kritika objavljena na XXZ
2018
režija:
Claire Denis
scenario:
Claire Denis, Jean-Paul Fargeau, Geoff Cox, Nick Laird
uloge:
Robert Pattinson, Juliette Binoche, André Benjamin, Mia Goth, Lars
Eidinger, Agata Buzek, Claire Tran, Ewan Mitchell, Gloria Obianyo,
Scarlet Lindsey, Jessie Ross
Mnogi
će se površno, a neretko i pogrešno, povoditi za trivijom bez
dublje analize i zaključiti kako je High Life dvostruko
revolucionaran film u kontekstu karijere Claire Denis, kao
njen prvi žanrovski film, i to na engleskom jeziku. Obe ove tvrdnje
su posve netačne i padaju u vodu na primeru filma Trouble Every
Day koji je horor-misterija sa vampirima, jedan od češće
citiranih predstavnika “novog francuskog ekstremnog filma” sa
prelaza milenijuma i dijalozi su delimično na engleskom jeziku jer
glavne uloge američkih turista igraju, gle čuda, američki glumci.
Francuska se autorica u svojoj karijeri i ranije bavila žanrovskim
filmom, i to u čistijem obliku, jer je još sredinom 90-ih snimila
triler I Can’t Sleep, a i njeni filmovi najbolje opisivi kao
neprijatne atmosferične drame o ljudskim odnosima neretko imaju
atmosferu blisku hororu. Poslednji naslov Bright Sunshine In
je tu reputaciju pomalo razbio romantično-komičnim tonom, ali sa
High Life to nema nikakve veze jer se autorica istovremeno
vraća na staro i odlazi u sasvim novom pravcu.
Horor
je za mene bio i sam početak filma: beba od godinu i nešto dana
(igra je Scarlet Lindsey, ali to ostvarenje treba da posluži
kao primer koordinacije cele ekipe) u krevetiću okruženom ekranima
na kojima se vrte slučajne slike i zvučnicima na kojima se čuje
glas njenog oca. On, Monte (Pattinson) je, pak, izvan
prostorije i otkrivamo da su njih dvoje zapravo na svemirskom brodu i
da su jedini preživeli. On ga, naravno, sam popravlja, brine se i za
internu baštu, održavanje sistema i komunikaciju sa Zemljom (nije
baš jasno sluša li neko ili se njegovi upiti automatski
odobravaju). Biti samohrani otac deluje strašno samo po sebi, a biti
to na derutnom svemirskom brodu posebno…
Dalje,
kako se priča kroz nelinearno složene “flashback” ili možda
čak i “flash-forward” scene odvija, saznajemo da je Monte jedini
preživeli od originalne posade broda koju su (verovatno osim
kapetana kojeg igra Lars Eidinger) činili na smrt osuđeni
robijaši koji su služeći nauci možda tražili iskupljenje. Cilj
putovanja tog broda bila provera hipoteze Penroseovog procesa (ima
veze sa iskorištavanjem energije u neposrednoj blizini crne rupe),
što će reći da je njihova misija zapravo bila put bez povratka.
Iako
je na brodu postojao kapetan, vlast je zapravo u svojim rukama držala
osuđenica i “luda naučnica” dr Dibbs (Juliette Binoche,
sa svojom ekstremno dugačkom kosom uvezanom u pletenicu) koja je
imala svoj eksperiment u okviru misije na kojem je pokušala da
stvori život u po definiciji beživotnom prostoru koristeći
raspoloživi genetski materijal. Žene su bile protiv svoje volje
oplođivane, a muškarci su u tome dobrovoljno učestvovali kao
donatori koristeći kabinu za masturbaciju (u kojoj se odvija i
najsuludija moguća scena seksa Juliette Binoche same sa sobom i sa
pomagalima). Od žena se najviše buni Boyse (Mia Goth koja se
nakon debija u Nymphomaniac vol. 2 izgleda specijalizirala za
vrlo uvrnute filmove), dok je Monte dobrovoljno u celibatu. Međutim,
prsti sudbine i dr Dibbs će hteti da se njihovi genetski materijali
spoje, što koincidira sa raspadom sistema, pobunom, samoubistvima i
katastrofom…
Zapravo,
možda bi odrednicu “science fiction” ovde trebalo ostaviti i po
strani jer se film od svega najmanje bavi naukom i tehnologijom i
promišljanjem tendencija u budućnosti na osnovu njihovog razvoja.
