kritika originalno objavljena na Monitoru
2017.
režija:
Ziad Doueiri
scenario:
Ziad Doueiri, Joelle Touma
uloge:
Adel Karam, Kamel El Basha, Camille Salameh, Diamand Bou Abboud, Rita
Hayek, Christine Choueiri, Julia Cassar
Mudriji
od mene kažu da nam drvlje i kamenje mogu polomiti kosti, ali da su
reči samo šumovi koji se gube na vetru. Pesnik Branko Miljković
rekao je sasvim suprotnu mudrost: “ubi me prejaka reč”. Ponekad
reči padnu na zapaljivo tlo i od neke sasvim obične uvrede između
dvoje ljudi (jaraca na brvnu) situacija može eskalirati u ratno
stanje. L’insulte je film o tome.
Ključni
pojam po kojem ćemo razumevati ovu sudsku dramu sa elementima
trilera i svađu dvojice ljudi koja prerasta u rat među ljudima, pa
i među narodima, geografska je lokacija. Beirut, nekadašnji “Pariz
Istoka” i popularna turistička destinacija sada je stihijski
građen klaster mahala usled građanskog rata koji se odvijao među
njegovim stanovnicima različitog plemenskog porekla i različitih
konfesija. I taj famozni mir koji je uspostavljen krhke je prirode i
bilo kakva provokacija je dovoljna da se otvore stare rane, da se
puca po predsednicima i premijerima, a i po susednim državama.
Disbalans u kompleksni politički sistem donele su palestinske
izbeglice koje danas sačinjavaju desetinu stanovništva zemlje.
Ostaje nam da se pitamo koliko će zadate okvire poremetiti jedan još
veći val izbeglica, onih sirijskih, možda u nekom sledećem filmu
Ziada Doulerija, nekadašnjeg Tarantinovog asistenta kamere, a sada
autora zapaženih međunarodnih festivalskih filmova na temu Bliskog
Istoka poput psihološke drame o terorizmu The Attack.
Uvreda
od koje sve počinje u ovom filmu biva izrečena od strane Yasera (El
Basha), palestinskog izbeglice i predradnika u građevinskoj
kompaniji koja uređuje fasade koje nisu po novim standardima.
Uvređeni je Tony (Karam), automehaničar i libanonski hrišćanin,
pripadnik ili makar simpatizer desničarske, falangističke partije i
poštovalac lika i dela Bashira Geymaela (naslovnog lika iz
Folmanovog animiranog dokumentarca Waltz with Bashir,
inspiratora i organizatora masakra nad palestinskim i generalno
muslimanskim civilima). Tony zahteva satisfakciju u vidu punog
formalnog izvinjenja, Yaser na to ne pristaje čak ni pod komandom
svog šefa koji bi voleo da se stvar što pre i što jednostavnije
razreši. Tony će odgovoriti uvredom “voleo bih da vas Sharon
(bivši premijer Izraela, op. a) sve pobije”, zbog čega će mu
Yaser slomiti dva rebra, cela stvar će završiti na sudu sa sve
advokatima, partijskom “topuzinom” Wajdijem Wehbeom (Salameh) na
Tonyjevoj strani i mladom i ambicioznom Nadine (Bou Abboud) na
Yaserovoj, publikom, navijačima i uz stalnu pretnju da se sve
prenese na ulice ionako turbulentnog grada.
Suptilnost
nije nešto što se ovom filmu može očitati u bilo kom smislu.
Mehanika je jasna, grudva snega može pokrenuti lavinu, a neugašena
cigareta šumski požar. Ono gde film potpuno uspeva je oslikavanje
lokalnog konteksta uz puno poštovanje za istoriju i topografiju
konflikta koji je na pauzi, ali je pitanje da li je rešen. Sa čisto
političke strane, zanimljivo je da reditelj koji dolazi iz
libanonskog sunitskog miljea u pregledu konflikta nije ostrašćen i
ne zabija glavu u pesak ni pred prljavštinama koje je počinila
“njegova” strana, dok njegova kreativna partnerka i bivša
supruga sa pozicije ko-scenaristice insistira na getoiziranoj
zatvorenosti i kulturološki uslovljenoj nadmenosti “svojih”,
libanonskih hrišćana. Ni jedni ni drugi, pak, nisu imuni na
anti-izraelske i anti-židovske sentimente, a Davidova zvezda, grafit
na Tonyjevim vratima stoji kao poziv na linč. Takođe, ni
patrijarhalna komponenta priče u kojoj su muškarci jarci na brvnu,
a žene razumnije i praktičnije (samo ih niko ne sluša) nije
nikakva novina i čak je u pod-zapletu između dvoje advokata pomalo
providna kod “obrata”, ali potpuno ima smisla u kontekstu
situacije.
U
toj svojoj nesuptilnosti (The Attack istog autorskog dvojca
je, primetimo, bio dosta suptilniji, intimniji i okrenutiji
unutarnjim, psihološkim motivima nego istorijom nasilja), L’insulte
je dobar i u suštini solidno izveden film. Epskog je zamaha, vrlo
dobro odglumljen i više od svega informativan po pitanju sukoba koji
tematizira i bliskoistočnog mentaliteta uopšte. Sa druge strane,
neće li nam se sve to što vidimo učiniti bolno poznatim u
kontekstu nekih nama bližih ratova i sukoba koji se svako malo
podgrevaju. Lako je otpisati takve tendencije sa tim da su to
izmišljotine nekih drugih, političara, kapitalista ili stranaca.
Nema veze što to nije tačno, čak i da jeste, oni koji nasedaju na
tu propagandu i spremno se hvataju oružja na komandu su sasvim
obični ljudi.
No comments:
Post a Comment