kritika objavljena na DOP-u
Emancipacija
žena bio je dugotrajan i mukotrpan proces suočen sa iracionalnim
(ili, pak, sasvim oportunim) otporom kako muškaraca, tako i drugih
žena koje nisu bile sposobne ili voljne da zamisle svet izvan okvira
koje je nametao patrijarhat. Dok se o društvenoj i političkoj
emancipaciji (pravo na rad, pravo glasa, pravo nasleđivanja i
slično) govori dosta često i sa puno istorijski uslovljenog
poštovanja, o intimnoj (odnosno seksualnoj) govori se vrlo malo,
naročito u kontekstu starijem od 60-ih godina i seksualne
revolucije. Na tom polju je u francuskim nacionalnim, ali i globalnim
okvirima prve važne korake načinila Sidonie-Gabrielle Colette
svojim romanima o Claudine koji su ujedno i tema bio-pica u režiji
Washa Westmorelanda jednostavno nazvanog Colette.
Naslovnu
junakinju u još jednoj kostimiranoj interpretaciji Keire Knightley
upoznajemo kao seosku devojku “iz dobre kuće”, ali bez miraza
kojoj se udvara slobodoumni pariški pisac i izdavač Henry
Gauthier-Villars, zvani Willy (Dominic West), onako kako
je to bilo uobičajeno za kraj XIX stoleća: pismima i retkim
posetama. Razlog da se dvoje ljudi iz različitih svetova sretnu
posve je banalan: njihovi očevi su zajedno služili vojsku u jednom
izgubljenom ratu. Pomalo doduše ostaje misterija kako se “gradski
mačak” Willy zagledao / zaljubio u seosku curu razapetu između
prirodnih strasti i društvenih normi, ali objašnjenje može biti
dvojako i u oba slučaja on ispada proračunati gad.
Već
nakon venčanja, Colette mu stavlja do znanja da neće biti njegova
domaćica dok on okolo naganja kurve, makar i po cenu povratka na
selo. Tu nastupa drugi Willyjev proračunati plan: “upregnuti”
Colette u svojstvu “ghostwritera” i time pokrenuti posustalu
karijeru popularnog pisca lakog štiva. Prvi “draft”
autobiografskog romana ocenjen je suviše ženstvenim i romantičnim,
ali već drugi, retrospektiva života propupale curice iz ugla
zrelije i seksualno verzirane dvadesetogodišnjakinje, postao je
pravi hit i to ne samo kod književne publike. Cura imena promenjenog
u Claudine ubrzo se pretvorila u franšizu, preselivši se prvo u
teatar i kabare, pa onda i na omote bombona, poklopce krema i ostale
ne naročito literarne proizvode.
Publika
je tražila još, Colette je vredno pisala, ponekad uzimajući kao
inspiraciju stvarne avanture kao što je bila ona njena i Willyjeva
sa bogatom američkom naslednicom (Eleanor Tomlinson), ponekad
puštajući mašti na volju, a Willy se na to uredno potpisivao,
objavljivao, zarađivao i – kockao se. Jasno, opsesivni nevaljalac
u svakom smislu te reči nije baš sjajan izbor za bračnog partnera,
ali čini se da Colette nema izbora. Ili možda ima, vremena se
menjaju, XX stoleće se zahuktava, a na Willyjeva bračna neverstva
ona odgovara svojima. Možda će veza sa još jednom slobodoumnom (i
za takav status nužno bezobrazno bogatom) ženom koja se oblači u
mušku odeću koja se predstavlja kao Missy (Denise Gough)
Colette pogurati u smeru nezamislivog – razvoda i sudskog procesa
za autorska prava protiv bivšeg muža…
Bez
ikakve dileme, Colette je bila jedna revolucionarna ličnosti koja je
spajala višestruke talente, intelekt i prostodušnu iskrenost i kao
takva je postala jedna od ranih feminističkih ikona. Publika ju je
volela i verovala joj možda upravo zbog toga što se nije činilo
kao da ima agendu, već da polazeći iz sebe diktira duh vremena
umesto da ga prati. Pitanje je, međutim, koliko duh takve ličnosti
može uhvatiti autor kalibra Washa Westmorelanda u čijem se čak i
najuspešnijem filmu Still Alice (pritom inspiriranim stvarnim
iskustvom njegovog ko-scenariste i partnera Richarda Glatzera)
jasno vidi kalkulacija i koji će biti upamćen samo po sjajnim
glumačkim ostvarenjima Julianne Moore i Kristen Stewart.
Ovde
čak ni gluma nije zadivljujuća iako je Keira Knightley u boljem
izdanju nego obično zato što njen lik ima više duha od ljudske
lutke za oblačenje raskošnih haljina, kako se može opisati njen
tip uloge. Dominic West ne uživa u teatralnosti potrebnoj za lik
Willyja, ostatak ansambla je korektan ali bez pamtljivih epizoda
(osim Eleanor Tomlinson, ali ne nužno zbog njenog glumačkog
angažmana koliko zbog ličnih preferenci kritičara koji ovaj prikaz
piše). Bazično, Colette nije nimalo revolucionaran film, već
je primer autorski konzervativnog, da ne kažem zastarelog
“mainstreama”, kostimirana drama na tragu onih s kraja prošlog
stoleća. Colette nije loš film, ali je Colette zaslužila
ako ne bolji, onda barem hrabriji.
No comments:
Post a Comment