kritika objavljena u dodatku Objektiv dnevnog lista Pobjeda
Nekima je, očito, pandemija otvorila nove karijerne puteve,
opcije i šanse. Jedan od tih ljudi koji su u tim uslovima iskočili je i
reditelj poštenih akcionih filmova Džo Karnahan.
Prvo nas je iznenadio sa ovogodišnjim „filmom-igricom“
,,Boss Level“, koji je pre bioskopa zaigrao na servisu Hulu (a još pre toga,
verovatno nekompletiran, „iscureo“ na internet, što je jedna druga i poduža
tema), a onda i sa „old school“ akcijadom ,,Copshop koji“ upravo igra u
bioskopima. Karnahanov naredni angažman će biti američki rimejk kultne
„tabačine“ ,,The Raid“ za koji postoji osnovana sumnja da će ispasti kopija
kopije (film Gereta Evansa je zapravo ,,Die Hard“ klon), ali će verovatno biti
dovoljno zabavan da u većem broju privuče publiku u bioskope.
Ni u slučaju ,,Copshop“ se ne može govoriti o nekoj
naročitoj originalnosti, koliko o kombinaciji različitih uticaja B-filmova iz
različitih vremenskih epoha. Tako su glavna pitanja svežina u toj kombinaciji i
kvalitet izvedbe. U tom smislu, hajdemo reći da je Copshop dovoljno zabavan
filmčić da se pogleda u društvu, više uz hamburgere i pivo u kućnim uslovima,
nego uz kokice i koka-kolu u bioskopskim. Taj kvalitativni sud ne mora nužno
biti i vrednosni, ali je indikativno to da što je koncentracija pri gledanju
veća, to je konačni utisak o filmu slabiji.
Naslov se odnosi na policijsku stanicu u provincijalnom
gradiću u Nevadi. Na takvom mestu obično završavaju budale i pijanci, a i
policajci koji su tamo zaposleni su u principu „opremljeni“ mentalnim
kapacitetima da se samo sa takvima nose. Izuzetak su možda načelnik stanice i
mlada, neiskusna, ali inteligentna i predana policajka Valeri Jang (Aleksis
Lauder) koja je nedavno nabavila antikni revolver na kojem trenira svoje
kaubojske, revolveraške veštine. Ostali su uglavnom nesposobni, a neki su i
korumpirani ili ucenjeni od mafije.
U takvu stanicu će upravo zbog napada na nju završiti Tedi
Mureto (Frenk Griljo, jedan od producenata i glavna zvezda Karnahanovog
prethodnog filma), po „zanimanju“ „fikser“ koji spaja mafijaše i političare na
koruptivnim poslovima. Kako je odlučio da okrene leđa svojim prethodnim
poslodavcima, njegova glava je ucenjena, pa pravilno shvata da mu je zadnjica
najsigurnija upravo u ćorci. To važi barem dok mu se utvrdi identitet o kojem
on ćuti kao zaliven, pretvarajući se da je budala.
S drugog pola uobičajene klijentele nam dolazi drugi
pritvorenik, Bob Vidik (Džerard Batler, takođe jedan od producenata filma),
koji biva uhapšen zbog opasne vožnje u pijanom stanju. Vidik je, naravno,
plaćeni ubica u lovu na Tedija i za sebe ponosno kaže da je profesionalac, a ne
psihopata. Trougao nadmudrivanja će postati vrlo fizički nakon nekih 60 minuta
filma kada se proširi na četvorougao i u priču uđe plaćeni ubica i psihopata
Entoni Lemb (Tobi Has, verovatno najraspoloženiji u glumačkoj postavi). Sledi
napad na policijsku stanicu, savezništva koja se sklapaju i rasklapaju, kao i
kraj koji deluje kao žickanje nastavka. Dakle, uobičajene stvari.
Dok se prva polovina lagano vuče kroz predvidljive žanrovske
obrasce akcione komedije u kojoj je cilj ispaliti ponešto crnohumornih
„one-linera“, druga je svakako napetija, akcionija i krvavija. I jedna i druga
odišu „palpom“, doduše drugačijeg „ukusa“, uz ponešto referenci kako na
generalne periode i stilove u domenu akcione kinematografije, tako i na
pojedinačne filmove. Tu su nezaobilazni Karpenterov ,,The Assault on Percint
13“ (1976), Hoksov ,,Rio Bravo“ (1959) koji je, doduše, poslužio kao uzor i
Karpenteru, rani radovi Kventina Tarantina uglavnom „by proxy“ kroz klonove
takvih filmova kojima su devedesete obilovale.
Ima tu i elemenata „blaxploitation“ filmova, neo-vesterna,
osunčanih neo-noara i ruralnih trilera 90-ih, filmova o gnevnim belim
muškarcima iz istog perioda, te akcionih i krimi-komedija iz raznih perioda...
Ali i horora koji se baziraju na tome da okupe neočekivane likove ili entitete
na neočekivanim i navodno sigurnim mestima.
Uostalom, prilično nam je jasno na čemu smo još od uvodne
špice „štampane“ u jarkim bojama, a potpuno kada čujemo saundtrek u kojem se
nadglasavaju perkusije i sintisajzeri. Karnahanova ambicija je verovatno bila
snimiti film koji bi dobro izgledao na izlizanom VHS-u, idealno sa žutim
titlom, a da se pritom on i ekipa lepo zabave u procesu snimanja.
Ovo potonje verovatno stoji, barem tako deluje kada se u
obzir uzmu „široki potezi“ većine ekipe ispred kamere. Iz toga pomalo ispada
Džerard Batler kao prvopotpisana i najveća zvezda filma, ali on ovde zapravo
igra kontrauobičajenog tipa pomalo „daskastih“, sirovih i slučajnih akcionih
heroja, a Karnahan ne uspeva da ga dovoljno razmrda. Aleksis Lauder je svakako
otkriće filma, a njen lik Valeri možda zaslužuje i sopstvenu „palp“ franšizu
ili niskobudžetnu seriju, a Tobi Has pokazuje solidan komičarski tajming iako
je sociopatsko ponašanje njegovog lika prilično „telefonirano“, i to dosta
često kroz filmofiliju. Najmesnatiji lik i najhrabriji pristup, međutim, ima
Frenk Griljo kojem ovakvi ljigavi likovi ponajbolje stoje, a svi troje
navedenih u glumačkim duelima s Batlerom izlaze kao nesumnjivi pobednici.
Likovi su, dakle, tipski, ekspozicija nepotrebno usporena i
produžena, a kraj zbog toga deluje prigodno i zbrzano. ,,Copshop“ pritom odiše
i određenom aljkavošću što samo po sebi ne bi bilo problem kada bi bilo posve
jasno da je to stilska odluka, što ovde nije slučaj. Džo Karnahan inače zna
zanat i dokazano ume da bude i pouzdan i igriv, ali čini se da se ovde zapravo
malo i preigrao, pa na kraju „smandrljao“ film koji je možda vredan gledanja,
ali ne i pamćenja.
No comments:
Post a Comment