kritika objavljena na XXZ
2018
režija:
Luca Guadagnino
scenario:
David Kajganich
uloge:
Dakota Johnson, Tilda Swinton, Chloë Grace Moretz, Mia Goth,
Malgosia Bela, Angela Winkler, Alek Wek, Ingrid Caven, Sylvie Testud,
Renée Soutendijk, Jessica Harper
Luca
Guadagnino, jedan of filmskih autora na koje se računa u
globalnim kinematografskim okvirima, insistirao je na pojmu “cover”,
a ne “remake” za svoju verziju Suspirije. Oba pojma
označavaju manje ili više isto, samo dolaze iz različitih grana
umetnosti, pa konotacije mogu biti drugačije. “Cover” asocira na
muziku u kojoj se od klasike nadalje ustalila praksa izvođenja istih
kompozicija od strane različitih izvođača. “Remake” u tom
smislu ima negativne konotacije jer se film ne smatra
interpretativnom umetnošću, iako ponekad itekako ima smisla
ponuditi novo čitanje poznatog materijala.
Osnova
priče nove Suspirije ista je kao i kod stare, legendarne
Argentove: američka plesačica dolazi u prestižnu plesnu
školu u Nemačkoj i otkriva da je ta škola paravan za veštičiji
klan. Međutim, kod Argenta priča ni u kojem slučaju nije
krucijelna, niti je presudni razlog kultnog statusa originalnog
filma, već je to njen tok logikom snova i košmara, elaborirane “set
piece” scene ubistava, dizajn scene u jarkim bojama, rapidna
montaža, nesvakidašnje pozicioniranje kamere, “giallo” stil
glume, pomalo “off” sinhronizacija i, konačno, manična muzička
podloga koju potpisuje prog-rock sastav Goblin. Suspiria je,
dakle, bila i ostala neskriveni i neiskvareni “pulp” i upravo je
to čini kultom, ma kakva se tumačenja tu mogla izvući.
Guadagnino
kao da u planu ima druge stvari, pa radnju filma seli iz Freiburga u
Berlin, ubacuje veštačku strukturnu podelu na šest činova i
epilog, političke momente Hladnog rata i RAF-ovih terorističkih
napada i još jedan celi pod-zaplet, što trajanje filma produžava
sa originalnih 90 i kusur minuta na preko 150. Upadljivo je takođe
čega u novoj Suspiriji nema, a to su jarke boje (Guadagninov
film je sav u štihu jesen-zima, kiša-sneg, smeđe-sivo-bež i
isprano), nema sinhronizacije jer svi govore na svojim jezicima
koristeći engleski, francuski ili nemački kao zajednički, maniju u
“soundtracku” je zamenila melanholija, ubistva i košmari su
retki, pa pitanje nije toliko “šta” koliko “kada” će se
nešto dogoditi, a primetno je i odsustvo “pulpa”, do samog
finala, to jest.
Naša
junakinja ima blago promenjeno ime i zove se Susie Bannion (Johnson).
U novoj verziji je dobila i pozadinsku priču, tako da znamo da
dolazi iz menonitske komune u ruralnoj Americi i da je kod kuće
ostavila umiruću majku (Bela). Film, međutim, počinje sa
drugom curom, Patriciom (Moretz) koja panično beži iz plesne
škole Markos i odlazi kod svog psihijatra kojem nekoherentno izlaže
nešto o vešticama i terorističkim aktivnostima RAF-a. Psihijatar
Dr Klemperer (Tilda Swinton u jednoj od tri uloge, potpisana
pseudonimom i skrivena pod elaboriranom maskom starog muškarca)
njeno svedočanstvo otpisuje kao deluzije, odnosno laži ispod kojih
se krije nekakva već istina.
Njen
nestanak se u školi tumači tako da se ona pridružila RAF-u i nju
treba zameniti u sledećoj predstavi Volk koja se na simboličkoj
ravni bavi nemačkom nacističkom prošlošću i u njenu ulogu ulazi
Susie, kao što nasleđuje i njenu sobu u školskom internatu koju
deli sa Sarom (Goth). U školi se, međutim, odvija nekakva
klanovska borba među zaposlenima, a dva klana su oličena u trenutno
odsutnoj gospođi Markos i trenutnoj glavnoj instruktorki Blanc (opet
Tilda Swinton, sada u ženskoj ulozi koja kombinaciju topline i
striktnosti). U centru svega će se naći Susie, delimično silom
prilika, a delimično svojom voljom, što vodi do kulminacije, dok sa
druge strane pratimo razvoj događaja oko Klemperera, njegovu
pozadinsku priču s obe strane zida i traumu iz prošlosti u kojoj se
u ključnom trenutku pojavljuje u cameo ulozi zvezda stare Suspirije,
Jessica Harper.
