2017.
režija: Ferenc Török
scenario: Ferenc Török, Gabor T. Szanto, Krisztina Esztergalyos
uloge: Peter Rudolf, Bence Tasnadi, Tamas Szabo Kimmel, Dora
Sztarenki, Jozsef Szarvas, Agi Szirtes, Eszter Nagy-Kalozy, Ivan
Angelus, Marcell Nagy, Miklos B. Szekely
Datum je 11. avgust 1945. godine, Amerikanci su bacili bombu na
Nagasaki, rat u Evropi je već mesecima gotov, ali se ruševine i
zgarišta još uvek vide, a preživeli logoraši i zarobljenici se
tek stidljivo vraćaju. Mesto radnje je neimenovano mađarsko selo,
vreme je vruće kako samo zna biti u Panonskoj Niziji. U pozadini,
makar u trećem planu, uvek vidimo rusku patrolu u džipu, što nam
sugerira transfer od jednog totalitarizma do drugog, iz jednih
smutnih vremena u druga.
Nadajući se da to još nije svršen čin, seoski gazda, načelnik i
apotekar Istvan (Rudolf) sprema svadbu svog povučenog sina Arpada
(Tasnadi) sa sposobnom i ambicioznom seoskom curom Rozsi (Sztarenki),
iako je pre rata ona bila verena za Jancsija (Szabo Kimmel) koji je
sada lokalni komunistički agent, govori ruski, šuruje sa patrolom i
sprema se da, kad za to dođe vreme, postane novi seoski načelnik.
Veliko slavlje u selu će poremetiti jedan događaj: iz voza koji se
zaustavio na stanici izlaze dvojica Jevreja, otac i sin (Angelus,
Nagy) preživelih logoraša, i iznose dva kovčega koja tovare na
zaprežna kola i kreću put sat vremena udaljenog centra sela.
Vest o njihovom dolasku će se brzo proširiti i uzburkati duhove u
selu. “Nisu naši”, kažu jedni. “Čiji su?” pitaju drugi.
“Oni svi izgledaju isto, crna odela, brade, šeširi”, kažu
treći. Ko ih šalje? Šta nose u kovčegu? Možda kozmetiku. Sa
kojim ciljem? Možda da preuzmu Isztvanovu apoteku. Možda su rođaci
i legalni naslednici imovine lokalnih prognanih i pobijenih Jevreja.
Možda su njihovi poznanici koji su od njih otkupili kuće i radnje,
pa sada zahtevaju restituciju. Bilo kako bilo, dok se oni
približavaju centru sela, atmosfera postaje sve usijanija, seljani
počinju sa međusobnim koškanjem i ne znaju kako da se postave,
defanzivno ili po načelima zakona i hrišćanskog morala.
Istina je da 1945, ta hronika jednog dana u fiktivnom i svakom
mađarskom selu, film u kome se nižu događaji niskog intenziteta, a
ne događa se ništa određeno, na planu sadržaja ne govori ništa
do sada neviđeno u istoriji filma ili u našem istorijskom pamćenju.
Iako smo skloni zaboravljanju, jedan totalitarizam nije tek tako
zamenjen drugim, niti su logori smrti preko noći postali neupitna
istina ukorenjena u najširim slojevima stanovništva. Period
tranzicije sa ma kako očekivanim ishodom, kao i period suočavanja
sa neposrednom prošlošću je ipak trajao neko određeno vreme.
Usuđujem se reći da potonje još nije gotovo od kraja Drugog
svetskog rata do danas, uz sve novokomponovane revizije i pokušaje
relativizacije.
Takođe, kao što to u filmu i vidimo, svaliti krivicu za
antisemitizam na jednog ludaka, jedan režim ili jedan narod bi bilo
površno. Antisemitizam je kao otrov tekao Evropom stolećima i
stolećima pre Hitlera. Patuljasti diktator ga nije izmislio, nego
naučio i na njemu zasnovao svoju doktrinu i stvorio režim koji je
delovao sa groznom i zastrašujućom efikasnošću. I, što je
najstrašnije, u tome je nailazio na vrlo malo otpora širom
Centralne i Istočne Evrope. Sa jedne strane, strah od drugosti, ma
koliko iracionalan bio, duboko je ukorenjen u razna društva. Sa
druge, rat kao takav je prilika da se ispolje najniži lešinarski,
profiterski i oportuni interesi na koje “mali čovek” nije imun.
Ono što, kad je o filmu reč, moramo podvući je da ovde na delu
nemamo didaktiku, ma koliko i ona u ovom slučaju bila primerena i na
mestu, nego upravo suprotno. 1945 je primer izuzetno pažljivo
osmišljenog i realiziranog suptilnog filma u kojem je svakom detalju
pružena zaslužena pažnja. Bilo da se radi o protoku vremena koje
podseća na western klasik High Noon, što je dodatno pocrtano
western (“eastern”?) atmosferom ili o izgradnji odnosa među
likovima podeljenim u dva tabora, onih sa grižom savesti i onih sa
gotovo nečovečnim nagonom za samoodržanjem.
Šta tek reći za izuzetno sugestivnu fotografiju u kojoj čak i kroz
crno-bele tonove osećamo i vrućinu i težinu atmosfere i za
dinamičnu montažu koja nas baca iz jednog pod-zapleta u drugi? Ili
za muziku uvek na istom setu instrumenata koja nas vodi kroz žanrove
od etno-jazza do jevrejsko-mađarskih tužnih violina i koja
konstantno podiže dinamiku? Ili za glumce, više ili manje poznate
tek posvećenim poznavaocima mađarske kinematografije, koji se
sjajno uklapaju u scenografiju Laszla Rajka, poznatog arhitekte
filmskoj publici značajnog zbog angažmana na Oscarom nagrađenom
filmu Son of Saul?
Otvoreno rečeno, 1945 je jedan od onih impozantnih filmova
koji su skrojeni tako da ostave snažan utisak i da se dugo pamte.
Ništa u dosadašnjoj karijeri Ferenca Töröka nije govorilo da on u
sebi ima jedan takav film, ali je uvek važio za ekonomičnog
pripovedača i veštog zanatliju. Ovde ga vidimo u najboljoj formi,
kako gradi film do devastirajuće kulminacije i onda pušta priču da
se lagano spusti sa svim teretom spoznaje.
Svakako nije zgoreg s vremena na vreme se podsetiti nasleđa
Holokausta, naročito u smutna vremena u kojima se zazivaju ideali
prošlosti. Možda je zbog toga Berlin odabran kao mesto za svetsku
premijeru, kao sredina koja je iz ruševina nacizma i komunizma
izrasla u tolerantno okruženje puno poštovanja za drugost i žrtve.
1945 je od tada gostovao po festivalima, ali nije ni približno
dobio pažnju koju zaslužuje kao jedan od najboljih filmova 2017.
godine.
No comments:
Post a Comment