kritika pričitana u emisiji Filmoskop na HR3
Platon nas
je metaforičkim, mitološkim jezikom poučio da su ljudske individue
samo polovice cijelih osoba, a da bi postale kompletne one moraju
naći svoje partnere, „druge polovice” i s njima se upariti. U
sadašnjem trenutku i u „stvarnom svijetu”, pak, statistika
govori da prevladava individualizam i svojevrsno samotnjaštvo:
brakovi se razvode, veze raskidaju, čak se i obitelji razdvajaju. S
druge strane, neki funkcionalni aspekti društva su još uvijek
skrojeni s mikro-zajednicama poput obitelji ili parova kao osnovnim
jedinicama, pa često još vrijedi maksima da je lakše u dvoje. To
opet dovodi do sraza i nekih suštinskih pitanja. Kako sačuvati
sebe, odnosno vlastiti identitet, u, pretpostavljamo, dugoj i
funkcionalnoj vezi? I, sukladno tome, kako sačuvati vezu do koje nam
je stalo s osobom koju volimo od sebe i svojih sebičnih želja, bilo
za „diktiranjem uvjeta” ili vrlo banalno shvaćenom slobodom?
Svako tko živi i funkcionira u vezi ili obitelji ta pitanja sebi
redovito postavlja, a ona su i polazna točka
psihološko-romantično-tjelesne horor-drame Zajedno,
inače prvijenca Michaela Shanksa u dugom metru, sa stvarnim bračnim
parom Alison Brie i Daveom Francom u glavnim ulogama.
Možda
navedeni bračni partneri ta pitanja i nisu postavljali, bar ne u tom
obujmu, budući da su u brak ušli kao već ostvareni i profilirani
profesionalci s distinktivnim glumačkim karijerama. Možda su njima
najveći izazovi organizacijsko-banalne prirode, na primjer, kako
uskladiti rasporede snimanja, što već i čine tako što skupa
igraju u filmovima, ili što je Franco u oba svoja redateljska
pokušaja imao Brie kao glavnu glumicu ili i kao koscenaristicu. Ni
horor „u parovima” im nije stran, sudeći po filmu Kuća
straha
iz 2020., a nije im strana ni romantična dramedija kao Somebody
I Used to Know
iz 2023. Za razliku od glumaca, likovi koje oni igraju u aktualnom
filmu Zajedno
imaju i neke egzistencijalne dileme koje ćemo saznati odmah nakon
kratkog prologa u kojem Shanks vješto citira horor-klasik Stvor
Johna Carpentera, a koji će nam „na naplatu” doći kasnije.
Naime, Tim (Franco) i Millie (Brie) na prekretnici su svoje
desetogodišnje veze. On je muzičar koji nije uspio, odnosno nije
se proslavio, a ona je upravo dobila posao koji je dugo čekala.
Nevolja je u tome što je njen novi stalni posao učiteljice
engleskog jezika u osnovnoj školi smještenoj u ruralnom području,
a njegovi možda sasvim nerealni snovi o „jednom nastupu koji možda
promijeni sve” vezani su za grad. Svejedno, on odlazi živjeti s
njom, čak iako će mu život na selu predstavljati izazov za koji
nije opremljen odgovarajućim vještinama (primjerice, on čak i ne
vozi, što je svakako hendikep u sredinama sa skoro nepostojećim
javnim prijevozom). Tim, međutim, inzistira na „održavanju veze”
sa svojim „prošlim životom”, a također nosi traume od
patološke međuovisnosti u kakvoj su živjeli njegovi roditelji i
čak ima noćne more od toga.
Stvarnu prekretnicu, pak,
predstavlja jedna njihova šetnja po obližnjoj šumi koja im pođe
mimo plana kada ih uhvati pljusak, pa završe u jamskoj pećini
viđenoj u prologu. Tamo njih dvoje i prenoće, ali nakon tog
iskustva bivaju izmijenjeni. Tim koji je izbjegavao bliskost s Millie
postaje sve više privučen njoj, posebno fizički, do te mjere da ne
može podnijeti razdvojenost čak ni po cijenu toga da propusti važnu
muzičku probu u gradu. On ju doslovno „napada” u snu, a jedan
incident na poslu, seks u toaletu nakon kojeg par ima problema da se
fizički razdvoji, prijeti da se završi sramotom po Millie pred
kolegom i susjedom Jamiejem (Damon Herriman). Upravo će Jamie s
njima podijeliti Platonovu teoriju i iskustvo koje je imao sa svojim
partnerom, pritom objašnjavajući da je pećina u hipijevsko doba
bilo „sveto mjesto” za lokalni „new age” kult koji je posebnu
pažnju posvećivao sparivanju i spajanju dviju osoba u jednu novu.