Nova
Suspiria, dakle, sa starom deli taman toliko stvari da se može
nazvati istim imenom, ali reč je o sasvim drugom filmu u sasvim
drugom ključu, zapravo bez prevelike misterije u centru i sa
prenaglašenim, ali ne uvek funkcionalnim političkim kontekstom.
Guadagnino insistira na hladnoratovskoj estetici smeštajući školu
odmah do Berlinskog Zida, čak i prateći lik koji granicu opetovano
prelazi, a da za to ne postoji neko naročito opravdanje. Isto važi
i za kontekst RAF-a koji ima smisla dok se pojavljuje u pozadini i na
televiziji, ali treba imati na umu da je RAF bio aktivniji u
gradovima koji su bili industrijski i finansijski centri u Zapadnoj
Nemačkoj, a ne toliko u Berlinu. Utisak je, dakle, da je Guadagnino
dosta toga podredio svojoj viziji hladnoratovske podeljene Nemačke i
da je to učinio malo na silu i bez preke potrebe, naročito u smislu
razvoja priče, pa je tako opteretio film.
Iz
toga proizilaze i estetski izbori kojima se originalna Suspiria
u teoriji “popravlja”, a zapravo negira oduzimanjem pulp momenta.
Guadagninova verzija izgleda kao onovremena nemačka egzistencijalna
drama na tragu Fassbindera ili Schlöndorfa, što bi
bilo sasvim legitimno da nije toliko nekompatibilno sa samom pričom.
Isto vredi i za muzičku podlogu koju potpisuje Thom Yorke
koja deluje namerno umrtvljeno, osim u “set piece”
koreografiranim scenama plesa kada se menja muzička tema u pravcu
hipnotičkog minimalizma. Zapravo, scene plesa su mesto gde će
Guadagnino pokazati svoju režijsku veštinu, a posebno je u smislu
horora intrigantna ona paralelna montaža između plesne probe i
plesačice koja nema kontrolu nad svojim telom.
Jača
strana filma je svakako i glumačka postava sačinjena od mladih
interesantnih glumica kao što su to Dakota Johnson koja sve
uspešnije kanalizira mladalački seksipil svoje majke Melanie
Griffith i koju je lako otpisati zbog uloge u 50 Shades
trilogiji, iako pod pravim vođstvom nije loša glumica, što je
Guadagnino već iskoristio u svom filmu A Bigger Splash, te
Chloë Grace Moretz večito na rubu hollywoodske slave i Mia Goth
specijalizirana za čudne i zahtevne epizode. Postava je pojačana i
starijim, sada pomalo skrajnutim, ali kultnim glumicama kao što su
Jessica Harper (naklon originalu), nekadašnja Verhoevenova
zvezda Renée Soutendijk, te nemačke glumice Angela
Winkler i Ingrid Caven u ulogama profesorki u kojima
možemo videti i Sylvie Testud i sudansku manekenku Alek
Wek čija je pojava impresivna na tragu Grace Jones.
Tilda
Swinton je klasa za sebe, a igranje trostruke uloge, od kojih je samo
jedna njoj prirodna nije samo demonstracija njenog glumačkog umeća
ili otkačenosti, što njene, što Guadagninove (u A Bigger Splash
je, recimo, imala ulogu trenutno neme rok-zvezde), nego i
aktivistička izjava u smislu fluidnosti rodnog identiteta. Naravno
da se ispod površine staračke maske vidi, a i čuje, da to Tilda
Swinton igra starca, dok ju je u još grotesknijoj i našminkanijoj
pojavi Helene Markos još teže naći. Iz tog eksperimenta, kao i iz
činjenice da nema profiliranijeg muškog lika, može se izvući
poruka o suvišnosti i beznačajnosti muškaraca u današnjem ili
ondašnjem svetu (koji su oni stvorili ratovima i političkim
podelama), što novoj Suspiriji daje jednu feminističku notu.
Tu,
međutim, dolazimo do problema i kvalifikacije mizoginog koji
Argentov film imao zbog fetišizacije nasilja nad ženama. Argentova
sadistička crta je prisutna i može se smatrati iskrenom, a ne
fingiranom, međutim to u njegovim filmovima itekako ima smisla i
obrađeno je tako da on žene kroz odgovor nasiljem na nasilje
zapravo osnažuje. Nema ničeg lošeg u ukazivanju na neke ne baš
laskave prakse iz prošlosti, ali čini se da Guadagnino ovde ne
cilja samo na jednu, već kompletni film, remek-delo i kultni klasik
prepravlja i “popravlja” oslobađajući ga od pulpa XX veka, a da
ga pritom ne shvata. Pulp, šok, senzorna bombastičnost i košmarnost
nisu samo sastavni delovi Suspirije, već njena suština. Po
tome gledano, Guadagninov film ni u kojem slučaju nije Suspiria,
a pitanje je koliko bi bio dobar i sam za sebe.
No comments:
Post a Comment