kritika objavljena u dodatku Objektiv dnevnog lista Pobjeda
Ima u
Šumadiji jedna pretnja da će neko nekome pokazati „gde raci (iliti rakovi)
zimuju“. Nije to neka jaka pretnja, upućuje se po pravilu sitnoj deci, a niti
ima naročito smisla: lokalna zoologija nije baš poznata po rakovima, a nije baš
jasno zašto bi njihovo zimovanje ikome bilo strašno, budući da tamo čak nije ni
nezamislivo hladno.
Bilo kako
bilo, u filmu ,,Where the Crawdads Sing“ Olivije Njuman koji se nedugo nakon
gala-premijere na Pjaci Grande u Lokarnu ukazao i u bioskopima širom sveta, pa
i naše regije, rakovi ne zimuju (premda film pokriva prolongirani vremenski
period, pa verovatno i zimuju, ali to nije poenta), nego pevaju. Dobro, ne
pevaju, nego više cvrče i pucketaju, zajedno sa cvrčcima, barskim pticama i
ostalom močvarnom florom i faunom Severne Karoline.
Sam film nam
dolazi s produkcijskim potpisom Ris Viderspun, pa bi pomalo čak redundantno
bilo pominjati da je u pitanju adaptacija romana (poznata glumica ima običaj da
otkupi produkcijska prava na visoko-tiražne knjige koje na nju ostave utisak,
bilo da planira i da igra u adaptacijama ili to nema na umu). Zanimljiva je,
međutim, kontroverza oko spisateljice izvornog romana Dilije Ovens.
Ona je
postala predmetom istrage ubistva lovokradice u zambijskom nacionalnom parku
devedesetih dok je tamo živela, bavila se sprečavanjem krivolova i pisala neke
drugačije knjige, one stručne s područja zoologije. Istini za volju, ona je
organima gonjenja zanimljiva (tek) u svojstvu svedoka, ali budući da je njen
roman, kao i filmska adaptacija Njumanove delom i misterija oko ubistva, teško
je ne primetiti ironiju u celoj toj stvari.
Inače,
producentkinja i spisateljica izvornog romana nisu jedine super-zvezde iza
kamere ovog filma. Iako Olivija Njuman to nije (pre toga je režirala par
kratkih filmova i nekoliko epizoda televizijskih serija, te samo jedan
dugometražni, ,,First Match“ iz 2018. godine, inače derivat kratkog iz 2010),
scenaristkinja Lusi Alibar je nešto slave stekla kao autorica izvorne drame i
scenarija za film ,,Beasts of the Southern Wild“ (Ben Cejtlin, 2012). A
tematsku pesmu u filmu je napisala i otpevala globalno poznata kantautorica
Tejlor Svift.
U maniru
klasičnih književnih adaptacija, film se otvara naracijom naše protagonistkinje
na temu razlika između rita i močvare, te statusa prirodne pojave (retko
tragedije, a nikada greha) koju tamo uživa smrt. Budući da film skače kroz
vremenske okvire od kasnih šezdesetih do ranih pedesetih godina prošlog veka,
naratoru kao dramaturškom pomagalu ćemo se još obilato vraćati.
Sve počinje
u „sadašnjosti“, odnosno krajem šezdesetih, kada lokalni šerif i njegov zamenik
nabasaju na telo lokalne sportske zvezde Čejsa Endjuza (Haris Dikinson) ispod
požarne osmatračnice. Šta je on tražio u močvari po noći? Zašto se penjao na
osmatračnicu? Je li odatle pao ili skočio? Je li to učinio sam ili ga je neko
gurnuo? Ili ga je taj nepoznat neko samo gore namamio, pre toga mu namestivši
stupicu u vidu nezatvorenog otvora među platformama? Na ta pitanja policajci
još nemaju odgovor, ali meštani imaju dežurnog krivca: devojku iz močvare,
misteriozno biće od krvi i mesa koje tamo živi, a u gradu se retko pojavljuje.
Dotična
devojka je Kaja (Dejzi Edgar-Džouns, viđena u serijama ,,Normal People“ i ,,War
of the Worlds“), samoobrazovana prirodnjakinja i istraživačica biljnog i
životinjskog sveta močvare, te autorka ilustrovanog ornitološkog vodiča. Nju
meštani smatraju „lošim semenom“ i divljakušom, zbog čega biva brzo uhapšena i
optužena. Kao njen branilac javlja se penzionisani advokat Tom Milton (uvek
pouzdani Dejvid Stratern), foto-robot Atikusa Finča iz romana ,,Ubiti pticu
rugalicu“ i filmske adaptacije istog, koji joj kaže da mora da je upozna kako
bi je branio.
