kritika objavljena na DOP-u
Nije
teško reći šta je Grace Jones. Ona je pre svega Pojava,
pažljivo dizajnirana i doterana, sama od sebe ili tuđom rukom, ali
u svakom izdanju napravljena tako da upada u oči i da se pamti. Ona
je model. Ona je pevačica, zapravo više izvođač, “performer”.
Ona je glumica. Ona je androgina i agresivna. Ona je glamurozna
ratnica i ceo svet je njena pozornica.
Mnogo
je teže, međutim, reći ko je ona dalje od biografskih,
diskografskih, filmografskih i bibliografskih podataka. Odakle dolazi
(prvo sa Jamajke, onda iz New Yorka), kamo ide (London, Pariz, Moskva
ili Tokyo), s kim (sa producentskim duom Sly & Robbie, sa
Dolphom Lundgrenom s kojim je bila u vezi i navodno mu jednom
zapalila hlače, sa bivšim mužem Jean-Paulom Goudeom, sa
dizajnerom šešira Philipom Treacyjem čije kreacije obavezno
nosi na svakom javnom nastupu ili sa voditeljem Russellom
Heartyjem kojeg je jednom prilikom odalamila uživo u programu) i
sa kojim ciljem. Možda će to nekome biti novina, ali Grace Jones
sada ima 70-ak godina (iako je u dobroj kondiciji, fizičkoj,
mentalnoj i vokalnoj), majka je i baka, ali je takođe i kći i
sestra i rođakinja i suseda. Time se, nominalno, bavi dokumentarac
Sophie Fiennes pod-naslovljen Bloodlight and Bami.
Film
je nastajao dugo, oko desetak godina i sniman je uporedo sa Graceinom
ekstenzivnom turnejom, radom na albumu Hurricane i posetom
familiji i poznatim mestima u Kingstonu, što služi kao nekakav,
kakav-takav okvir za priču, doduše oslobođen linearnosti i,
usuđujem se reći, svakog konteksta. Na taj način Fiennesova, inače
poznata po svoja dva A Pervert’s Guide filma snimljena sa
“stand-up” filozofom Slavojem Žižekom koji su takođe
snagu crpeli iz svog subjekta, doduše na vrlo verbaliziran način,
odstupa od klasične “rockumentary” forme koja podrazumeva
intervjue i arhivske snimke, a umesto toga nudi opservantni, “fly
on wall” pristup i za potrebe filma posebno (re-)kreiran koncertni
spektakl snimljen u Dublinu.
Ekstenzivno
snimanje bez intervencija je rezultiralo dugom montažom i selekcijom
materijala snimljenog u raznim formatima i aspektima slike, od kućnih
do profesionalnih i od vertikalnog videa s mobitela do “widescreena”.
Nešto najbliže temi filma, osim posmatranja Grace Jones kako se
ponaša na sceni i van nje, je i pitanje kako je i zašto postala to
što je, a odgovor na njega Fiennesova pokušava pronaći upravo u
domaćinskom okruženju Jamajke, odakle dolazi i pod-naslov.
Bloodlight je crveno studijsko svetlo, a Bami kruh na lokalnom
dijalektu. Ili prevedeno na jezik zaboravljenog Ekrema Jevrića
– Kuća Pos’o.
U
tom smislu najveće otkriće može predstavljati činjenica da je
Grace detinjstvo provela s bakom jer su se njeni roditelji otisnuli u
potrazi za boljim životom i da je bakin drugi muž, religiozni
fanatik nadimka Mas P fizički maltretirao Grace i njenu braću
i sestre. On je kao duh i dalje prisutan i u kući i u Graceinom
stvaralaštvu jer ona svoju dominantnu i svadljivu crtu vezuje upravo
za njega, a to joj može pomoći možda na sceni ili prilikom
uživljavanja u filmsku ulogu Bond-negativke ili Conanove
kameratkinje, ali ne i u životu.
Bloodlight
and Bami je zato film koji valja osetiti pre nego razumeti i tome
pomaže ako ste fan Grace Jones, što ja zapravo nisam. Meni je ona
samo zanimljiva, i to vizuelno daleko više nego muzički jer sam
njene hitove slušao samo usputno, a ne koncentrirano. Filmu se,
međutim, ne može osporiti formalna hrabrost da se uputi u zonu
nepoznatog i artističnog (što i nije tako daleko od suštine Grace
Jones), ali manjak konkretnog konteksta ga čini težim štivom za
ne-fanove, dok je za iskrene i totalne poštovaoce, sa druge strane,
obavezna lektira.
No comments:
Post a Comment