2016.
scenario
i režija: Arpad Sopsits
uloge:
Karoly Hajduk, Gabro Jaszberenyi, Zsolt Anger, Peter Barnai, Zsolt
Trill
Oponašanje
američkih žanrovskih uzoraka nije ništa novo u evropskoj ( čak
kontinentalnoj, ne-anglofonoj) kinematografiji. U kinematografijama
pojedinačnih evropskih zemalja su se svakako zapatili po žanr ili
dva poreklom iz Hollywooda. Najsvežiji primer je Rusija čija se
filmska industrija trudi da baš u svakoj formuli dostigne Hollywood,
ali se manjak finansijskih sredstava često primeti na konačnom
proizvodu.
U
poslednje vreme je u kinematografijama zemalja bivšeg istočnog
bloka prisutan trend filmova o serijskim ubicama inspiriranim manje
ili više istinitim slučajevima iz komunističke prošlosti. Pobude
za to su jasne, nikada nije loše napraviti demistifikaciju prošlosti
i perioda kada je rigidna ideologija bojila živote ljudi, a “period
piece” predstavlja ostvariv izazov filmskim stvaraocima. Tako su
Česi i Slovaci koprodukcijski napravili The Red Captain,
smešten u sumrak socijalizma i, usled televizijskog “porekla”
većine ekipe, nalik na TV film i mini-seriju, a Mađari svoj stvarni
slučaj davitelja iz gradića Martfű s kraja 50-ih i početka 60-ih
godina prošlog veka.
Vremenski
kontekst tu nije nimalo slučajan i omeđen je dvema neuspešnim
anti-komunističkim revolucijama koje su zgazili sovjetski tenkovi.
Film počinje godinu dana posle revolucije 1956. godine u Mađarskoj,
utamničenjem pomalo čudnog, ali ipak nevinog osumnjičenog Akosa
Retija (Jaszberenyi), fabričkog radnika koji je navodno zadavio
svoju koleginicu zbog neuzvraćene ljubavi. Nakon sedam godina se u
gradiću ponovo dešavaju ubistva sa sličnim karakteristikama. Kako
tome prići, s obzirom da bi ponovno pokretanje istrage bilo
protumačeno kao izraz slabosti i uništilo bi karijeru tadašnjeg
okružnog tužioca (Trill) koji je zbog tog slučaja unapređen, a i
ubistva, naročito serijska, su ipak deo dekadentne zapadne kulture i
nikako ne priliče socijalističkom čoveku.
Srećom
pa će ambiciozni mladi tužilac (Barnai) ipak preispitati te
postulate uprkos upozorenjima iskusnijih kolega, a na svoju stranu će
privući i stereotipno pripitog policajca nečiste savesti (Anger) sa
kojim će imati eksplozivnu dinamiku, ali im je obojici, je li,
istina draža od ega. Štos je, međutim, što za istinu obično niko
ne kaže hvala. Sad, je li to naknadna pamet o komunističkom periodu
ili jedna opštepoznata istina?
Radnja
filma inače teče paralelno na tri koloseka, prateći ponovnu
istragu, baveći se nevino osuđenim Retijem i njegovom borbom za
novo suđenje, te prateći ubicu na pohodu. Sve tri radnje su
pratljive, premda je ritam pomalo opterećen, a dva sata, koliko film
traje, je previše za kompaktnost, a premalo za detaljnost. Sama
istraga je tu najmanje sporna, procedural kao procedural. Reti u
zatvoru na početku ima jednu prilično neprijatnu scenu bez koje se
zaista moglo. Najproblematičniji je ubica na pohodu: Sopsits mu vrlo
rano otkriva identitet, a scene u kojima on prati žrtve kao da
pripadaju nekom drugom filmu i nekom drugom žanru. O fetišizaciji
nasilja nad ženama ne bih ni raspravljao, neki će je videti, neki
ne i oba nepomirljiva tabora će biti u pravu.
Sa
tehničke strane, film izgleda impozantno za svoj budžet za šta se
ponajpre treba zahvaliti direktoru fotografije Gaboru Szabu. Detalji
perioda su uhvaćeni kako treba, sa merom i stilom. Gluma je takođe
na zavidnom nivou, iako smo ovakve likove viđali po drugim
filmovima. Problem je, međutim, što je ovaj vrlo solidan film
predstavnik jednog istrošenog žanra i u njega ne unosi ama baš
ništa novo, a istovremeno se čini da bi pojedini aspekti u tome
čega se hvata mogli biti i bolje odrađeni, recimo socijalni i
psihološki razlozi za takve zločine baš tu i baš tada. Ovako
ostaje u onoj solidnoj varijanti za ubiti dva sata vremena i
pogledati kako to Mađari rade. Ali da je ovo neki novi Zodiac,
nije.
No comments:
Post a Comment