kritika objavljena na XXZ
2018.
scenario
i režija: Joel Coen, Ethan Coen
uloge:
Tim Blake Nelson, Clancy Brown, James Franco, Stephen Root, Liam
Neeson, Harry Melling, Tom Waits, Sam Dillon, Zoe Kazan, Bill Heck,
Grainger Hines, Jefferson Mays, Jonjo O’Neill, Brendan Gleeson,
Saul Rubinek, Tyne Daly, Chelcie Ross
Iako
imaju skoro neograničeni kredit kod kritike i dobrog dela publike,
sa vrlo dobrim razlogom imajući u vidu legendarne filmove, a bilo ih
je onoliko, da ne nabrajam, teško je reći da je braći Coen
karijera u poslednje vreme tekla mirnim i uređenim tokovima. Inside
Llewyn Davis obilovao je, čak i za njihove standarde mračnim
tonovima rezignacije bez odgovarajuće humorne protiv-teže, a
snimljen je skrpljenim sredstvima u internacionalnoj koprodukciji,
dok je Hail Caesar najavljen kao postmoderna mjuzikl-farsa o
takozvanom zlatnom dobu Hollywoda bio toliko narativno labav,
kvalitativno neujednačen i nekoherentan da se moglo pomisliti da su
braća potrošila svoje kreativne sokove. Činilo se da su se u
međuvremenu izdržavali producentskim poslom za televiziju (serija
Fargo) i scenarističkim “tezgama” ili čak i “valjanjem
restlova” za druge (Angelina Jolie - Unbroken, George
Clooney - Suburbicon, Steven Spielberg – The Bridge of
Spies), pa da bi sledeći logični korak bio prelazak u manje
lukrativne, ali zato i manje stresne potpuno televizijske i
“streaming” vode.
Prema
nekim teorijama, The Ballad of Buster Scruggs je tako nekako i
započeo, kao mini-serija za televizijsko odeljenje kompanije
Annapurna Pictures, pa se u priču kasnije uključio i Netflix, da bi
na koncu bilo odlučeno da to bude jedan celovečernji film u formi
antologije kratkih priča, iliti kako se to nekada zvalo – omnibus.
Coeni su sami po sebi dovoljno veliko ime da se film bez problema
može uvrstiti na veliki festival poput Venecije, gde je i dobio
nagradu za scenario, ali Netflixov model poslovanja ne obećava jaku
bioskopsku distribuciju (što je šteta, jer film dobro izgleda, a
western kao žanr zahteva veliko platno), već će zaradu tražiti na
kućnim formatima po meri savremenog (i otuđenog) čoveka. Triput
pogađajte kolike su mu šanse za redovnu distribuciju u našim
krajevima…
Negirajući
“televizijsko” poreklo projekta Coeni su se pozivali na staru,
dobru praksu omnibusa čije priče po pravilu režiraju različiti
reditelji, zaboravivši pritom da je rezultat u principu neujednačen
film i po poetici i po kvalitetu, te da taj disparitet raste sa
težinom koju rediteljska imena sa sobom nose. Možda je
najeklatantniji primer toga New York Stories koji je okupio
Francisa Forda Coppolu, Woodyja Allena i Martina Scorsesea koji su,
redom, snimili po jedan užasan, korektan i dobar film. Srećom, u
izvedbi The Ballad of Buster Scruggs više liči na jedan
savremeniji i bolji primer, argentinski Wild Tales Damiána
Szifrona, i to ne samo po spoljnim faktorima da umesto tri priče
imamo šest nešto kraćih, već i da se vide iste ruke u scenariju i
režiji, pa i nekakva tematska bliskost. Coeni odlaze i korak dalje,
praveći okvirnu strukturu za tako nešto, sa rukom koja okreće
stranice knjige – antologije kratkih priča sa “granice” kako
Amerikanci inače tepaju svetu kauboja. Konačno, na neki način
Coeni rade i anti-tezu Szifronovom filmu koji se bavi “coenovski”
uvrnutim svakodnevnim životom baveći se smrću i to pre svega
njenim ciničnim i apsurdnim aspektima.
U
tom smislu će nas zavarati prva priča, ona naslovna, koja služi i
kao neka vrsta poveznice sa prethodnim filmom braće i kao mjuzikl i
kao naklon westernima iz klasičnog perioda. Ona počinje sa pesmom
naslovnog raspevanog kauboja (Nelson) koju peva jašući baš kroz
Dolinu Spomenika (gde je rado snimao John Ford). Ispostavlja se da je
naš Buster, belom šeširu i veselom nastupu uprkos, revolveraš
koji nema mnogo poverenja u ljudsku vrstu, a ni skrupula da potegne
pištolj. Nakon što u skoro pa “slapstick” duelu pobedi
siledžiju koji se spremao da ga na ne-fer način opelješi na
kartama, pa onda i porazi i ponizi njegovog brata, Bustera sustiže
neizbežna sudbina u vidu mlađeg i agilnijeg lovca na odmetničku
slavu…
Sličnog
tona je i sledeća priča koja prati pljačkaša (Franco) u pokušaju
da opljačka banku na osami između tri okruga. Nakon što pljačka
pođe po zlu jer je blagajnik (Root) prevejan, pljačkaš će izbeći
vešala pukim slučajem, e da bi na istima završio jednako slučajno,
ovog puta ni kriv ni dužan.
