kritika objavljena na Monitoru
2017
režija:
Angelina Jolie
scenario:
Angelina Jolie, Loung Ung (prema memoarskoj knjizi Loung Ung)
Verovali
ili ne, Angelina Jolie je snimila dobar film. Ne prosečan, ne “može
da prođe”, ne prihvatljiv, dobar u punom smislu te reči,
promišljen, koherentan, sa ponekom greškom poput već ustaljenih
prečica, ali u svakom slučaju sa autorskim potpisom i pečatom.
Znači li to da je hollywoodska zvezda simultano naučila zanat i
pronašla svoj autorski glas, da joj status slobodne žene pokreće
kreativne sokove ili je First They Killed My Father puka
slučajnost u njenoj autorskoj karijeri, ostaje da se vidi u njenim
narednim filmovima. Odustati, čini se, nema nikakve namere.
No
dobro, ona je sa Unbroken učila zanat imitirajući dokazane
autore, a sa iskrenom terapijskom katastrofom By the Sea kao
da je tražila svoj glas, i to artistički, što je sve legitimna
stvar razvoja karijere, ma koliko bilo iritantno što slavni hobisti
uzimaju prostor nekome kome je režija struka. Zbog toga je i
kritički i poslovni uspeh sa First They Killed My Father još
veće čudo: glumica ga je snimila nezavisno, bez trunke ega,
pristupajući mu jako lično, uvalila Netflixu i završila posao.
Bojazan da će to biti još jedan In the Land of Blood and Honey,
Angelinin zbrkani, tehnički trapavi prvenac, pokazala se kao
neutemeljena bez obzira na neke površne poveznice poput tematike
građanskog rata i terora nad zarobljenim civilnim stanovništvom i
insistiranja na lokalnom jeziku.
Umesto
Bosne, imamo Kambodžu i pomalo iritantan, doduše kratak uvod
školski složen od arhivskih snimaka praćenih melodijom Sympathy
for the Devil koji nam objašnjava stanje stvari, rat u Vijetnamu,
američki angažman u Indokini, tenzije u Kambodži, građanski rat
između pro-američke hunte i revolucionarnih Crvenih Kmera, te
pobede potonjih koja je rezultirala jednim od najnehumanijih režima
na svetu u XX stoleću i smrću četvrtine stanovništva države u
periodu od 4 godine. Podsetimo, Crveni Kmeri su građanstvo isterali
na selo, svakog neprijatelja, bilo klasnog (buržoaziju, prosvetne
radnike, vojsku, pripadnike bivšeg režima), bilo rasnog (Kineze,
Vijetnamce) potamanili kao pse, ljudstvo morili glađu, preodgajali u
logorima nalik na koncentracione, razarali familijarne veze i od dece
ispiranjem mozga stvarali svoje najlojalnije vojnike.
Istorija
je, dakle, poznata i već je bila tematizirana u brojnim filmovima,
uključujući i klasik The Killing Fields (1984) i recentni
animirani dokumentarac The Missing Picture (2013). Ovde je reč
o adaptaciji memoarske proze Loung Ung nazvane Kći Kambodže se
seća. Autorica je inače poznata kao aktivistica za zabranu
nagaznih mina i spisateljica memoarske proze o teroru Crvenih Kmera i
ko-scenaristica dokumentarca o nužnosti obrazovanja za žene u
nazadnim sredinama Girl Rising.
S
tim u vezi je prosede dokumentarca predvidljiv. Loung ima relativno
bezbrižno detinjstvo u prestonici zajedno sa braćom i sestrama,
majkom – domaćicom i ocem koji radi u vojsci sve dok u grad ne
umarširaju revolucionari i narede evakuaciju na selo. Otac, naravno,
krije svoju pred-istoriju (dok ga ne otkriju, to jest), pa se
familija izdaje za običnu radničku, što im makar na neko vreme
omogućava preživljavanje u radnim kampovima na minimalnim obrocima.
Na svakom kontrolnom punktu im oduzimaju stvari, prvo kamionet, zatim
ručni sat, odeću, obuću, igračke, guraju ih u uniformnost,
napadaju propagandom, prete nasiljem… Loung će tokom filma
izgubiti i oca (negde na pola filma kada ga odvedu, suprotno naslovu
i memoara i filma) i majku, kao i kontakt sa većinom braće i
sestara. Proći će radne i vojne kampove, biće naučena kako da
ubije neprijateljske vijetnamske vojnike, kako da postavlja bombe i
slične “veštine” koje baš i nisu za decu.
Međutim,
predvidljivost scenarija do granice “spoilera” neće se odraziti
na kvalitet filma jer centralno pitanje nije vezano za nova saznanja,
već za to kako je priča ispričana, u čemu se Angelina Jolie
iskazala kao sveža autorica sa osećajem za detalj (naročito za
psihologiju) i autorskim izrazom vrednim svakog poštovanja. U filmu
nema jeftinih, direktnih šokova poput inflacije grafičkog nasilja,
a pretnja je uvek tu negde. Umesto toga ona ostaje verna dečijoj
perspektivi svoje junakinje koju koristi kao iskrenog, ali
nepouzdanog naratora koji ne razume uvek šta se oko nje dešava.
Angelina Jolie to podvlači obiljem subjktivnih kadrova koji se
ritmično izmenjuju širim planovima, te sa snolikim i košmarnim
scenama u kojima Loung pokušava da rekonstruira svet oko sebe.
Živost boja takođe nije nešto što bi se uklopilo u priču, ali
ovde itekako ima smisla jer se radi o dečijoj slici sveta.
Kako
se film zasniva na jednom liku i njega stavlja u fokus, glumačko
ostvarenje takođe mora biti ubedljivo. Roditelje igraju
profesionalni glumci, dok su deca naturščici. Čini se da je Sareum
Srey Moch bila više nego pravi izbor za glavnu ulogu jer ima
neviđeno prisustvo na ekranu, ležerna je i bez ikakvih problema
može ne samo da nam privuče pažnju, već i da učini da se vežemo
za nju. Kod nje ima nečeg posebnog, neke determiniranosti, a opet
nečeg tako običnog dečijeg, instinktivnih reakcija da se nasmeje
nekome jer deca to rade i da se taj neko nasmeje njoj, bez obzira što
bi taj neko mogao biti mučitelj ili cinkaroš.
Na
pitanje kako je Angelina Jolie uspela da konačno, iz četvrtog
pokušaja, snimi dobar film još uvek ne postoji jednoznačan
odgovor. Istina je da je First They Killed My Farther bio
projekat do kojeg joj je lično stalo i da je uložila puno energije
u njega. Ona svakako poznaje situaciju, a čak i potpisivanje njenog
16-godišnjeg usvojenog sina kao producenta filma ovde nije neukusan
štos pošto je on njena veza sa Kambodžom. Ponekad, samo ponekad,
ovakvi lični i porodični projekti uspevaju. First They Killed My
Father je pravi primer za to.
No comments:
Post a Comment