Tim i Millie se nalaze pred istom dilemom s početka filma i početka
ovog teksta, ali su ulozi sada još i veći, opipljiviji i sasvim
tjelesni.
Alison Brie i Dave Franco u film donose
energiju i dinamiku pravog para, što se posebno vidi na detaljima
mikro-glume, naročito u reakcijama jednog od njih dvoje na postupke
onog drugog. Sa svoje strane, Michael Shanks je dovoljno vješt i kao
scenarist i kao redatelj da u film smisleno utka reference na klasike
horor-žanra, i to ne nužno onog tjelesne orijentacije. Tako osim
spomenutog Stvora
imamo i omaže Alien
mitologiji i filmu Zla
smrt
Sama Raimija, a subžanrovski standardi poput, na primjer, jedenja
kose, ovdje su izvedeni suvereno. Možda je, ipak, upravo scena u
toaletu vrhunac Shanksove inventivnosti kada su u pitanju i šire
shvaćeni žanr i tjelesni horor kao pod-žanr, jer se kvalificira za
jednu od antologijskih. Dojam dodatno popravlja redateljevo
inzistiranje na praktičnim specijalnim efektima maske, šminke i
frizure umjesto sada standardnih računalno rađenih vizualnih
efekata, čime se Zajedno
pozicionira kao tjelesni horor starog kova koji se posljednjih godina
vraća u modu.
Stvar je, međutim, da Zajedno
nema ambicije biti samo to, tjelesni horor, već se „kači na vlak”
horor-filmova s artističkim ambicijama takozvane „elevated”
sorte, Nju personalizira, primjerice, Ari Aster koji se teme izazova
u vezi dotakao u svom drugom i za sada najuspjelijem dugometražnom
uratku Festival straha iz 2019. Kod filmova te vrste u središtu
svega po pravilu stoji metafora, a kako u posljednje vrijeme često
svjedočimo krizi inspiracije kod filmskih autora i krizi pozornosti
i volje za udubljivanjem kod prosječnog gledatelja, te metafore
često postaju preočite. Idu zapravo do te mjere da ih je više
teško nazvati metaforama. Takav je slučaj i sa Shanksovim
dugometražnim prvijencem: metafora međuovisnosti u vezi oslikana je
suviše grafički situacijom u kojoj dvjema polovicama para prijeti
da se i doslovno stope u jednu osobu. Međutim, Shanks i dvoje
glavnih glumaca koji ovdje supotpisuju i produkciju, i to uspijevaju
okrenuti u svoju korist jednostavno „notirajući” tu činjenicu i
ne bježeći, odnosno ne ograđujući se od nje.
Slučaju filma Zajedno
vjerojatno ne pomaže tužba za plagijat koju je protiv Shanksa,
Brie, Franca, agencije Endeavor i produkcijske kuće Neon podnio
Patrick Henry Phelan, autor filma Bolja
polovica
iz 2023. godine, pozivajući se na to da je on svoj scenarij nudio
Brie i Francu koji su ga odbili. Shanks se branio podacima da je svoj
scenarij registrirao još 2019. godine i za njega dobio sredstva
2020., nakon čega je preko svog agenta stupio u kontakt s glumcima.
Istina je da oba filma imaju jedno zajedničko mehaničko rješenje –
spajanje dviju osoba u jednu, ali je ton tih filmova toliko drugačiji
da se ne može tvrditi da je riječ o plagijatu, već o idejama ili
metaforama koje su koincidirale. Pa opet, možda i ta neprijatnost
zapravo djeluje relaksirajuće na daljnji put filma Zajedno
koji se ne reklamira kao revolucionaran ili remek-djelo, čime bi
neopravdano podigao očekivanja kod onog verziranijeg dijela publike.
Ovako može biti „samo” dobar film koji na zanimljiv način
progovara o temi o kojoj mnoštvo ljudi razmišlja, ponekad i na
dnevnom nivou.

No comments:
Post a Comment