Surovost
života na granici se najbolje vidi na primeru treće priče Meal
Ticket koja prati putujućeg impresarija (Neeson) i njegovu
“atrakciju”, glumca bez ruku i nogu (Melling) koji sa žarom
recituje Shelleya, izvodi Shakespearea, citira Bibliju i Lincolnog
govor na Gettysburgu publici koja bi bila spremna da im udeli koji
cent za hranu. Kako je zima sve oštrija, publike je sve manje i ona
je sve manje darežljiva, dvojac je u sve većem problemu, naročito
kada impresario otkrije da im glavna konkurencija kokoška koja zna
da računa. Pogađate li koja je od dve tačke jeftinija za
održavanje?
Na
sličnom tragu ispitivanja nemorala je i četvrta priča, All Gold
Canyon koja prati starog kopača zlata (Waits) koji je, čini se,
konačno uspeo da pronađe velike naslage na idiličnom proplanku
pored rečice, samo da bi ga u zasedi sačekao mladi pljačkaš
(Dillon). Najveća snaga priče nije čak ni Waitsova gluma koja je
odlična (polu-dementni, izmučeni likovi se sjajno uklapaju u
njegovu javnu personu), koliko fotografija Bruna Delbonnela (sa
Coenima je prvi put radio na Inside Llewyn Davis) za koju se
čak ni ne da naslutiti da je digitalna (ovo je Coenima prvi potpuno
digitalno snimljeni film) i okvir puste, neometane prirode kojima nas
autori podsećaju da čovekov uticaj na prirodu može biti poguban,
najpre po njega samog.
Peta
priča, ujedno i najduža, centrirana je oko loše sreće koja prati
protagonistkinju Alice (Kazan) na njenom putu preko celog kontinenta
karavanom prema Oregonu. Ona je krenula za svojim bratom (Mays) kojeg
tamo navodno čeka poslovna prilika, a nju bogata udaja u formi istog
čoveka. Brat je, međutim, čovek čvrstih uverenja koja nemaju
nužno veze sa stvarnošću i već osvedočeno neuspešan u biznisu,
a pritom i vrlo rano umre na putu, ostavljajući svoju sestru u
problemu i dugovima. Sreća u nesreći može biti to što
profesionalni pratitelj karavana William (Heck) možda želi da se
konačno skrasi u Oregonu, a njih dvoje bi po zakonu dobili veliku
parcelu na kojoj bi mogli da podignu farmu. Međutim, sam put do tamo
je pun nepredviđenih opasnosti, a devojka inače naviknuta da bude
vođena kroz život (ma koliko joj loše bilo) možda na to neće
biti spremna…
Poslednja,
šesta priča pod naslovom The Mortal Remains vizuelno podseća
na otvaranje Tarantinovog poslednjeg filma The Hateful Eight jer je
zapravo jedna poduža scena locirana na unutrašnjost kočije koja
ide na odredište na kojem većina putnika još nije bila. To
nepoznato polako postaje sve veći problem s obzirom da su dvojica
putnika Englez i Irac (O’Neill, Gleeson) lovci na ucene koji govore
u morbidnim šiframa o oduzimanju života i prelasku na drugu stranu,
a ostali putnici, kockar Francuz (Rubinek) koji citira Sartrea na
temu insularnosti čovekove prirode i ograničenosti njegove spoznaje
(naravno, u pitanju je postmodernistička intervencija), surovi
traper (Ross) i dosadna religiozna žena (Daly) počinju da
razmišljaju o smrti u ovoj alegoriji u stilu Edgara Allana Poea.
Dotičući
western kao žanr iz raznih uglova, od naklona klasičnom, preko
krvavo-revizionističkog do postmoderno-savremenog, braća Coen se
više bave mračnom stranom mitologije nego što imaju pretenzija da
slikaju onovremenu realnost. Nju, pak, hvataju kroz svoj uobičajeni
filter crnog humora, apsurda i osude na mučenje i snalaženje do
besmislene smrti. The Ballad of Buster Scruggs nije njihov
najbolji, niti najsmešniji, niti najozbiljniji film, pa čak i nije
najmračniji, te se može tvrditi da hodaju po dobro poznatom terenu
i da demonstriraju svoj dobro poznati, veselo-nihilistički, duhovito
ciničan stav o smislu života. Ipak, ovo je punokrvni “coenovski”
film, a struktura omnibusa mu savršeno odgovara, imajući u vidu da
su braći možda popustili koncentracija i strpljenje u poslednje
vreme, pa im kraće forme bolje leže i maskiraju sitne nedorađenosti
i neurednosti.
No comments:
Post a Comment