prvi deo teksta pročitanog u emisiji Filmoskop HR3
Ove je godine slovenska filmska produkcija iznjedrila najmanje četiri
dugometražna naslova koja su ili će tek odjeknuti na globalnom i
regionalnom nivou. Osim Rudara Hanne Slak koji u žanrovskom
okviru doku-drame na osnovu memoarske proze rudara Mehmedalije Alića
tematizira otkrivanje duboko zakopanih leševa civila, žena i djece
u Barbarinom rovu Hude Jame, tema ostala tri filma manje ili više
gravitira oko obitelji. Dva od ta tri filma, Ivan Janeza
Burgera i Sasvim obična obitelj Jana Cvitkoviča, prikazana
su u okviru programa Ponovo s nama Zagreb Film Festivala. Da je u
istom programskom sklopu prikazan i treći slovenski film,
dokumentarac Obitelj Roka Bičeka sniman poput Linklaterova
remek-djela Odrastanje, neki bi pomislili da je riječ o
nekakvoj susjedskoj uroti, a ne samo o iznimno plodnoj godini za
slovenski film.
Burgerov Ivan počinje izuzetno neprijatno, u rodilištu gdje
već iscrpljena Mara (igra ju mlada nada slovenskog glumišta Maruša
Majer) završava mukotrpan porod i dobiva sina, naslovnog junaka.
Međutim, njene su misli očito odlutale nekamo drugdje jer sina
odbija i nakon prospavane noći, manično nekoga zove telefonom, a
taj netko se ne javlja. Naše iznenađenje koliko je Mara nespremna
za ulogu majku će biti još veće kada saznamo da je otac djeteta i
čovjek kojeg ona naziva poslovnjak Rok (Matjaž Tribušon) upleten u
korupcijski skandal toliko da je proveo nekoliko noći u zatvoru.
Centralna dilema sa kojom će se Mara suočiti je dilema lojalnosti,
odnosno tko joj je i zašto bitniji od dvojice muškaraca, jednog
odraslog, nepouzdanog i samoživog, i jednog tek rođenog kojemu je
nasušno potrebna.
Jedini, ali nezanemarivi problem filma predstavlja njegova osnovna
priča i njena scenaristička razrada. Burger je tu, uz pomoć Aleša
Čara i bračnog para Koljević, Srđana i Meline, ubacio nekoliko
stvari koje se mogu nazvati općim mjestom slovenske i
istočnoeuropske post-tranzicije, poput privrednog kriminalca u
bijegu od zakona, nesavršenog i rigidnog sistema socijalne zaštite
i naivne mlade žene koja i sama dolazi iz tog okruženja, ne bi li
glumica koja ju igra dobila “mesnati” monolog na tu temu, a ideja
da je nepokretni pokretač tajkunovog pada i maltretiranja njegove
ljubavnice zapravo njegova žena (Polona Juh) koja je, prigodno,
jalova i stoga jalna, opasno koketira sa mizoginijom. Srećom pa
Burger dosta toga ispravlja svojom preciznom i svježom režijom. Čak
i u prvom, ponekad klimavom dijelu Burger zna razbiti monotoniju
zamućenim subjektivnim kadrom Ivanovog pogleda na svijet, a kasnije
kada film u okvir socijalne drame ubaci i elemente trilera i filma
ceste, napetost održava pomoću muzike, snažnog “dronea”
električne gitare koju potpisuje slovensko-bosanski kantautor Damir
Avdić. Za svaku pohvalu je i fotografija Marka Brdara, digitalna,
oštra i u hladnim tonovima, te glumačka izvedba Maruše Majer koju
je Burger otkrio široj publici u svom prethodnom filmu Autoškola
i koja uspjeva da izvede “luk” od inicijalno nesimpatičnog,
odbojnog lika u nešto poput heroja, više svojom snažnom i
preciznom interpretacijom nego uz pomoć scenarija.
No comments:
Post a Comment