kritika objavljena na DOP-u
Frankie
(Harris Dickinson) praktički živi “dan mrmota” na Coney
Islandu, neglamuroznom, šljakerskom delu Brooklyna koji je zaobišla
džentrifikacija. Ne studira, ne radi, sitni je diler i krupna
danguba koja visi sa istim takvim društvom. Otac mu umire od raka, a
on to koristi kako bi krao lekove na recept i drogirao se. Majka
(Kate Hodge) bezuspešno želi da uspostavi odnos poverenja s
njim. Mlađu sestru kinji zato što može. Ponekad ima devojku kao
što je Simone (Madeline Weinstien), ali se prema njoj ponaša
kao nezainteresirani skot. A onda noću odlazi u gay chat-sobe.
Zanimaju ga po pravilu stariji muškarci, ali ne priznaje da je gay,
boji se zbog svog okruženja koje je prilično mužjačko. I kako
vreme prolazi, sve više gubi kontrolu.
Eliza
Hittman je ime koje bi valjalo zapamtiti na američkoj nezavisnoj
i art-sceni. U pitanju je retka autorica distinktivno evropskog (pre
svega francuskog) senzibiliteta čiji su filmovi o odrastanju više
studije partikularnih problema i obrazaca ponašanja nego priče koje
se pričaju sa početkom i krajem. Njen prvenac It Felt Like Love
uspeo je više kao studija tinejdžerske seksualnosti koja nas je
nekako vezala za svoje likove, film je akcentirao pojedine detalje, a
perspektiva je bila bliska i izrazito ženska. Beach Rats,
prikazan na Human Rights Film Festivalu, na neki način ponavlja to
isto, samo još nekako tematski kompaktnije i sa fokusom na (gay)
muškarca, što se može smatrati pomalo neistraženom teritorijom
kada su u pitanju autorice.
I
zaista, kliše zatvorenog, ponekad agresivnog gay muškarca koji
prezire samog sebe i svoju seksualnost je već dosta puta rabljen u
kinematografiji, kako onoj usmerenoj na nagrade, tako i nezavisnoj.
Ali bilo bi pogrešno gledati Beach Rats samo iz te
perspektive. Prvo, zato što je to mačo-okruženje jedino koje
Frankie poznaje, a njegova nepisana pravila su jasna: kada se cure
ljube međusobno, to je seksi, ali kada to čine momci, to je
naprosto pederski. Drugo, što on takav, i inače besciljan, zapravo
ne zna šta bi sam sa sobom i nije isključeno da bi se u istoj
poziciji našao sve i da je straight.
Jedan
od načina na koji Eliza Hittman maksimizira efekat je casting.
Britanski glumac Harris Dickinson ne samo da se sjajno vizuelno
uklapa u milje brooklynskih zgubidana i da celu tu pozu sjajno skida,
kao i da fizički prolazi kao zgođušni, ali ne preterano pametni
lelemud, nego i može da zaroni dovoljno u dubinu emocija i da ih
prikaže bez reči. Njegovi drugari koje igraju uglavnom
neprofesionalni glumci (još jedna od potpisnih stvari za autoricu je
izbor naturščika) uglavnom izgledaju isto kao i on, što podvlači
uniformnost sredine. Kate Hodge briljira kao majka koja voli svog
sina, ali je i dovoljno u svojim problemima i puna joj je kapa
njegovih pizdarija da bi ga uvek mogla bezuvjetno trpeti, a Madeline
Weinstien, mlada glumica koja se probija na Broadwayu i na
televiziji, unosi zgodnu dozu misterije kao cura koja u Frankieju
vidi više nego što on vidi u sebi, ali ni ona ne može da se nosi
sa njegovim auto-destruktivnim tripovima.
Druga
stvar gde Eliza Hittman briljira je stvaranje atmosfere kroz detalje.
Tu je itekako prisutan kult tela, pre svega muškog, kojim je
obilovao i njen prethodni film iz straight ženske perspektive, uz
razliku da je u Beach Rats ona više pažnje posvetila pozama,
držanju, gestama nego li trbušnjacima i sunčanju na plaži. Zatim,
tu su svi ti fini sociološki i antropološki detalji vezani uz
odrastanje i formiranje u današnjem svetu gde, čini se, neograničen
izbor stvara šum u kojem ponekad nije baš lako pronaći sebe. To
što Frankie traži starije muškarce i to što je tek pred kraj u
stanju to verbalizirati samom sebi i svom instant-partneru nisu
toliko “daddy issues” (premda ima i toga), koliko potreba za
mentorstvom i vođenjem u svetu koji ne poznaje baš najbolje i ne
stiže da ga upozna upravo zbog toga što je sve instant i ne ostaje
mu dovoljno vremena da neke stvari svari.
Istina
je da Beach Rats zna da meandrira i da se gubi u detaljima i
repeticijama (koje su smislene, ali svejedno znaju biti naporne), ali
nekakva generalna slika se može izvući iz toga. Pažljivo
nastudiran i napisan, nežno režiran, briljantno odglumljen i lirski
snimljen super-16 kamerom, ovaj film, daleko od savršenog dakako,
nam govori o tome da se nama pred očima razvija buduća bitna
autorica kojoj će ovaj film biti jedan od onih nesavršenih ranih
radova.
No comments:
Post a Comment