kritika originalno objavljena na Monitoru
2017.
režija:
Yorgos Lanthimos
scenario:
Yorgos Lanthimos, Efthymis Filippou
uloge:
Colin Farrell, Nicole Kidman, Barry Keoghan, Alicia Silverstone,
Raffey Cassidy, Sunny Suljic, Bill Camp
Yorgos
Lanthimos je autor čiji se stil može prepoznati na osnovu samo
jednog kadra ili, u najgorem slučaju, na osnovu jedne scene i to je
hvale vredan kvalitet u situaciji gde su autori u manjini prema
zanatlijama. Lanthimos je pionir i verovatno najznačajnije ime
grčkog novog bizarnog filma, a njegov antropološki misaoni
eksperiment Dogtooth stoji sasvim blizu remek-dela. Međutim,
Lanthimos je genije sa manom, autor koji kao da ne zna završiti svoj
film i koji se pred kraj gubi u digresijama, inflaciji bizarnosti i
prilično banalnim poentama. Njegov drugi naslov na engleskom jeziku,
The Killing of a Sacred Deer, kao da razbija taj kanon, ali
pitanje je koliko je to dobra stvar.
U
pitanju je, dakle, film čiji je kraj snažniji i smisleniji od
početka, ali to, nažalost, više govori o početku nego o kraju
filma. Prepoznatljivi elementi su ipak tu: svet nalik našem, samo
iščašeniji, briljantna fotografija Thimiosa Bakatakisa,
elaborirana postavka scenografije, simetrični kadrovi, bizarni
dijalozi i namerno drveni “line delivery” koji tu bizarnost
ističe, ispitivanje dinamike društvenih grupa i odnosa među
pojedincima u sasvim drugom ključu, šokovi, obrati, pretnja i
nasilje. Pa opet, filmu kao da treba više od trećine vremena da se
makne od ekspozicije u kojoj utvrđuje pravila sveta, da bi kasnije
ta ista pravila porušio i sa smislom i logikom imao, reklo bi se,
vrlo fluidan odnos.
Protagonista
je Steven Murphy (Farrell), kardio-hirurg sa dobrom reputacijom i
ugledni član društva kojem se toleriraju drvena distanciranost,
skoro autistično nesnalaženje u svakodnevici, neprimereni komentari
i vrlo “svetovni” gresi poput laganog cuganja na poslu. On je tip
lika koji deci uvodi kućna pravila i sa njima razgovara u komandama,
kome se jedino “diže” kada njegova žena Anna (Kidman) leži u
pozi “totalne anestezije” i koji će u istoj rečenici kolegama
na koktelu reći da mu je sin pošao na časove klavira i da je
kćerka dobila prvu menstruaciju. On je, dakle, bog malograđanštine,
a bogovima je sve dozvoljeno.
Zato
nije ništa neobično da se on upušta u kontakt sa jednako
nesnađenim i čudnim tinejdžerom Martinom (Keoghan) čiji je otac
koju godinu ranije izdahnuo na Stevenovom operacionom stolu. Griža
savesti? Možda, ali više od svega hranjenje vlastitog ega
pomaganjem nekome kome su u životu podeljene lošije karte. Martin
će tako doći u posetu Stevenovoj familiji, pohvaliće Anninu
limunadu i izazvati je na takmičenje sa njegovom majkom
(Silverstone), sa sinom Bobom (Suljić) će započeti raspravu o
telesnim dlakama koja će se protezati kroz ceo film, a kćerku Kim
(Cassidy) će očarati i zavesti. Jasno je da Martin kuje nekakav
plan, i deluje kao da želi da zbliži dobrog doktora sa svojom
usamljenom majkom. Nije to naročito čudno za Lanthimosov svet.
Međutim,
situacija se okreće kada se kod podmlatka Murphyjevih pojavi
naizgled psihosomatska bolest od koje deca ostaju paralizirana bez
ikakvog jasnog medicinskog objašnjenja. Nije reč o foliranju, ma
koliko otac hteo da to bude istina, nego je za to odgovoran Martin.
Bolest je tehnika pritiska na Stevena da izabere koga će od svojih
žrtvovati ne bi li ostali preživeli ili će u protivnom svi osim
njega umreti strašnom smrću. U pitanju je osveta za nemarno ubistvo
Martinovog oca koja se jedino može zadovoljiti krvlju, odnosno
žrtvom.
Tu
se Lanthimos našao na teritoriji horora u svetu koji je on koristeći
se izražajnim sredstvima koja mu stoje na raspolaganju (bizarnošću,
hladnoćom, metaforičnošću) već postavio kao horor. I to zapravo
i ima nekog efekta na gledaoca u trenutku gledanja, barem na onog
koji je izdržao taj prolongirani uvod. U toj situaciji se Colin
Farrell sjajno snalazi igrajući drvenost, distancu i samoljubivost,
Nicole Kidman ga sjajno prati, a Barry Keoghan je pravo otkrovenje
kao čudačko i preteće prisustvo koje se ne može ubediti razumom
ni skršiti silom. Druga polovina filma, dakle, prilično dobro drži
pažnju.
Postavlja
se, međutim, jedno “filozofsko” pitanje. Čemu sve to? Koja je
poenta? Da naš svet odlazi dovraga (ili da je tamo već odavno
otišao, ako je i ikada bio vredan spasavanja) znamo i iz prethodnih
Lanthimosovih i ne samo Lanthimosovih filmova. I ne samo filmova, jer
bi oni dosta često ponudili makar nit spasa. Ničeg novog, dakle,
nema tu osim nabačene teološke rasprave po referencama iz Biblije i
grčke mitologije. Na jednom mestu se direktno pominje Ifigenija (ona
mora pasti žrtvom zbog naslovnog zločina svoga oca) i to je ta
poveznica.
Ostatak
motivacije možemo pokušati protumačiti na čisto filmski način.
Osim toga što Filippou na jednom mestu citira samog sebe iz svog
najuspelijeg scenarija u poslednje vreme (Chevalier u režiji
Athine Rachel Tsangari), čini se da mu je cilj da dostigne i u
blender ubaci druge autore. Kao da želi biti bizarniji i naizgled
slučajniji od Lyncha, precizniji od Kubricka, nihilističniji od von
Triera, hladniji i po buržoaziju šokantniji od Hanekea. Sve ove
autore Lanthimos obilato citira, Kubricka ponajviše, od hororičnih
osvetljenja u bolnici i u kući, preko dugačkih “tracking shot”
kadrova, pa do frizure Nicole Kidman iz Eyes Wide Shut, ali u
tim citatima slabo pronalazi novi ugao gledanja na stvari. Na koncu,
ovo je jedan od onih filmova koji su izvrsni po komponentama (ne
svim, ima tu i strašnih viškova), ali se ne sklapaju sjajno kao
celina, pa je njihova šokantnost više prolazna i pozerska.
No comments:
Post a Comment