Na tom mestu
Kaja počinje svoju priču kroz seriju „flešbek“ sekvenci od ranog detinjstva
nadalje. Počinje u periodu kada je bila osmogodišnjakinja (igra je Džodžo
Redžina, vrlo dobra) i najmlađe dete nežne majke (Ana o’Rajli) i pijanog,
nasilnog oca (Geret Dilahant), inače veterana koji je preživeo traume. Kako
prvo majka, pa onda braća i sestre odlaze, ona ostaje sama s ocem kojeg se
boji, a način preživljavanja je da ga izbegava. Od njega će naučiti poneku
korisnu stvar o snalaženju u divljini, kao i to da spoljni svet valja
izbegavati, pre nego što je i on ne napusti i ostavi samu da se snalazi. O Kaji
unekoliko brigu preuzima tamnoputi bračni par koji drži lokalnu radnju, zapravo
deluju kao kompozit epizodista iz ,,Čiča-Tomine kolibe“ Herijet Bičer-Stou,
kupujući od nje ulovljene školjke i dajući joj poneki poklon ili odeću iz
crkve.
U njenom
životu se kasnije pojavljuje mladić Tejt (Tejlor Džon Smit) koji će je naučiti
da čita i razvija talente, ali će je napustiti u ključnom trenutku, idući za
obrazovanjem i karijerom. Razočarana Kaja pada u ruke Čejsu, isprva
slatkorečivom, ali sa izraženim tendencijama da nasilno zloupotrebljava
privilegije kao muškarac, ali i kao momak „iz dobre kuće“. Premda, Kaja s kojom
on ima posla nije ni divlja ni naivna, već je ostvarena žena koja se sama
izborila za svoj uspeh...
Oslanjanje
na naraciju tako predstavlja manji problem iako je zapravo to dosta rigidan
postupak. Razlog za to je što su priče iz Kajinog odrastanja, naročito one
rane, ujedno i najzanimljiviji deo filma. One će u međuvremenu skrenuti prema
svojevrsnoj „sapunici“, odnosno klasičnoj ljubavnoj melodrami, a misterija oko
ubistva zapravo nikada neće zaživeti. Povrh toga, imamo još jedan rigidniji
okvir, onaj koji možemo nazvati sudskom dramom, ali i scenario Lusi Alibar i
režija Olivije Njuman ga tretiraju krajnje neinspirativno, kao nekakvu kopiju
kopije filmskih adaptacija romana Džona Grišama, pa on čak često razbija ritam
priče, odnosno priča u „flešbekovima“.
Ne treba za
to, međutim, kriviti montažera Alana Edvarda Bela koji svoj posao obavlja
korektno, već sam staromodni manir iz kojeg scenaristkinja i režiserka ne mogu
ili ne žele da iskoče. Zapravo, jedino što u punoj meri zaslužuje pohvalu je
fotografija Poli Morgan koja majstorski hvata impozantan i retko viđen
krajolik, te donekle gluma svih uključenih koja je kompetentna, ali retko kada
impozantna jer za tako nešto nema prostora.
Razlog tome
je obiman i predvidljiv zaplet koji se čini pravolinijskim bez obzira na
strukturu i koji kao takav ne dozvoljava bitnijim idejama i opservacijama da se
razviju u nešto konkretnije i moćnije. Prilike za to je itekako bilo, od samog
„robinzonskog“ života na negostoljubivom terenu koji se pokazuje darežljivijim
nego što se to čini, preko toksičnosti male sredine koja ne trpi različitosti i
spremna je da otera, progoni i žrtvuje one koji se ne uklapaju, pa sve do
predatorske prirode određenih ljudi, pa i problema rodnih i klasnih
privilegija.
Ovako, sa
,,Where the Crawdads Sing“, čini se da celokupna autorska ekipa samo „drlja“ po
površini i na kraju dobijamo posve neimpozantan film za nedeljno popodne na
kablovskoj televiziji, što će mu verovatno i biti sudbina. Ono što u celoj
priči čudi je zvučna i glamurozna festivalska premijera, ali to zapravo više
govori o festivalu i njegovoj trenutnoj poziciji u tom svetu, nego što govori o
samom filmu.
No comments:
Post a Comment