Naprotiv, svemirski brod ovde bi valjalo uzeti kao laboratoriju neke
vrste, zatvoreni prostor u kojem se odvija ljudska interakcija u
vremenu koje nepravilno teče. Dovoljan namig bi tu bio i
produkcijski dizajn koji kombinacijom stilova puno govori, jer sa
jedne strane imamo “used future” kao u Alienu koji nam govori da
je to radni brod niže klase gde nema puno prostora ni za osnovnu
ergonomiju, gde čak i svemirski skafanderi deluju odrpano, izraubano
i na rubu cepanja. Toliko o veri u uspeh misije. Međutim, u
kombinaciji sa retro-futurizmom koji asocira na 70-te i sa
nezavršenom istorijom eugenike na pameti, nameće se teorija da se
radnja dešava sada, samo ne ovde, a da su robijaši poslati u svemir
70-ih, ali to bi zapravo bilo nezahvalno pogađati jer je Claire
Denis stvari ostavila otvorenim za tumačenje. Bilo kako bilo, bolja
je smernica za shvatanje istočnoevropska SF literatura i
kinematografija (Lem, Tarkovski, Solaris), nego
li anglofona (Clarke, Kubrick, 2001: A Space
Odyssey).
U
tom smislu su meni u oči upale neke druge stvari, odnosno nedostaci
po pitanju logike unutar političke ekonomije takvog poduhvata. Ok,
oni idu u nameri da pokušaju da izvuku uzorak neke energije s oboda
crne rupe. Čime? Nije li jednostavnije za početak u tom generalnom
pravcu poslati sondu sa nekakvom automatskom napravom? Zašto bi na
tako kompleksnu misiju slali neobučene astronaute, pa makar oni bili
i na smrt osuđeni robijaši? Bi li neko poslao svemirski brod ma
kako olupan i nalik na brodski kontejner na samoubilačku misiju, jer
i takav ipak košta? Na koji se pogon on kreće, jer ma kako upotreba
paradoksa blizanaca (odnosno teorija da vreme sporije teče u
vakuumu) bila zabavna, njihova je destinacija izvan domašaja
sadašnje ljudske tehnologije? I konačno, šta je sa sličnim
misijama jer je teško poverovati da je baš ova jedina? Doduše,
pred kraj, u emocionalnom klimaksu filma će se pojaviti i drugi
brod…
No,
Claire Denis se time ne bavi. Ona se bavi ljudima, teskobom, odnosima
moći. Zato i stavlja toliki akcenat na atmosferu, na produkcijski
dizajn, na fotografiju Yoricka Le Sauxa namerno lišenu bilo
kakvog spektakla, kao i na originalnu muziku Stuarta Staplesa
kojom dominiraju gudači. Naravno, i na glumu. Jer smo retko kad
imali prilike videti luđu Juliette Binoche i šareniju plejadu
glumaca u kojoj čak ni Mia Goth, specijalizirana za vrlo čudne
uloge u artistički nabrijanim filmovima, ne štrči. Šta tek treba
reći za Roberta Pattinsona kojeg je uloga svetlucavog vampira mogla
obeležiti za čitav život koji ovde pokazuje svoj redak talenat
apsolutne prezentnosti i sa lakoćom stoji, postoji i dominira
kadrom?
I to
je sasvim dovoljno da pokrije nedostatke filma kojih ipak ima. Recimo
treba mu vremena da uhvati ritam pripovedanja i da možemo posložiti
neke osnovne smernice u glavi. Posledično, da se iskristalizira neki
ton i tema, sve dok scenario Claire Denis i armije saradnika ne
skrene u nekom drugom pravcu. Utisak je difuzan, ali ga je nemoguće
osporiti, a ovaj teško pomalo nedostupan, a opet itekako impresivan
film je vredan gledanja.
No comments:
Post a Comment