drugi deo teksta pročitanog u emisiji Filmoskop HR3
Cvitkovičev film sa Burgerovim dijeli direktora fotografije (premda
se Brdar ovdje poigrava sa kontrastima toplo-hladno) i kompozitora
Avdića čije su gitarske solo dionice ipak za nijansu melodioznije,
ali su mu ishodište i tok potpuno drugačiji. Dok se obitelj kod
Burgera možda neće ni okupiti, kod Cvitkoviča joj prijeti raspad
uslijed interpersonalnih trvenja i individualnih psiholoških
mehanizama obrane koji su, opet, izazvani dijelom lošom srećom,
dijelom iznuđenim izborima, a dijelom lošom socijalnom zaštitom i
legalnim paradoksima u Sloveniji. Obitelj čine gimnazijski profesor
Marko (Primož Vrhovec), inženjerka kemije zaposlena u nekakvom
razvojnom odjelu tvrtke Dunja (autorova partnerica Irena Kovačević),
te dvoje djece, školarac i potencijalni judo šampion Taras i
djevojčica Mala predškolske dobi. Njihov život je isprva na svakom
planu ugodan, dok ih ne sustigne loša sreća da oba roditelja ostanu
bez posla u slično vrijeme, Marko zbog lažnih optužbi za seksualno
uznemiravanje učenice koju je odbio, a Dunja zbog racionalizacije
uslijed krize, a možda i zbog odbijanja svog šefa koji “šalje
signale”. Isprva su oni vedrog duha, naći će nešto, bilo što,
ali vrlo brzo će shvatiti da to nije baš moguće. Sol na ranu će
im utrljati zakonsko rješenje donijeto kao mjera štednje, da se
podaci o osobnim primanjima mijenjaju jednom godišnje, što će ih
bar na neko duže vrijeme ostaviti bez prava na socijalnu pomoć,
dječji doplatak, subvencioniranu prehranu... Njihove zalihe, ako su
ih i imali, brzo su se otopile, isključuju se internet i struja zbog
neplaćenih računa, oduzima se auto i ostala imovina, a gladna djeca
iz poslovica i “plašilica” postaju realnost, kao i alkohol,
depresija, verbalno i fizičko nasilje. Postavlja se pitanje kuda
dalje - u prosjačenje, prostituciju, kriminal i ne-etično ponašanje
zarađivanja novca tako što se u bijedu gura drugog.
Sličan prosede je dvije godine ranije imao film Inferno Vinka
Möderndorfera, uz par drastičnih razlika u generalnoj izvedbi
(Möderndorfer je čovjek teatra, pa namjerno igra na oštre
kontraste) i klasnoj pozadini protagonista (Cvitkovičevi ne dolaze
iz redova proleterijata), što ima svoj utjecaj i na realističnost
filma (Cvitkovič kaže da je ideju dobio kada je u okviru socijalnog
programa djeci iz socijalno ugroženih obitelji u ljetnim kampovima
držao filmske radionice), kao i na njegovu stabilnost da se ne utapa
u crnilu iz crne kronike, već da u fokusu drži odnose unutar
obitelji i psihologiju svakog pojedinačnog lika. Cvitkovič u svom
strukturiranom scenariju i u svojoj preciznoj režiji ne ukida nadu i
ne gasi svjetlo na kraju tunela, makar ne potpuno, već nas sve
vrijeme drži u relativnoj neizvjesnosti. Što ne znači da neće tu
i tamo posegnuti za preočitom metaforom poput one u kojoj se pleše
uz hit Buđav ‘lebac prije nego li se cijela katastrofa
dogodi ili kada Marko kafanskim pijancima drži predavanje o Sokratu
i od šankera traži svoj otrov. U konačnici, Sasvim obična
obitelj je film trenutačnog i snažnog dojma, šok i izjava
upozorenja da je pad iz komfora srednje klase na društveno dno strm
i bolan i da fraza “obitelj na okupu” nije tako snažna kao
“gladna djeca”.
No comments:
Post a Comment