kritika objavljena na DOP-u
Lako
rešenje nameće se samo od sebe: napišem “E, do Kurska” i
završim posao, ali u svojoj razačoravajućoj pipavosti u cilju
ne-talasanja, film Kursk u režiji Thomasa Vinterberga
zapravo nije komad filmskog otpada. Ne, reč je o tehnički solidnom
filmu čiji autori Vinterberg, scenarista Robert Rodat (poznat
po filmovima s kraja prošlog stoleća Saving Private Ryan i
The Patriot) i producet Luc Besson verovatno hteli
različite stvari, pa u konačnici film deluje kao iznuđeni
kompromis.
U
prologu se upoznajemo sa likovima: Mihailom (Matthias Schoenaerts
kao sinonim za evropsku muškarčinu novog kova), njegovom ženom
Tanjom (lepotica Léa Seydoux vrlo dobra u deglamuriziranoj
ulozi trudne ruske domaćice), kolegama koje ćemo kasnije
razlikovati samo po funkcijama koje obavljaju, Mihailovim sinom Mišom
(debitant Artemij Spiridonov) i drugima, a sve se događa na
svadbi, kao naklon Ciminovom filmu The Deer Hunter, te
otkrivamo neku vrstu esnafske povezanosti i međusobne lojalnosti
mornara-podmorničara. Nakon toga se radnja grana na tri nivoa, onom
podmorskom koji prerasta u film katastrofe, onom na površini koji
prati Tanju i druge supruge u strahu, nadanju i potrazi za
informacijama, te onom geopolitičkom koji, navodno, ispituje uzroke
spore i neadekvatne reakcije ruskih vojnih i državnih vlati, te
njihovo oklevanje da prihvate pomoć ponuđenu od strane britanske i
norveške mornarice, u čemu naizmenično pratimo ruskog admirala
Gruzinskog kojeg igra Peter Simonischek i britanskog komodora
Russella (Colin Firth kojem ovakve dostojanstvene oficirske
uloge stoje kao dobro sašivena uniforma), dok se ruska birokratija
oličene u liku kojeg tumači legendarni Max von Sydow u priču
uvode kasnije…
Što
se same katastrofe tiče, Kursk mora “plivati uzvodno”
glede na činjenicu da je u pitanju film ne samo prema istinitom,
nego i detaljno ispitanom, dokumentiranom i medijski ispraćenom
događaju iz novije istorije. Odgovor na to može biti delimična
fikcionalizacija likova i njihovo građenje na osnovu potvrđenog
materijala u smislu toga šta je izazvalo eksploziju, koliko je
inicijalno preživelih bilo, u koji deo podmornice su se sklonili,
šta im je protokol nalagao da moraju učiniti u slučaju havarije…
Vinterbergov interes za zajednicu koji po pravilu pokazuje u svojim
filmovima bi tu onda jako lepo došao do izražaja, recimo na tragu
onoga što je njegov česti scenarista Tobias Lindholm
napravio u svom slično postavljenom filmu A Hijacking, ali
Rodat u svom scenariju taj aspekt ne razrađuje dalje od klišea, pa
je vrhunac jedna i jedina žanr-scena rizične misije u potpoljeni
deo podmornice po patrone za generator za kiseonik, dok je rasplet
prigodno-slučajan, verovatno zbog kalkulacije koliko brutalnosti
prosečan gledalac filma katastrofe može da podnese.
Kao
socijalna drama smeštena u povezanu zajednicu kojom upravlja
tradicionalni autoritet (u ovom slučaju mornarica), Kursk je
više “vinterbergovski”, ali i tu granice postavlja scenario koji
ne produbljuje sukob mornarskih žena sa mornaricom samom po sebi,
već kao da pokušava da izbalansira strah i nadu sa kritikom društva
i jednog sistema koji se raspada, a da bi sačuvao iluziju veličine
spreman je da žrtvuje ljude. Opet, kritička oštrica je ublažena i
otupljena, da ne kažem potpuno iskrivljena u smislu koga cilja i
koga treba ciljati, ali to već može biti krivica Luca Bessona koji
je čak pristao da pokojnog Jeljcina ni krivog ni dužnog “namaže
govnima” ne bi li sakrio trag Putinove nesposobnosti i neodlučnosti
na njegovom prvom državničkom testu. Čini se da je namera bila na
taj način “izmoliti” snimanje na lokacijama, ali izgleda da ni
takav kompromis nije bio dovoljan trenutnom ruskom diktatoru.
To
nas dovodi do geopolitčkog nivoa katastrofe i pitanja zašto Rusi
nisu prihvatili ponuđenu pomoć sa Zapada, a odgovor je isti kao i u
slučaju odbijanja snimanja na lokacijama i koprodukcije:
hladnoratovsko stanje uma. Prvo, ugled države se mora očuvati po
svaku cenu, a to je nemoguće ako priznaš da ti se “trofejna”
nuklearna podmornica “spotakla” na vlastiti trenažni torpedo, pa
zato u prvo vreme izmišljaš bajke o neprijateljima, a onda odbijaš
da pustiš pomoć. Druga stvar, Kursk je bio prepun napredne
tehnologije i vojnih tajni, pa ne bi bilo zgodno da se konkurencija
toga domogne, premda su one bile skoncentrirane u prednjem, uništenom
delu. Treće i konačno, valja sakriti vlastitu bedu i nesposobnost
od očiju sveta: činjenicu da su spasilačke podmornice prodate ili
na dugotrajnom remontu, da je oprema neodržavana i da se ekonomija
države generalno raspada, a da vojske može samo slediti taj trend.
Za takvu državu su gubici ljudskih života podnošljiva alternativa.
Upravo je taj nivo filma relativno najuspeliji, a bio bi još
uspeliji da je dobio više prostora na ekranu jer je o tome dostupno
i najviše podataka i ima najviše manevarskog prostora za detaljnu
doku-dramu.
Opet,
teško je reći da Kursk, ma koliko u konačnici bio rađen za
generalnu i ne naročito političnu kino-publiku (i to na Zapadu pre
svega), nema momenata čiste inspiracije. Jedan od tih detalja je i
briljantna anti-intuitivna odluka da klaustrofobični kadrovi u
podmornici pod vodom budu snimani u širem “widescreen” formatu
od onih nadzemnih koji su uslikani u standardnih 16:9. Među uspelije
delove se mogu ubrojiti i vrlo elegantan “soundtrack” ruskog i
klasičarskog štiha koji potpisuje Alexandre Desplat, te
korištenje VHS-snimke legendardnog koncerta Metallice u Moskvi kao
najave zloslutnih događaja. Za verovati je da bi Vinterberg više
postigao da je imao više kreativnog uticaja, ali studijski sistem
oličen u Europacorp.-u je uzeo svoj danak. Opet, kada se crta
podvuče, Kursk nije loš film. Nije ni dobar. Tek korektan.
No comments:
Post a Comment