolesti nego puka posledica. U odnosima između tri žene,
odnosno prelamanjima dve mentorske figure kroz Madeline će proći i
ceo film…
Ono
što se bez ikakve rezerve mora pohvaliti je gluma Helene Howard koja
je toliko versatilna, eksplozivna, a opet kontrolirana da
zahvaljujući njoj Madeline’s Madeline nije dosadan film čak
i kada meandrira, pa se rediteljicu Josephine Decker kojoj će
ovaj film verovatno poslužiti kao proboj u okvirima indie scene (ili
je makar uzdići iznad “mumblecore” korena) mora pohvaliti i za
otkriće i za rad sa mladom glumicom pred kojom stoji zvezdana
budućnosti. Nemam nikakvu potvrdu, ali mi intuicija govori čak da
se proces stavaranja ovog filma odvijao unatrag, i da je sve počelo
od glumice, a da su lik, prosede i scenario (koji sam po sebi deluje
kao improvizacija u stilu ranijih radova Mikea Leigha) nastali
zapravo iz nje.
Konfuzija
je posebno prisutna na tematskom planu, pa ne znamo je li Madeline’s
Madeline film sa nekakvom rasnom agendom, film o izazovima
roditeljstva i odgoja, film o atipičnom odrastanju, film o ulozi
umetnosti u formiranju ličnosti ili film o tome ko ima pravo da
priča čije priče, što se takođe može spojiti sa prvom, a u
nekoj meri i sa ostalim stavkama.
Ovako,
meandrirajući i konfuzan (pobornici bi rekli fluidan) na tom planu,
ovaj film zaista postaje izazov čak dosta blagonaklonijem gledaocu
od poslovično smorenog filmskog kritičara. Svakako da su navedene
teme važne, sve do jedne, i zato su zahtevale ili detaljniju razradu
ili bolje međusobno prožimanje. Tu argument ostavljanja slobode za
interpretaciju ne pije vodu jer je pitanje autorstva, parazitiranja i
prava na pričanje svojih i tuđih priča možda i najznačajnije
pitanje našeg vremena. Madeline’s Madeline na kraju ispada
nedovoljno formuliran film da bi “pipao” puls našeg vremena, ali
svejedno dovoljno zanimljiv kao kuriozitet.
No comments:
Post a Comment