kritika originalno objavljena na DOP-u
Iz
nekog razloga, hrvatski su distributeri odabrali da na repertoar
puste What Happened to Monday, a ne neki drugi Netflixov film
namenjen festivalima i video-distribuciji. Možemo sada raspravljati
o tektonskoj promeni koju rade internetske platforme, o pirateriji
koja takvu vrstu izdanja sledi u stopu, pa i o brojnosti i kvalitetu
Netflixovih i Amazonovih filmova (koji će od naredne godine biti
proterani iz Cannesa za početak, a onda verovatno i sa ostalih
festivala od formata), ali meni je na ovom mestu zanimljivija
distributerska logika da ovaj naslov otkupi i pusti (rizicima od
piraterije unatoč), a druge, možda kvalitetnije i zvučnije, u
potpunosti zanemari. Možda je tu reč o nečemu tako uobičajenom,
onoj zastareloj percepciji žanrovskog filma kao automatski hitičnog
kod publike.
Bilo
kako bilo, What Happened to Monday, radnog naslova Seven
Sisters i hrvatskog nadahnutog, ali besmislenog prevoda Tajna
broja sedam, nije naročito dobar film. Naprotiv, reč je o
jednom od onih generičkih distopijskih SF filmova snimljenih sa
relativno zvučnim, premda pomalo ispranim glumačkim imenima i
rediteljem koji ima nekoliko lokalnih hitova i nada se ulasku na
globalnu pozornicu. Takvi filmovi su obično koprodukcije sa
nategnutim budžetom, ovde su u igri britanski, francuski i belgijski
novci, a rumunske lokacije koje se nevešto izdaju za američke i
velegradske, i odlazak na Netflix ili Amazon im je pun pogodak jer je
reč zapravo o filmu čiji bi realni domet u neka ranija vremena bio
video i beskonačna rotacija na kablovskoj, a možda čak i
zemaljskoj televiziji.
Nakon
uvoda sa “vestima” koji nam “elegantno” objašnjavaju
kosmologiju trpajući milion informacija u pet minuta materijala,
film uskače u nekakav Children of Men svet tmurnih boja i
tmurnih raspoloženja. Naravno, distopijska budućnost nije vesela,
Zemlja je prenaseljena, hrane je nedovoljno, pa se poseže za
hibridima koji kao posledicu imaju defektnu decu i veliki broj
višestrukih rođenja, što vlasti oličene u Nicolette Cayman (Glenn
Close u lošoj imitaciji Margaret Thatcher) koriste da uvedu
politiku jednog deteta po familiji, dok bi ostala deca išla na
krionizaciju do bolje budućnosti. Narkomanka Karen Settman rađa
sedmorke i umire na porođaju, a njih, ilegalno, preuzima njen otac
(Willem Dafoe), naziva po danima u sedmici, krije od sveta i
odgaja sa jednim identitetom – njihove pokojne majke – tako da
svaka curica ima svoj dan kada izlazi iz stana u svet uz obavezu da
sve što doživi mora podeliti sa sestrama.
Trideset
godina kasnije sve sedmorke su preživele i odrasle u različite
verzije devojke sa tetovažom zmaja, Noomi Rapace, držeći se
dedinih pravila. Karen Settman radi u banci i čeka je unapređenje,
ali nisu sve sestre jednako zadovoljne svojim životom u
polu-ilegali. Naprosto, ma koliko identično izgledale u osnovnim
crtama, nisu u pitanju iste osobe sa istovetnim preferencijama.
Međutim, jednog dana sestra Ponedeljak nestaje, odnosno ne dolazi
doma na dnevni sastanak i razmenu informacija, a dan kasnije ostale
kreću da je pronađu. Zna se samo da je unapređenje na stolu, da
joj je kolega pretio, da lokalni policajac za kontrolu dece (Marwan
Kenzari) prema njoj gaj simpatije, te da je izgledna opasnost da
su sestre otkrivene od strane nadležnog tela za sprovođenje
politike jednog deteta. Stvari postaju još ozbiljnije kad nestane i
Utorak.
Osnovna
ideja i nije toliko slaba i u najboljem slučaju se može upravo na
ispitivanje sličnosti i razlika među fizički identičnim sestrama,
što bi retko versatilnoj, a svejedno prepoznatljivoj glumici Noomi
Rapace poslužilo kao pokazna vežba iz glumačkog umeća. Problem
je, međutim, u tome što takvo nešto scenaristi Max Botkin i
Kerry Williamson nemaju ni u primisli, kao ni reditelj Tommy
Wirkola (Dead Snow i nastavak mu). Talenat Noomi Rapace je u ovom
slučaju sveden na akcijanje i akcentuaciju pojedinih osobine (jedne
do dve) po kojima se sestre razlikuju, što njih kao likove u suštini
čini potrošnima.
Wirkola
i društvo, međutim, dva sata filma koriste za akciju i jurnjavu
koja je režirana korektno, iako nije impozantna i zapravo ne
predstavlja novinu u ovakvim filmovima. Priča tu onda dođe kao
vezivno tkivo, pa i povremeni prekidi u logici iste nisu toliko
bitni. Najgore od svega je što Wirkola tu ne može iskoristiti svoj
talenat za parodiju i komediju, odnosno opustiti se, nego se pravi
ozbiljan i zbog toga postaje i ostaje dosadan. Uostalom, izbor
legendarne Cruelle De Vil, Glenn Close, za zlicu čije prezime
asocira i na reptilsku pojavu i na korupciju ima potencijala da
predstavlja nešto, da film postavi u neki novi kontekst.
Ali,
What Happened to Monday, lažan kao New York ili Chicago
izgrađen CGI-jem preko bukureštanskih ulica, suviše je mali i
običan film da bi se izlagao ikakvom riziku. Zabavno je gledati
Noomi Rapace i u svojoj simplificiranosti film je pratljiv čak i sa
pola mozga, ali to je otprilike sve što se iz ovog naslova može
izvući.
No comments:
Post a Comment