kritika objavljena na XXZ
2022.
Režija:
Patricia Mazuy
Scenario:
Šatricia Mazuy, Yves Thomas
Uloge:
Arieh Worthalter, Achille Reggiani, Y Lan Lucas, Frédéric van den Dreissche,
Lou Gala, Leila Muse
Postoje
filmovi kojima je jedna jedina scena dovoljna da se zauvek urežu u sećanje svog
gledaoca. Saturn Bowling je primer takvog filma, a scena u pitanju odvija se
negde na pola sata trajanja, te služi kao prelaz iz prvog u drugi čin. U
pitanju je scena seksa između muškarca i žene koji su se malo pre toga
upoznali. Ona počinje regularno, skreće prema strastvenoj, pa gruboj, pa
nasilnoj, pa ekstremno nasilnoj, pa onda više ni seks nije poenta, nego upravo
to nasilje koje kulminira (prvim) ubistvom u filmu koji inače žanrovski upada u
okvir kriminalističkog trilera o lovu na serijskog ubicu.
Možda
je upravo ta scena bila razlog da većina filmske kritike ovaj naslov tretira
kao vruć krompir koji treba preskočiti, iako je ovde reč o jednom prilično
nesvakidašnjem, dubokom i bespoštedno brutalnom filmu koji nas tera da se
suočimo ne samo sa današnjim svetom, već i sa svetom kakav egzistira već neko
duže vreme. Dodatni razlog za zabrinutost bi bio taj da Patricia Mazuy nije
nova i nepoznata na filmskoj sceni, već je u pitanju autorica koja je pažljivo
birala projekte i gradila karijeru još od kraja 80-ih. Bilo kako bilo, film je
imao premijeru u Locarnu, odakle se vratio praznih ruku, a dalja festivalska
turneja je pod znakom pitanja, manje zbog samog filma, a više zbog inicijalne
reakcije nekih na isti.
Guillaume
(Worthalter) je ambiciozni policajac sa karijerom u usponu i unapređenjem u
najavi. Jedina prepreka na tom putu je smrt njegovog oca i nasledstvo u vidu
neonski osvetljene, futuristički dekorisane kuglane na rubu grada koja van
radnog vremena služi kao jazbina u kojoj se skupljaju očevi prijatelji iz
lovačkog društva. Nasuprot njemu, njegov polubrat Armand (Reggiani) živi na
margini društva, radeći tek ponekad i uglavnom lutajući ulicama. Njihov prvi
susret (posle dužeg vremenskog perioda) ne prolazi baš bajno: Armand odbija da
ima ikakve veze s pokojnim ocem, pa čak i da preuzme upravljanje kuglanom (čime
bi bratu dosta pomogao), ali će se makar u vezi ovog poslednjeg predomisliti,
delom i zbog toga što kuglana dolazi sa stanom iznad.
U
međuvremenu, Guillaume mora da reši slučaj brutalnih ubistava mladih žena koja
su, čini se, dela jednog počinioca. Usput, oko kuglane i lovaca koji se tu
skupljaju se mota aktivistkinja za prava životinja Xuan (Lucas) koje lovci
predvođeni Jean-Paulom (van den Dreissche) nikako ne uspevaju da se otresu, a
nakon pokušaja napada na njenu organizaciju Guillaume joj priskače u pomoć i
između njih se razvija romansa. Pritom, kuglana skriva neke tajne o pokojnom
ocu, njegovim drugovima i njihovim navikama koje možda baš i nisu toliko tajne.
Zapravo,
ono što Patricia Mazuy postiže sa svojim filmom je to da nas podseti koliko su
neke stvari očigledne, ma koliko se mi kao javnost trudili da ih ne vidimo. U
tom smislu se čak i ono što je u principu diskvalifikaciona mana svakog krimi-trilera
(to da znamo ko je ubica od samog početka) ovde okreće u jednu od ključnih
prednosti filma. Suština priče je da ljudi svoju gadost uglavnom ne kriju, i to
iz razloga što misle da na to imaju pravo i da im to pripada i da imaju moć to
da isteraju. U tom smislu su znakovite pojedine replike i uvrede u dijalogu,
kao i činjenica da se u blizini lovaca Xuan oseća ugroženom ne samo kao
aktivistkinja, nego i kao žena, jer je sva „korporativna kultura“ oko te klike
ništa drugo do slavljenje neumrlog patrijarhata.
Značajno
je i to da nas Mazuy vodi u „utrobu“ kuglane, time nam slikajući nešto interne
geografije filma i otkrivajući oštre kontraste po pitanju dizajna između delova
koji jesu za javnost i onih koji nisu, premda jedni prodiru do drugih. Egzekucija
od strane tehničke ekipe je na nivou, posebno što se tiče fotografije Simona
Beaufilsa čiji rad može biti nastavak onog na filmu Knife + Heart (2018) Yanna
Gonzaleza koji žanrovski nije mnogo različit od ovog, ali i odgovarajuće
„synth“ muzike koju potpisuje Wyatt E.
Pažljivo
je izabrana i ekipa ispred kamere. Možda se inherentna nespretnost i
skrupuloznost između Guillaumea i Xuan može tumačiti manjkom hemije između
Worthaltera i Lucas, ali to verovatno nije slučaj, već je sve predviđeno u
preciznom scenariju koji autorica potpisuje sa svojim čestim saradnikom Yvesom
Thomasom. Opet, nagrade za najinteresantnije uloge treba potražiti na drugom
mestu, pre svega u slučaju Achillea Reggianija i toga koliko duboko zahvata
igrajući Armanda.
Naravno,
nekih nesavršenosti i razočaranja će svakako biti, počevši od toga da je priča
zapravo konvencionalna, a njen glavni trik i inovacija se ispostavljaju kao
senzacionalistički, pa do toga da drugi i treći čin malo predugo traju i da se
razvlače kada je sve već očito. Pa opet, reč je o jednom od retkih filmova koji
se u ova doba usuđuju da budu drugačiji, da budu blatantni i da šok koji u sebi
nose ne bude sam sebi cilj.
No comments:
Post a Comment